Nekromanti [Kayra] Regler för Smide

Zadrith

Hero
Jag sitter och förbereder ett äventyr till mitt rollspel Kayra (Fantasy) där en av rollpersonerna kommer att spela smedslärling. Jag har ingen koll på smide själv och skulle behöva lite hjälp att bedömma hur lång tid det tar vad som krävs i forma av material och utrustning samt svårighetsgraden på några enklare föremål. Det handlar i första hand om bruksföremål och enklare vapen exempelvis, hästsko, spik, pilspets, spjutspets och yxhuvud

Cybot

Mest spelbar
Det största jobbet är att hamra skiten till en grundform och en kolhalt som passar till jobbet. Sådant tar olika lång tid beroende på vad du vill göra, vilken kvalitet ditt järn har och vilka verktyg du har.

Jag menar, har du en tjock järntråd i rätt dimension och järnkvalitet för en spik så kan du hamra ut en spik med i princip 10 hammarslag, och du kan göra massor av spikar ifrån den där järntråden. Du kan typ göra 30-40 spikar i timmen när väl järnet är så varmt att det är smidbart (men inte för varmt)

Behöver du hamra till järntråden eller behandla järnet för att få rätt kolhalt. Då tar det JEFLIGT mycket längre, då det handlar om evighetsjobbet med att få järn att absorbera kol, eller hamra ut kol eller hamra ut slagg. Då kan det ta dagar för en ensam smed att fixa jobbet och hamra ut en järntråd. Eller så kan det ta tre smeder en dag och en stånghammare och då har de dunkat ut 30 meter ståltråd. Så när det gäller de grundläggande elementen så är det inte konstigt alls att järnet var basen för några av de första protoindustriella företagen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Zadrith;n9162 said:
Jag sitter och förbereder ett äventyr till mitt rollspel Kayra (Fantasy) där en av rollpersonerna kommer att spela smedslärling. Jag har ingen koll på smide själv och skulle behöva lite hjälp att bedömma hur lång tid det tar vad som krävs i forma av material och utrustning samt svårighetsgraden på några enklare föremål. Det handlar i första hand om bruksföremål och enklare vapen exempelvis, hästsko, spik, pilspets, spjutspets och yxhuvud
Är det av vikt att veta vad karaktären behöver veta och sånt? Alltså, behöver du som spelledare verkligen ha någon koll på det? Om din spelare spelar smedslärling behöver väl varken du eller spelaren ha någon egentlig hum om det hela. Vill ni att han skall vara en skicklig yrkesman så är han ju det och då går det väl rätt snabbt att snajsa till några enklare föremål. Om han är en dålig smedslärling tar det kanske längre tid (om nu tid är en viktig faktor), annars så kan man ju dra till med ett sämre resultat.

Ger regelsystemet stöd för sånt här menar jag kanske? Behöver du stöd för det eller går det att undkomma tråkiga regler för en smideslärling och istället låta honom forma det han vill forma. Krävs svårighetsgrader? Om så är fallet sätt en grad och lyckas slaget så går det fort eller blir bra. Misslyckas det hela tar det längre tid eller blir ett dåligt resultat.

Zadrith

Hero
Nej det behöver man väl inte och jag är inte ute efter att skriva några detaljerade regler för det men det vore trevligt att vet på ett ungefär lite om grundförutsättningarna för att smida saker.