Nekromanti KATTJÄVLAR!

Vavva

Swordsman
Ett styck gnällinlägg på väg. Ni har chansen att sluta läsa nu om ni vill. ;)

Yours truly lever med fyra katter. So far so good. Allt är frid och fröjd ända tills lilltösen börjar löpa. Nej, inte löpa, ett vanligt kattlöp är lite tjutande och kråmande, lilltösen börjar välvilligt vråla och på kreativa sätt vidarebefodra sin hämningslösa kåthet på hela sin omgivning. Tyvärr ingår JAG i den omgivningen, jag och min sambo och hennes tre kastrerade, snälla kompisar. *kutterkutterVRÅÅÅÅÅL*

Så, jag beredde mig på en högljudd natt med öronproppar. Lägger mig, gosar in mig mot sambon och sluter ögonen. Sedan exploderar sängen. Vår dominanta skogishona (matriark av lägenheten) har slutligen fått nog av att bli uppvaktad och bestämt sig för att döda den skrikiga lilla jävulsapan. Jakten pågår i flera minuter. Lilltösen vägrar ge upp sitt hopp om en äldre, lesbisk (kastrerad) älskarinna och matriarken har inga planer alls på att vara tonårsidol för resten av natten. Efter en våldsam jakt och två slagsmål till lugnar det ner sig. Gott, tänker er naiva rollspelare och börjar lugnt försöka somna igen. En halv mm från drömmarnas rike rycks er hjältinna upp ur sömnen på nytt av ett ömkligt kattskrik från vardagsrummet. Suckande drar jag mig upp ur sängen för att kolla upp det. Då sitter vår feta, kastrerade hankatt uppe på en bokhylla och ropar på hjälp i den mest jämmerliga av tonarter. Lilltösen, som vanligtvis är hans vikarierande dotter, har spanat in honom och kommer löpskt smygande mot honom med svansen undanlagd och framtassarna trampande. Jag kapitulerar inför hans hjälpsökande blick. Vavva to the rescue! Tar med mig gammelgubben in till sängen och stoppar om honom med mig. Somnar gott. Oh, sweet bliss of sleep.

Vaknar två timmar senare än en gång av att sängen skakar och vrålar omkring mig när matriarken försöker ge lilltösen livslångt besöksförbud. Väntar ut det och planerar Blocketannonsen på dem alla fyra att posta när jag vaknar. "Katter bortskänkes, gärna till plågsamma djurförsök. Vanvård är ett plus, men även seriösa tortyrförslag premieras". Somnar. Vaknar igen en stund senare av att vår skygga fjärdekatt trillar ner från klösträdet. Oh well, det var i alla fall inte lilltösens fel.

Vaknar. Av att lilltösen gosar något helt vidunderligt med mig och berättar att hon är söt och jag den bästa matten på hela jorden. Matriarken möter mig nådigt vid frukostbordet, nosar lite på min smörgås och proklamerar att hon har en punkt strax under hakan som hon kan tillåta mig att klia. Gammelgubben lunkar runt, tvättar sin lilltös och stryker sig på sitt diskreta men mysiga sätt mot mina ben innan han ger mig en blick fylld av total kärlek och lätt bekymmer över att matskålen bara är halvfull. Till och med den fjärde krabaten, vår skygga vildkatt, hälsar mig i hallen och berättar att även om jag är otroligt farlig så tycker hon om mig ändå, så mycket att jag kan få klia hennes svansrot om jag vill...

Blocketannonsen ställs in. Men imorgon sover jag över hos Eleas.

//Vavva - trött, grusig och kaffepimplande

Kåtslynan själv

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hehe.

Har som mest haft åtta katter (kastrerad hona, kastrerad hane och deras okastrerade dotter [som självklart smet ut, nuppade med grannskapets samtliga hankatter, och producerade fem bedårande kattungar i varierade blandningar av vitt, svart, grått, orange och aprikos]), så jag kan definitivt känna igen mig i det här.

Löpande honkatter är inte att leka med. En källare att stänga in dem i är en klart fördel.

(Ungarna såldes och mamman kastrerades, så nu är allt frid och fröjd.)

Storuggla

Champion
Stackars. Nå, när vi ändå klagar på katternas nattvanor:

Min sambo går och lägger sig. polanski, vår katt, lägger sig och sover på min sida av sängen. jag kommer hem från jobbet och han kommer ut från sovrummet, blir kliad bakom öronen och går tillbaka till min sänghalva.
Efter ett tag r det dags för mig att sova och jag gör entre i sovrummet. Jag hör ett "kurr?" från min fotända. Jag lägger mig under täcket, sträcker på benen och... får fötterna angripna.
"Vad i helvete? Fötter? Det är ju min sovplats! Klor ut! Anfall!" utropar Polanski och ger mina täckesklädda fötter en omgång. Sen vandrar han upp på min bröstkorg, börjar trampa och spinna och nosa mig i fejset tills jag klappar honom så att han lägger sig ner. Väl där ska han bli kliad på magen och anvnda min haka som kudde undertiden. Efter ett tag försvinner han och jag kan somna.

Min sambo kliver upp på morgonen, morsar på katten och går in i duschen. Panik utbryter. Matte är i duschen! Argh! Måste väcka husse! Upp på husses bröstkorg, tramptramptramp, spinnspinnspinn, nosnosnos (morrhår rakt upp i näsan är en ganska effektiv väckarklocka), åhhusseärbästaivärld... vänta, matte är ute ur duschen? Rivstart!
Husse kan somna om, kanske.

Katter om natten är as.

Storuggla, får sin hummer kapad

Johan K

Gammal & dryg
Jag bara säger en sak: Fy fasen va´skönt att jag är alergisk !!!!

/ Johan K, som slipper sådana här problem !!

Vavva

Swordsman
Har som mest haft åtta katter (kastrerad hona, kastrerad hane och deras okastrerade dotter [som självklart smet ut, nuppade med grannskapets samtliga hankatter, och producerade fem bedårande kattungar i varierade blandningar av vitt, svart, grått, orange och aprikos]), så jag kan definitivt känna igen mig i det här.

Löpande honkatter är inte att leka med. En källare att stänga in dem i är en klart fördel.
Eftersom jag bor i Malmö innerstad med utfarten till E6:an precis utanför dörren så har jag sluppit liknande eskapader eftersom alla katterna bara får gå inomhus (och vara på vår innätade balkong). Fy faen för att komma hem och hitta hallontuttar på sin ungkatt... Du har min fulla sympati! Även om kattungar är bedårande söta så är de också lite av ett helvete om de inte är planerade.

Inatt önskade jag verkligen att jag haft en källare. Tyvärr så är lilltösen en renrasig abessinier, vilket gör att hennes iq och handlingskraft är några snäpp högre än hos de flesta katter, så jag är inte helt säker på att hon inte bara öppnat källardörren och traskat upp ogen om den inte var försedd med ett rejält lås. ;)

Jag ahde glömt hur jobbigt det var med fertila katter. Alla mina gamla är ju klippta sedan länge. Tyvärr var hela planen att den här flickan skulle gå i planerad avel, så det blir ingen kastrering på några år.

P-piller är dock beställda...

Vavva

Swordsman
Katter om natten är as.
I hear you brother!

Eftersom vi har en mindre flock med katter så sysselsätter de oftast varandra och lämnar oss ifred. Vi har vant oss vid att sova till ljudet av en elefantflock som rusar genom lägenheten och kraschar in i närmaste element.

Men när vi bara hade en katt.. Jo, då var din historia ganska träffsäker!

Vavva

Swordsman
Jag bara säger en sak: Fy fasen va´skönt att jag är alergisk !!!!
You bastard! *flinar brett* Du vill inte ha en 3-kilos skrikapa som kan förpesta dina lungor? Hon är fortfarande relativt till salu... Rean slutar när hon slutar löpa.

Nightowl

Champion
Mina katter kan öppna alla dörrar i lägenheten utom kylskåpsdörren (och ytterdörren, när den är låst). Det gäller inte bara den elaka och smarta lite mindre katten utan hans lite större, genomsnälle bror, som av en veterinär diagnosticerats som "vore din katt en människa skulle jag kalla honom utvecklingsstörd".

De brukar också busa om nätterna. Den mindre och smartare har märkt att om han börjar krafsa på något så reagerar jag, så de nätter han vill ha sällskap klöser han på valda möbler e dyl tills jag vaknar. Då dyker han upp och spinner. Jag tenderar att vara gränslöst sentimental och kalla mig själv "pappa" när jag pratar med mina katter, så mina ena unge har Downs Syndrom och den andra slår vandaliserar omgivningen för att pappa ska leka med honom... jag vet vilken jag föredrar!

Erik, sitcom father

Dewil

Skrivbordsgeneral

Vaknar. Av att lilltösen gosar något helt vidunderligt med mig och berättar att hon är söt och jag den bästa matten på hela jorden. Matriarken möter mig nådigt vid frukostbordet, nosar lite på min smörgås och proklamerar att hon har en punkt strax under hakan som hon kan tillåta mig att klia. Gammelgubben lunkar runt, tvättar sin lilltös och stryker sig på sitt diskreta men mysiga sätt mot mina ben innan han ger mig en blick fylld av total kärlek och lätt bekymmer över att matskålen bara är halvfull. Till och med den fjärde krabaten, vår skygga vildkatt, hälsar mig i hallen och berättar att även om jag är otroligt farlig så tycker hon om mig ändå, så mycket att jag kan få klia hennes svansrot om jag vill...
Katter har fattat att hur mycket jävelskap de än ställer till så räcker det med att visa magen och säga "kurr?" för att vi ska älska dem gränslöst igen.

Dewil

<font size="1">Jaja, jag vet att jag borde ha skickat upp en mindre bild men då hade jag redan lagt upp den stora. Men det är klart att Smulan ska ha en stor bild!</font size>

:gremtongue:Min katt respekterar mig så mycket, så han gör aldrig något jävligt mot honom om jag inte gör något för att förtjäna det :gremsmirk: Min mamma och pappa har han dock ingen respekt för :gremgrin: Speciellt inte farsan, honom bitar han i tårna när han vill att han ska gå upp :gremwink:

Har aldrig upplevt en löpande honkatt, men det låter inte så trevligt :gremshocked: Våran katt har dock en annan ovana, ibland så spöar han hundar och även en eller två hundägare :gremsuck: :gremmad:

magoo

Hero
När mina katter var små hade jag och maken nån slags idé om att de inte skulle få vara i sovrummet. Så vi stängde dörren om oss när vi skulle sova.

Då började jamandet och krafsandet. Den ena katten kom på att den kunde slå på garderobsdörren för att frambringa ett irriterande slamrande - BAM BAM BAM BAM. Så fort en av oss öppnade dörren för att vråla var de som bortblåsta.

Maken försökte sig på att ligga och vakta vid dörren med rumpan i vädret för att ertappa dem på bar gärning med en blomspruta men de väntade ut honom. Då riggade han upp en hårtork utanför dörren med en strömbrytare som kunde slås på från sängen. Total tystnad från katterna tills hårtorken var borta, då fortsatte de att jama.

Efter diverse konstruktioner med madrasser utanför dörren (ljudisolering och krafsskydd) och några sömnlösa nätter gjorde vi som katterna ville och släppte in dem till oss. Så klart.

Den ena katten lärde sig dessutom öppna dörrar genom att hoppa på handtaget under processens gång.

Har jag lärt mig något av detta? Katter är smartare än man tror och det är lika bra att ge upp så snabbt som möjligt. Låt henne para sig med en kastrerad katt, det funkade för oss!

/Magoo, brukar hota med att göra sadelskydd av katten

Johan K

Gammal & dryg
Tack, men nej tack..

Du vill inte ha en 3-kilos skrikapa som kan förpesta dina lungor?
Well, tror jag & mina lungor klarar sig mer än ganska bra utan ovan nämda 3-kilosklump faktsitk... :gremwink:

Vavva

Swordsman
*dör av skratt* Japp, skönt att fler än jag har slitit med det där och gett upp!

Fast ingen av mina kastrater vill hjälpa henne... Hon får gärna dra över hela flocken for all I care, men det enda hon får är stryk. :( Det KAN iofs ha att göra med att hon spanat in flockens matriark och drottning som är så skyhögt över henne i rang att det är fånigt.

Lindenius

Swashbuckler
D&D-katter? (ot)

Det KAN iofs ha att göra med att hon spanat in flockens matriark och drottning som är så skyhögt över henne i rang att det är fånigt.
Lvl 1 Kåt Kitten

vs

Lvl 20 Catriarch

Eller något sådant?

//erik. kunde inte komma på något ordvitsigt på lvl ett utan att använda svenska

Vavva

Swordsman
Re: D&D-katter? (ot)

Japp, mitt i prick! Om jag vore en spetig liten tonårig abessinier på 3 kilo skulle jag inte gå efter en norsk skogkatt på nästan 5 kilo, fyra år gammal och utställningsmeriterad med äganderätt över hela lägenheten utom matte (husse anser hon att hon bossar över...).

Hot pussy lvl1 mot Queenlike skogis of Doom lvl 20 kah bara sluta i skrik, fräs och mänsklig tandagnisslan. :p

Nightowl

Champion
Re: D&D-katter? (ot)

Skogskatter har dessutom en elak ECL på +6 eller så. En normal skogskatt på level 1 är mao lika tuff som en normal, säg, perser på level 7.

Erik

Vavva

Swordsman
ÅH! *gosar in sig i gosmagen*

Jag kontrar med lilltösen (Nuala) och gammelgubben (Osiris) i djup sömn:

Vavva

Swordsman
Ha! Det gör vår matriark, the Queenlike skogis of Doom också! Jag vet inte varför, men hon hatar hundar, antagligen eftersom hon är rädd för dem och tänker att ett hårt anfall mot nosen ska få dem att fly kvidande. Det funkar också. Det är jobbigt att ha en katt med mer auktoritet än en själv.