Alakai
Veteran
- Joined
- 1 Jul 2021
- Messages
- 5
Version 4
Så, det finns två typer av mentala trauman som slås före scen respektive efter. När det kommer till kategorierna av avtrubbning så är de tre till antalet och frågan här är huruvida ni strikt delar upp trauman som att Övernaturligt är det man slår för när man slår för Skräck och om Våld och Utsatthet är det man slår för vid Nedbrytning eller om ni är mer flexibla och ser t.ex. plötsligt hot och våld som anledningar till att slå för Skräck inför en scen.
Min tanke är att kategorierna är oavhängiga så långt det är rimligt och att man absolut kan slå för Nedbrytning emot Övernaturligheter bara det i scenen är rimligt och gör en bättre historia än om spelarna ska reagera på det ena mer övernaturligt läskiga än det andra för sextonde gången den dagen.
Hur gör ni?
Måste säga annars att när man väl läser noggrant kring mentala trauman och avtrubbning så är det ett väldigt bra system som är både rimligt och roligt att skapa en berättelse kring. Krigsveteraner med noll avtrubbning i våld kan t.ex. förklaras med pstd, liksom häxjägaren som aldrig sett ett spöke osv.
Så, det finns två typer av mentala trauman som slås före scen respektive efter. När det kommer till kategorierna av avtrubbning så är de tre till antalet och frågan här är huruvida ni strikt delar upp trauman som att Övernaturligt är det man slår för när man slår för Skräck och om Våld och Utsatthet är det man slår för vid Nedbrytning eller om ni är mer flexibla och ser t.ex. plötsligt hot och våld som anledningar till att slå för Skräck inför en scen.
Min tanke är att kategorierna är oavhängiga så långt det är rimligt och att man absolut kan slå för Nedbrytning emot Övernaturligheter bara det i scenen är rimligt och gör en bättre historia än om spelarna ska reagera på det ena mer övernaturligt läskiga än det andra för sextonde gången den dagen.
Hur gör ni?
Måste säga annars att när man väl läser noggrant kring mentala trauman och avtrubbning så är det ett väldigt bra system som är både rimligt och roligt att skapa en berättelse kring. Krigsveteraner med noll avtrubbning i våld kan t.ex. förklaras med pstd, liksom häxjägaren som aldrig sett ett spöke osv.