Byrax_UBBT
Veteran
Finns det möjligen någon som kan tipsa om ett bra gratisprogram för att rita kartor? Tack på förhand.
+1 på detta. Jag skulle vilja komplettera med att GIMP funktionsmässigt matchar Photoshop på alla upptänkliga sätt (för en nybörjare) men är lite mindre användarvänligt IMO. Fönsterhanteringen keffar lite och det är lätt att råka drag-and-droppa en palett på fel ställe och så lyckas man aldrig återställaunfair said:Gimp duger gott för det mesta, jag tänker inte säga att det är bättre än photoshop men det beror på i vems händer det är. Sett professionellt snygga kartor gjorda i det (det har jag i och för sig sett gjorda i såväl mspain som för hand också).
Hur som, ifall man börjar med gimp och finner att man till slut kan praktiskt taget allt i det och vill ha mer så är det väll dags att skaffa photoshop, men man ska inte tro att man måste ha det när man börjar. Allt är bara redskap. Jag har själv gjort snygga kartor i såväl gimp som photoshop. Och nu när jag har photoshop installerat så kan jag erkänna att jag föredrar att använda det för det mesta.
Tldr; Gimp är det du söker för en gratis karta som ändå är snygg och avancerad.