Nekromanti Kasserad hårddisk?

solvebring

Superhero
Re: Kasserad hårddisk? Epic fail!

krank said:
solvebring said:
Med andra ord byta hårddisk nu direkt och sedan försöka rädda datan i efterhand genom att koppla in den i ett kabinett eller motsvarande?
Har du tillgång till en annan dator? Då behöver du ju inte byta helt nu, men i princip är det väl det jag föreslår, ja.
Jo, jag själv har två datorer här hemma, så det går alltid.
Nå, men okej. Ska se, ska nog prova Ubuntu på sticka först så får vi se.

solvebring

Superhero

Som du gissade ville laptopen inte acceptera sticka. Så, jag satte i den nya hårddisken istället och har installerat senaste Ubuntu på den, vilket verkar fungera utmärkt på denna Thinkpad; fast tja, Lenovo och Ubuntu är ju en rekommenderad kombo, så.

Får ta itu med den gamla disken senare. Tydligen var de lilla som fanns på den inte av jätteprio i alla fall, men så klart bra om det nu gick att rädda. Får testa kabinett och det sen.

Tack för all hjälp, hörni, allihop!

Troberg

Sinister eater

krank said:
Det beror på. En del datorer vägrar boota alls om hårddisken inte funkar. Gäller framför allt en del laptops. Och då kommer det ju inte att funka.
Oftast är det bara att bootordningen är fel i BIOS. Sätt USB eller CD före hårddisk så löser det sig.

solvebring

Superhero

Tack för tipsen, Troberg! Jättetack för att ni förser mig med nyttiga länkar.

Förövrigt ändrade jag botordningen i BIOS och valde manuellt önskad bootenhet vid nästkommande uppstart, men icke.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

solvebring said:

Förövrigt ändrade jag botordningen i BIOS och valde manuellt önskad bootenhet vid nästkommande uppstart, men icke.
Nope - en del laptops har helt enkelt så djävulusiska BIOS att de inte ens kommer till bootprioriteringsdelen om det inte finns en fungerande hårddisk. Har stött på den grejen förut...

Troberg

Sinister eater

krank said:
solvebring said:

Nope - en del laptops har helt enkelt så djävulusiska BIOS att de inte ens kommer till bootprioriteringsdelen om det inte finns en fungerande hårddisk. Har stött på den grejen förut...
Vad händer om man bara stänger av detekteringen av hårddisk i BIOS då?

Alternativt, kopplar ur hårddisken och sedan kopplar in den under gång (tänk dock på ESD och sånt när ni gör det, annars går saker sönder!).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Troberg said:
Vad händer om man bara stänger av detekteringen av hårddisk i BIOS då?
Just den detewkteringen verkar ligga utanför BIOS' vanliga prylar.

Troberg said:
Alternativt, kopplar ur hårddisken och sedan kopplar in den under gång (tänk dock på ESD och sånt när ni gör det, annars går saker sönder!).
Trasig eller saknad = funkar inte. Skulle vara om man hade en fungerande i först och sen försökte hotswappa...