Nekromanti Kartprojektioner

Zadrith

Hero
Jag ska göra en världskarta över min spelvärld Kayra och undrar om det är någon som vet var man kan hitta, eller själv har, en blank projektion för en världskarta. Det vill säga enbart rutnätet. Jag vill helst ha den enligt Bertins eller Van Der Grintens Projektion, alltså inte någon med bara raka linjer, för en sådan kan jag ganska enkelt slänga ihop själv.

Härolden

Warrior
Annars kan du ju hitta på en egen "projektion" liknande 1700-talskartor om du vill göra det lite knepigare. Lägg gärna in diverse öar, floder och annat småplock på kartan som inte finns i den "verkliga" spelvärlden, ändra utseenden på områdena, flytta på saker osv. Vem har sagt att kartor måste vara korrekta?

Det där med att ta reda på hur landområden egentligen ser ut är rätt komplext. Naturgeografi var en stor vetenskap ända in på tidigt 1900-tal, och började inte dö förrän man fick tillgång till flyg/satelliter i större skala.

Men ville du ha det för egen räkning så nej, jag har inga såna länkar. Mina spelvärldar brukar inte bli så stora att jag behöver bry mig om såna saker. :gremgrin:

Zadrith

Hero
Jo, jag har även tänkt göra precis som du föreslår men den kartan jag ska göra nu är i första hand tänkt för spelledaren och skall därför vara så korrekt som möjligt men tack i alla fall.

Dofhjort

Veteran
Kruxet är att projektionen i stor del är beroende på kontinenternas form, så det kan bli problematiskt att ta en projektion av vår planet och använda den godtyckligt. Tipset är att du letar upp något enkelt 3d-modelleringsprogram och fipplar lite med det, det borde finnas verktyg för att göra om en glob till en plan yta tycker jag :gremsmile: Lycka till, och om du hittar något bra så posta det här, he he!

//David

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej Zadrith!

Jag har själv ritat upp rutnätet till en Mercatorsprojektion på en karta hemma. Tyvärr är jag inte hemma just nu men när jag kommer hem kan jag se till att du får den, om du vill ha den. Det avr ju inte mercators du letade efter, men du kanske vill ha den ändå?

Lite forumskuriosa:

Det första inlägget som skrevs på det här forumet (för övrigt författat av undertecknad) handlade om kartprojektioner. Eller näh, det är inte riktigt sant. Det allra första inlägget var mitt fåniga "jag är först"-inlägg som numer rättmätligen är borttaget.