Nekromanti Katalysator för heligt krig?

Korpen

Hero
Re: Jargien vs Asharien [OT verkar det som]

Det enda exemplen jag kan komma på där det hänt var i Schweiz, t.ex Slaget vid Morgarten 1314.
Sen har vi nog något enstaka fall uppe i ditermachen samt i nederländerna, men i det senare fallet så kan man knappast prata om "simpel milis", de var ofta tyngre utrustade än de arméer de slogs mot. Desutom så vad de i alla fallen undantagsläst numerärt överlägsna, faktum är att de platser med framgångsrik "milis" i regel var de absoulut rikaste platserna i europa, nederländerna och norditalien.
Däremot kan man inte kalla dem irräguljära, de var utrustade och slogspå samma sätt som sina motståndare.

I en medeltida (eller äldre) kontext så är det nog faktiskt en stående yrkesarmé som vill undvika avgörande drabbningar medans en milisarmé söker dem. Det beror på att en stående armé inte är lika bundet av jordbruket, en bondearmé kan inte vara i fält speciellt länge innan dess soldater behöver vara tillbaka i jordbruket, absolut max 3-4 månader, och då är det under vintern. En milisarmé hade tendesen att kunna snabbt mobilisera en stor armé, men den saknade uthållighet.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nej, ge ett exempel på en bondearmé som slagit en reguljär dito innan krutvapnens spridning. Jag tvivlar på att det finns ett utan extraordinära omständigheter. Åtminstone inte en som inte blivit krossad direkt efter. Dvs nån som uppnåt en varaktig seger."

Tja, bondeuppbåd har spelat stora roller i alla fall under svensk historia. Leds de av erfarna krigare och utnyttjare terrängen så kan bondemilis vara mycket farlig. Men i Ashariens karga slättlandskap så tror jag inte att varken milisstyrkor eller jargiska legioner har så mycket att hämta. Det finns betydligt fler lämpliga platser för bakhåll i det skogiga Soldarn.

Men med tanke på Asharina-halvöns löjliga befolkningsmängd så har jag svårt att tro att de skulle ha särskilt mycket att sätta emot en jargisk invasionsstyrka. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tarkas II

Jag tycker att Tarkas passar som en motsvarighet till Jerusalem, det vill säga en plats som är helig för båda religionerna. Det hade varit lite häftigt om det fanns rester av forntida jargiskt missionerande i Mühad i form av personer som har hög status inom båda religionerna och enstaka daakdyrkande byar på landsbygden.

Pendragon

Swashbuckler

Man kan också ställa sig frågan i vilket grad exempelvis skottarna under Robert the Bruce var milis eller erfarna krigare - de lyckades i vilket fall vinna viktiga och stora slag.
Robert the Bruce's armé var i allra högsta grad väldrillad. Åtminstone de disciplinerade pikformationer som kunde slakta de engelska riddarna.

/Joel

ikaros

Warrior
Jargierna kommer att få problem

Det finns några saker som ingen tagit upp än...

Det är ganska långt att vandra för alla jargiska soldater som skulle krävas för att ge ett sånt numerärt överläge att Asharierna inte skulle kunna försvara sig. Dessutom så bilnds nog många soldater upp för att kunna skydda landet från tarkas, och för att hålla inre oroligheter i schack.
Den långa vandringen med all utrustning tar lååång tid, ska man ordna en tross från inre jargien ner till västmark och sen norrut?!? det låter inte lite riskabelt med tanke på Ashariska skepp som utan problem kan angripa den utan risk. Väl framme efter en lång vandring som kräver plundring och efter att ha störtat både Soldarn och Västmark i fördärvet så kan de äntligen börja tåga genom Asha-slätten. Jag har svårt att förstå hur en stor jargisk arme skulle kunna korsa den utan att svälta ihjäl, och väl framme på andra sidan kan Asharisk milis krossa resterna (hungrande och törstande vandringströtta soldater slåss inte bra alls)

Hur kan Ashariens många krigarmagiker utnyttjas i krig?

Wilmer

Hero
Re: Jargierna kommer att få problem

Trossen är nog inget problem, så länge asharierna inte kör brända jordens taktik kommer de jargiska krigarna kunna plundra glatt tills dess att trossen hinner ikapp.

Tell

Hero
en möjlighet vore ju att lägga in en blandkultur i tarkas nomader. Ett daaktroende (insert sekt här) zhaniskt folk som hatas av båda grupperna, men måste beskyddas av båda av trovärdighetsskäl.

Exempel: Jargierna går på straffexpedition mot nomadpacket. För att inte förlora trovärdighet när hundarna går in på muhadniskt territorium, så måste man våga ett anfall.
PÅ motsvarande vis: om de hedniska nomaderna stjäl en gång för mycket måste mihm visa sin auktoritet och statuera exempel. I så fall måste kejsaren, för att hindra ett religiöst motiverat uppror, beskydda sina trosfränder.

Ingen av parterna kan bryta dödläget.
Katalysator nog?

Korpen

Hero
Re: Jargierna kommer att få problem

Du har just förklarat varför en invasion med 99% skulle genomföras genom Drunok, det skulle innebära att man kan försörja armén längs med en av mundanas största floder.

Dessutom så skulle det knappas krävas mer än en bråkdel av den jargiska krigsmakten för att erövra asharnia, en legion, max två.

Marukusu

Hero
Re: Uncle Pelias wants YOU for the Asharian Army!

"...och därmed dör möjligheten till en givande diskussion, eftersom vi inte kan diskutera två olika saker, eller nånting bara en av oss har koll på."

Well, det borde inte komma som en överraskning för dig. Jag har för primary avsikt att anamma information från andra människors Mundana här på forumet för att därmed bättra mitt eget Mundana, för att sedan sprida den sanna läran (Mitt Mundana) till mina eonanistkamrater i skriftlig form. Om jag inte har varit tydlig nog på den punkten so help me God.

...On the other hand så bör det nämnas att jag hatar få saker mer än statistik av personliga skäl (statistiken lyder mig aldrig...). Jag finner nästintill aldrig någon praktisk användning av statistik i rollspel (inte minst i Eon, där det inte bor en käft någonstans och där man kan springa världen runt på en kvart), och om jag någon gång skulle spelleda ett krig på Asharina så skulle segern med största sannolikhet gå till den sidan som rollpersonerna än stödde (såvida de inte är helt dumma i huvudet och förtjänar att dö eller überevil och enbart stöder sina egna syften/båda sidor). Om jag känner min vänsterradikala (med vissa blåa undantag) spelgrupp rätt så kommer de att vilja spela ashariska frihetskämpar och då kommer det hela sannolikt att sluta med en asharisk seger i slutändan om de är smarta och allt går som det ska. Jag är inte en sån person som säger att "Okej, losers. Ni valde fel sida och rent statistiskt sett så kommer ni att dö. DÖ!!!"

...jag vet inte hur du skulle göra (*host*paragrafryttare*host*), meeeen...

- Danne, det är jag.

vandraren

Swordsman

Som jag ser det har Jargien små chanser att gå varken genom Damarien eller Drunok. Det är väldigt långa avstånd att gå landvägen genom dessa länder till Västmark, Soldarn och Asharien. Fatta vilken logistisk mardröm. Trossen skulle vara 50 mil lång. Det är omöjligt.

Men något som däremot är möjligt är att alliera dig med Damarien och låta dem sköta grovjobbet i alla fall i Västmark. Samtidigt kan man skeppa jargiska soldater om man tar hjälp av cirefalierna.

En annan taktik är att fortsätta så split i Soldarn istället för att ge dem en yttre fiende att enas mot. Underblåser man inbördeskiget tillräckligt mycket så kan man anfalla det som blir kvar efteråt, när alla andra är krigströtta. Det är bättre att söndra och härska än att låta fienden enas och slåss fanatiskt.

En annan fråga är vad Jargien ska med Asharina-halvön till. Det bor knappt någon där och jag vet inte vilka resurser som finns där som gör ett krig lönsamt. Ett mer sannolikt krig är ett korståg mot Västlanden. Där finns det i alla fall något att hämta.

Marukusu

Hero

Tja, asharierna kan ju alltid i händelse av krig fly ner till skogarna i Soldarn, in i Sunariskogen eller upp i Khazimbergen i händelse av hopplöst krig, eller varför inte gömma sig långt ute på ashaslätten? När de väl är gömda så kan de vänta tills förstärkningar skickas från Ebhron. Huvudsaken är i alla fall att de undviker direkt konfrontation med jargierna eftersom att de är många och hårda i formationsstrid. Om Jargierna skulle försöka sig på att anfalla dem där så skulle de ligga i stort strategist underläge och en listig asharisk fältherre skulle där säkert kunna ordna en massaker av Teutoburgersize... och där gick Skeppet IPQJ Iargia under med man och allt! Jag kan mycket väl föreställa mig en rasande Jargus som vrålar åt den skyldige generalen (som naturligtvis är en inkompetent snobb) att ge tillbaka de förlorade legionerna.

...fast det har ju inte alls mycket med det ursprungliga ämnet att göra.

- Danne, föreställer sig á la Ted Borg...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Uncle Pelias wants YOU for the Asharian Army!

...jag vet inte hur du skulle göra (*host*paragrafryttare*host*), meeeen...
Informerat spelarna utifrån den information deras rollpersoner besatt. Sen låtit dem göra sitt bästa för att vidta åtgärder för att säkra segern, t ex knyta allianser och skaffa förstärkningar.

Vi kan ju nöja oss med att sammanfatta det med att de hade haft betydligt mer slit framför sig om de stod på Ashariens sida än Jargiens....

/Joel - hade aldrig låtit rollpersonernas sida vinna per automatik.

Silvervarg

Warrior
Som många säger så kan tarkas vara anledningen. Ruinerna efter en för båda parter helig stad kan finnas där eller helgongravar. Men jag anser det lite konstigt att bråka om ett fruklöst ökenområde där sanden begravt det mesta an det som kan va heligt. Det kan ha varit urpsrungsanledningen, heliga platser men i nutid kan ju det grunda sig på att "avgudadyrkarna" ska bort och att man ska hata Jargien/Mûhad för det är tradition. En sådan anledning kan ju öppna upp för de bättre relationer som i dagsläget råder. Ju längre tiden gått från kriget dessto flera börjar ifrågasätta anledningen till kriget. Visst, de kanske dödade farfars farfar men de flesta är nog mera intresserade av att bruka sin jord och ta hand om familjen än vara flera mil hemifrån i en brännhet öken och döda avgudadyrkare...
Då kan cirefalierna vara en anledning. Cirefalierna vinner mera och mera makt i Jargien pga deras enorma skuld till Cirefalierna. Detta är såklart en utveckling jargierna inte uppskattar och kanalbygge kan då ses om en stor provokation och då angriper jargien mûhad men då övergår man ju i en annan modul?

Å Mûhads sida:
Enligt Mhîmrätten så återföds man väl? Det borde få Mûhadinerna sura på jargierna för jargierna har dödat och orsakat dem lidande i ett annat liv? Fast jag vet ju inget om mentaliteten i Mûhad, de kanske inte alls ser på saken på det viset. Sedan kan väl Jargierna under krig ha dödat heliga personer och brännt och vandaliserat heliga platser.

Silvervarg vet inget men uttalar sig iaf :gremwink:

Hjalle

Swashbuckler
Bättre sent än aldrig, men nu slår det mig att både Xinukulten, Thanata-dyrkarna och Dibuk-kulterna har staden Helm som helig plats. Vilket skulle kunna vara en anledning för roliga skärmytslingar. Synd bara att alla dessa tre kulter är rätt så töntiga... :gremsmirk:

-Hjalle, sugen på att skicka sina bad guys på rollpersonerna på spelmötet imorgon...