Klargörande
Faktum är att vad som fick mig att reagera på Kathastasis var två saker, dels att namnet för mig platsar fruktansvärt dåligt i en rollspelsvärld, dels att användningen av Kathastasis som ortsnamn i Soldarn ger dålig balans med tanke på att det i samma land finns mer "svenskklingande" ortsnamn som t ex Trollhem. Vad det gäller det första problemet, alltså själva namnet, beror det i hög grad på vilka kopplingar man gör till namnet från början. Har man som jag läst klassisk grekiska och antik filosofi (andra kanske i första hand associerar till freudiansk psykologi) så ger namnet helt fel kopplingar, men om man aldrig tidigare har hört talas om begreppet så är det väl helt ok att ha kvar det. Men jag tror ändå att det bör vara något av en dygd för rollspelskonstruktörer att i skapandet av ortsnamn försöka vara så tidlösa och neutrala som möjligt. Det är ingen bra idé att hitta namnuppslag i redan befintlig terminologi. Det avslöjar för mycket att fantasin tagit slut. Det andra problemet, alltså balansen av ortsnamnen i Soldarn, är i och för sig ett problem, men det gäller inte bara Katharsis. Jag skulle vilja dra det så långt att ortsnamnen i Soldarn är en ren soppa av ogenomtänkta snilleblixtar. Något som debatten inte gav mig men som jag uppriktigt hade önskat i mitt första inlägg (som inte var skrivet för blotta klagomålets skull) var att jag ville ha ett konkret och trovärdigt förslag på alternativ till Katharsis som ortsnamn i Soldarn. Finns det något sådant?