Nekromanti Kastvapen i Vampire?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Försupna kålsupare [OT]

Humlan är ett bra exempel. Rent fysiskt finns det inte en möjlighet att en humla ska kunna flyga, men likväl flyger den runt våra fötter på somrarna. Vad hände med de fysiska reglerna då? Det är accepterat att humlan flyger, även om det inte borde kunna det.
Dags att lägga en myt till vila.

Humlor kan flyga, praktiskt och teoretiskt.

Att de inte kan flyga kommer från felaktiga beräkningar som är över 50 år gamla som bland annat underskattade vingslagens frekvens och inte tog hänsyn till hur luftens beteende vid dessa frekvenser i vissa avseenden blir vätskelikt. Flera andra mindre viktiga men ändå relevanta effekter missades också. Man betraktade felaktigt humlans vinge enligt samma principer som en betydligt större flygplansvinge, och andra regler gäller i den mindre skalan.

Moderna beräkningar har gett humlan upprättelse och den tillåts numera enligt naturlagarna att flyga.

Strutsarna kan dock fortfarande inte flyga oassisterat (tex utan flygplan, katapult, pulsjet, luftballong et cetera).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Humlor och strutsar... [OT][OT]

Dags att lägga en myt till vila.

Humlor kan flyga, praktiskt och teoretiskt.

Att de inte kan flyga kommer från felaktiga beräkningar som är över 50 år gamla som bland annat underskattade vingslagens frekvens och inte tog hänsyn till hur luftens beteende vid dessa frekvenser i vissa avseenden blir vätskelikt. Flera andra mindre viktiga men ändå relevanta effekter missades också.

Moderna beräkningar har gett humlan upprättelse och den tillåts numera enligt naturlagarna att flyga.


Okej, man lär sig något nytt varje dag. Även om det hade varit mycket coolare ifall de inte haft tillåtelse att flyga... :gremgrin:

Strutsarna kan dock fortfarande inte flyga oassisterat (tex utan flygplan, katapult, pulsjet, luftballong et cetera).

Fast de borde kunna flyga, eller?

---

Iaf, är det dags att lägga ner den här biten redan innan den börjat. Tack troberg för tillrättavisningen i vilket fall!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: Kastvapen i Vampire & fysik?

Kan ju bara hålla med Krille.

Hmm, insåg just att man med mangaserien Ranma ½ kan exemplifiera ett gäng sådana vampyrdiscipliner:
Potence = Vissa är überstarka (se på Ryoga)
Fortitude = De tål hur mycket som helst
Celerity = De slå übernsnabbt. Ranma använder det exempelvis ibland.
Presence = Battleaura. Används av bland annat Happosai
...

Och tyvärr så får man ju känslan i WoD att en rollperson definieras av vilka fräcka specialförmågor han/hon har. Dvs hur många spårljuskulor man tål eller hur långt man kan kastra en mindre bil eller andra sådana fånigheter.

Och menar det är ju inga problem för en vampyr att göra sådana maskeradbrott om han helt enkelt ser till att ta kål på alla eventuella vittnen. Fast med tanke på att folk ju rationaliserar bort saker och ting så skulle de nog tro att det var en filminspelning.

Men skräck? Definitivt inte. =^_^= Inte så som man får intrycket att det det är tanken att spelas.

/Ulfgeir
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Sila mygg och svälja elefanter (OT)

Så som en förmåga som celerity fungerar är det uppenbart att vampyren inte rör sig fortare, han får tiden att gå långsammare (i och med att man inte kan överföra sin hastighet på ett kastat föremål (ja jag vet att man kan det på högre nivåer, men det hör inte hit))
Fakiskt så rör han sig snabbare, men det påverkar inte resten av världen. Detta defineras av kraften Temporis i Storytellers handbook som påverkar tid. Den saktar ner tiden för vampyren, vilket gör att man kan utföra flera handlingar än bara fysiska.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Kastvapen i Vampire & fysik?

Hmm, insåg just att man med mangaserien Ranma ½ kan exemplifiera ett gäng sådana vampyrdiscipliner:

Kanske beror detta på att Vampire använder sig av väl beprövade övermänskliga krafter till sina karaktärer? Ta vilket rollspel som helst, så kan jag visa dig en kraft eller förmåga från det, som även finns någon annanstans.

Och menar det är ju inga problem för en vampyr att göra sådana maskeradbrott om han helt enkelt ser till att ta kål på alla eventuella vittnen.

Man behöver inte ens blanda in Maskerad-aspekten, eftersom det finns gott om vampyrer som inte är medlemmar i Camarillan.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Vampire _och_ fysik? Ursäkta?

Det är en ståryförstärkande detalj som följer samma konventioner som bilhivande i superhjälteserier.

Stöter man inte väldigt ofta på saker i rollspel som är orealistiska, även för den värld man spelar i? I DoD-äventyret Kristalltjuren finns det ju t.ex. gott om "superhjältar", Arn Dunkelbrink och Store Stenfar, för att nämna några. Gör det DoD till ett superhjältespel, med ringbrynja istället för färgglada trikåer?
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Sila mygg och svälja elefanter (OT)

Personligen tycker jag mest att du verkar vara animeskadad, eftersom den verkar färga en hel del av din "verklighet". För övrigt ska jag be att få påpeka att det finns gott om anime där det inte poseras eller kastas hus, så du kan lika gärna jämföra med film, böcker eller tv-serier. Rör inte min anime. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vampire _och_ fysik? Ursäkta?

"I DoD-äventyret Kristalltjuren finns det ju t.ex. gott om "superhjältar", Arn Dunkelbrink och Store Stenfar, för att nämna några. Gör det DoD till ett superhjältespel, med ringbrynja istället för färgglada trikåer?"

Jupp, men inte på grund av Arn och Stenpappa, utan på grund av rollpersonerna. Med lite magi, hjältepoäng och speciella förmågor så kan även den sämste rollperson bli en superhjälte, även DoD. :gremwink:
 
Top