Nekromanti Katten kräktes i förstärkaren

Dilandau

Myrmidon
Jag har en steroförstärkare, en några år gammal NAD C320BEE. Jag har även en katt, en 10-årig bondkatt.

I går kräktes katten i förstärkaren.

Egentligen kräktes han väl inte i förstärkaren, utan på. Men en stor del av spyorna försvann in genom förstärkarens luftintag, och ner i innanmätet.

Så nu har jag två problem:
<ul type="square"> [*]Min förstärkare luktar kattmatspya. Och med "luktar" menar jag "stinker som fan".
[*]Jag vågar inte använda stereon, för då kommer säkert något att spraka till och gå sönder för alltid. [/list]

Vågar jag skruva upp förstärkaren och försöka göra rent därinne? Hur gör man rent kretskort? Garantin är sedan länge utgången, och jag kan inte tänka mig att hemförsäkringen tar sånt här.

Hjälp!!

Troberg

Sinister eater
Vågar jag skruva upp förstärkaren och försöka göra rent därinne? Hur gör man rent kretskort? Garantin är sedan länge utgången, och jag kan inte tänka mig att hemförsäkringen tar sånt här.
Skruva upp den, plocka lugnt och sansat ur de berörda delarna, skölj av dem med rikligt med vanligt vatten, låt det torka riktigt ordentligt, skruva ihop det igen och sluta spela musik som din katt kräks av. De enda delarna som eventuellt kan vara känsliga för vatten är de som hör till frontpanelen (switchar och potentiometrar), eftersom de kan vara svåra att torka ur.

NAD är föredömligt enkla att ha att göra med, rena prydliga konstruktioner. Bara ta det lugnt och metodiskt så går det bra. Och sluta med att skylla dina fyllegrejor på katten...

Johan K

Gammal & dryg
Måste bara fråga..

I går kräktes katten i förstärkaren.
Hur i h-vete lyckades du få katten din att precitiosnkräkas i din förstärkare ???

lanariel.silver

Veteran
Re: Måste bara fråga..

Enkelt, medelst lika delar inavel, indoktrinering, prägling och gräs

lägg därefter till tå hårbollar och du har en precitions kräkande katt

PAX

Jordisk Äventyrare
Ok! Det här måste nog klassas som veckans värsta problem.

Trobergs lösning verkar vara den bästa.

Annars kan man ju se det som ett tillfälle att byta upp sig till ny förstärkare.

Igår såg jag även att IF hade en ny Otursförsäkring. Kostar mindre än 1kr per dag. Vet inte om den kan vara något för kattälskare men mer info på www.if.se

Troberg

Sinister eater
Annars kan man ju se det som ett tillfälle att byta upp sig till ny förstärkare.
Bättre än NAD? OK, Rotel kanske kan komma i samma klass, kanske till och med lite bättre, men då till ett högre pris. Jag skulle inte byta bort min NAD.

Det här måste nog klassas som veckans värsta problem.
Nejdå, det är inte så allvarligt. En halvtimmes aktivt jobb och ett par dagars väntan medan den torkar. Vatten är inte farligt för grejorna, i de flesta tillverkningsprocesser numera tvättas korten med vatten.

PAX

Jordisk Äventyrare
Audiofilium (Trådkap...)

Ok!

NAD har säkert de bästa förstärkarna i världen. Jag tror dig. Kan du ge ett bra ekonomiskt förslag på en A/V reciever till ett 4 ohms 5.1, 6.1 eller 7.1 system? Har en längre tid funderat på att byta upp mig och sneglar för tillfället på Yamaha's utbud. Men jag är öppen i sinnet...

Troberg

Sinister eater
Re: Audiofilium (Trådkap...)

Kan du ge ett bra ekonomiskt förslag på en A/V reciever till ett 4 ohms 5.1, 6.1 eller 7.1 system?
Nej, jag har inte riktigt följt modellerna på sistone (beroende på att min kassa hörsel gör att det är bortkastade pengar).

Har du någon av HiFi-klubbens butiker i närheten så rekommenderar jag ett besök. De var i alla fall mycket bra att ha att göra med förr i tiden, och i slutänden så måste det vara öronen som avgör.

Arfert

Facit
skulle inte heller byta bort min NAD, fast den är över 25 år gammal... nevvaahhh!

Troberg

Sinister eater
skulle inte heller byta bort min NAD, fast den är över 25 år gammal... nevvaahhh!
Min (NAD 2240PE om jag minns rätt) är nog 20 år och spelar fortfarande röven av de flesta serietillverkade stärkare idag, och alla stärkare man hittar hos elektronikjättarna.

Mina 'nads är dock lite över 37 år, och de skulle jag ännu mindre vilja skiljas från. (Ja, ja, det var ett billigt skämt, men någon måste göra det...)

Dilandau

Myrmidon
Problemet är att det inte finns några delar att ta loss, som så. Spyan har liksom runnit ut över "moderkortet" (eller vad det heter i en stereo... stort kretskort som allt annat sitter på). Så just nu sitter jag och försöker göra rent skrället med topps. Det tar tid och jag kommer förmodligen ändå aldrig få bort stanken. Förbannat!

Storuggla

Champion
Stanken kan du ta bort med ättika. Låt en klase ättika ligga/stå över natten nära stinken, så ska du se att det försvinner. Eller nja, en bra del i alla fall. Vädra bara bort ättiksstanken sen...

Storuggla, snuffmovie snuffbox

Troberg

Sinister eater
Problemet är att det inte finns några delar att ta loss, som så. Spyan har liksom runnit ut över "moderkortet" (eller vad det heter i en stereo... stort kretskort som allt annat sitter på).
Skruva ur det kortet och skölj det med ymnigt med rent vatten. Låt torka. Sätt tillbaka kortet. Sparka katten.