Nekromanti Katharsis. Blää!

Targon

Hero
Som alla vet finns det en hel del fåniga namn i Eon. Många duger men flera verkligen provocerar en att ta sig för pannan och sucka tungt. Framför allt undrar jag vilken snitsare som har funnit det för gott att döpa en Soldisk stad till Katharsis. Djupt störande! Tänkt dessutom på att det i samma land finns en stad som heter Trollhem. Tala om dålig balans! Nåväl, poängen med detta inlägg är inte själva klagomålet, utan en önskan om kreativa förslag på alternativt namn till den stad som spelkonstruktörerna av en dunkel anledning har döpt till Katharsis. Som spelledare gör jag naturligtvis vad jag själv vill för personligt bruk inom spelgruppen. Nå, finns det något bra förslag som låter typiskt Soldiskt därute? Tacksam för svar.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag kan hålla med om att det känns underligt när städer i samma land (eller där det talas och skrivs samma språk) har väldigt olika namn. Damarien med sitt "Hammarnäs" är extra störande i mina öron.
Men så kan man ju alltid komma på anledningar till varför det är så.
Katharsis kanske började som en liten koloni bildad av några som inte alls var från Soldarn. Men namnet blev kvar..
Fast...
Lite störande är det..

Profeten från Norr

Riddaren

Swashbuckler
Re: Katharsis Ja!!

Jag gillar namnet. Det passar utmärkt på en stad som fungerar som fristad och rövarnäste.

Riddaren - länge leve Katharsis

Även den bäste har dåliga dagar

Blasphemy

Swashbuckler
Jag kanske skall förtydliga mig.. Det är inte namnet "Katharsis" som jag finner störande.. Däremot så är det lite underligt när i samma land (och samma språkgrupp) så ligger det städer med namn som: Talon, Jhalamo Tamatz, Boron och därefter Västerbrygga och Trollhem.

Det är ingefär som, Växjö, Alingsås, Nynäshamn, Lothlorien, New York, Kairo, Storlien.

Fast som sagt det kan ju finnas en naturlig förklaring till det hela...

Profeten från Norr

Riddaren

Swashbuckler
"Det är ingefär som, Växjö, Alingsås, Nynäshamn, Lothlorien, New York, Kairo, Storlien."

Tycker du att Stockholm, Borås, Linköping har samma klang som Varmvattnet? För att ta ett exempel. Detta finns nämligen i samma land.

Riddaren

Blasphemy

Swashbuckler
Jhalamo Tamatz och Västerbrygga.. är det samma klang.. Näpp..
Stockholm, Luleå, Kiruna, Jokkmokk, Rostojaur, Trosa, Burstäsk.. Jo de finns många olika variationer i vårat avlånga land.. Men ändå så är jag mer kräsen i ett Fantasyrollspel..
Fast en stor grejj är det inte.

Profeten från Norr

Rosen

Myrmidon
<I>Tycker du att Stockholm, Borås, Linköping har samma klang som Varmvattnet?</I>

Tja, kanske Borås, men Stockholm och Linköping låter väl rätt kompatibla? Ord ändras ofta i svenska, så jag vet inte om namnen betydde "en holme med stockar" och "en köping (stad) där det finns lin" från början, men det är iaf svenska med fullt identifierbara rötter.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
<I>Stockholm, Luleå, Kiruna, Jokkmokk, Rostojaur, Trosa, Burstäsk.. Jo de finns många olika variationer i vårat avlånga land..</I>

Där har vi iofs också situationen att mer än ett språk är inblandade; 'Luleå' och 'Kiruna' är försvenskad lapska, 'Jokkmokk', renodlad sådan, medan 'Rostojaur' väl är finska. 'Burträsk' är gammaldags svenska (betyder 'Bäversjön')... men vad 'Trosa' egentligen är vete faen. (-:

--
Åke

Blasphemy

Swashbuckler
*garv*
Trosa är ett bra ställe.. kan jag tänka mig.. hmmm
Men du Åke.. har du läst Svenska D på universitet eller är du bara väldigt kunnig i språk..
Jag menar inte Jokkmokk, Kiruna eller Rostojaur namnen.. det kunde jag med.. Men hu i helskota visste du att Burträsk betyder Bäversjön..

Profeten från Norr

Rosen

Myrmidon
Re: Katharsis. Blää! (OT)

<I>Men hu i helskota visste du att Burträsk betyder Bäversjön..</I>

Allmänbildning; att 'bur' och 'bjur' betyder bäver har jag hört nån gång - och har man någon gång varit i Västerbotten så <I>måste</I> man bara höra efter varför i h-e så många ställen heter nåt på '-träsk' när de inte har mer sankmarker än vanligt. (-:
Däremot har jag aldrig lyckats ta reda på varför det finns en by där som heter 'Mensträsk'...

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler

"Trosa är ett bra ställe.. kan jag tänka mig.. hmmm"

Klart att det är...en annan bor ju där ;-)

Hmmm, undra om Åke visste det...

Kan Åke kanske förklara ett namn som Varmvattnet och Råttekullen (det sistnämnde är dock en by i Västergötland, ca 20 km norr om Alingsås)

Riddaren

Blasphemy

Swashbuckler

Jag har hört att Alingsås ligger nära Kolasås, en liten by inte långt ifrån Chokladsås.. stämmer det?

Profeten från Norr

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Tja, kanske Borås</I>

Vad är det med Borås? En ås uppbyggd av grundämnet Bor!

/Dnalor, din finne på hornhinnan

hatten

Swashbuckler
Irriterande namn.!!! VÄLJ FRITT
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Venezuela<p><hr></blockquote><p>Anaco
Bruzual
Ayuán-Tepuf
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Förenta Staterna<p><hr></blockquote><p>
Lubbock
Ozark
Bilox
Tuba City
Keams Canyon
Tonapah

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Australien<p><hr></blockquote><p>Kalgoorie
Norseman
Esperance
Mount Gambier

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Thailand<p><hr></blockquote><p>Siam
Chon Buri
Khao Sai
Prachuap Khiri khan
Sawankhalor
Doi Inthanon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Indien <p><hr></blockquote><p>Vijayawada ( be mig inte utala det namnet )
Raipur
Batasore
Baripada
Saletekri
Proddatur

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Saudi-Arabien <p><hr></blockquote><p>As Sulaymi
Bi'r'Arjä ( fråga mig inte jag bara kopierar Exakt )
Afif
Qur al Hulwät ( Jag lovar det stavas så )
Jabal Ramm

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Småland <p><hr></blockquote><p>Blädinge
Agunnaryd
Diö
Väckelsång ( ? vad händer i den byn eller ÄR det en by ? enligt kartan så är det det.. )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Skåne<p><hr></blockquote><p>Höör ( Ja vad ska jag höra ? Hånskrattet ljuda ? )
Hjärsås
Stidsvig
Kägeröd
Revingeby

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Uppland/Södermanland<p><hr></blockquote><p>Stockholm ( va vem bor där ? Massor av trä skallar ? ALLDRIG HÖRT OM HÅLAN )
Älta
Tumba
Flen

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Dalarna<p><hr></blockquote><p>Floda
Garpenberg
Näsbruk ( hehe jag trode näsbruk var när man luktade på något eller nös )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Norrbotten/Lappland/Västerbotten<p><hr></blockquote><p>För att vara rätt vis så ska jag ta några löjliga namn från den håla jag kommer ifrån en håla som är den största delen av svea rike.
Luleå ( oki MEN vad betyder Luleå ? kommer jag ej ihåg tyvär.. )
Tjappsåive
Storsävarträsk ( låter ärligt talat fuktskadad )
Harrsele ( VAD kan en hare dra för något ? varför ska man ha en hare i sele ? )
Krångfors ( låter jobbigt och krångligt )
Sjulsmark

Så Varför finner du Katharsis fånigt ? okej det är fånigt men det finns en liten sjö i närheten av luleå vars gamla Äkta namn är Svinviken snacka om att kasta svinen i sjön...
Katharsis är i jämförelse med en del länders inkludera svea finland och resten av Jordens alla namn relativt logiskt....

Helio

Veteran
Detroit, St:petersburg

Apmånga namn som icke hör till den anglo-saxiska språkgruppen i USA...
Alla överlever där. Pratar di grekiska eller har Freud och Jung haft ett längre äventyr i Mundana?
Jag baara frågar...

"may the blood of your enemies stain the ground"

Sodivra

Champion
Glöm inte..

..mitt favorit ortsnamn..

Sketvälta!
(Där välte en gång en stor vagn skit. Det var det mäktigaste i hela ortens historia! /images/icons/laugh.gif)

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Sodivra

Champion
Kul att veta om man går på Burgården! [NT]

Apsvett!!!

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Gunnar_UBBT

Veteran
Katharsis...varför inte?

Det finns två-tre "Paris" i Sverige. Jag har sett både Uppsala och Berlin i USA. Det finns folk i sverige som heter Steve (ja, du skall uttala det sista e:et som ett vanligt e). Det finns så många skumma namn om du bara tar fram kartan och tittar att Katharsis säkert är väldigt logiskt i sin ologiskhet :)

/Gunnar -vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt