Re: Men då faller poängen
Grafiskt montera permanent finns.
Inte i Gnome, såvitt jag märkt. Inte som standard, skulle vara något tillägg jag inte hittat. I Kubuntu finns det, det är sant, men jag skulle inte säga att det är lika lätt som Windows' nätverksenhets-grejs.
Send to är mera avancerad än i någon standard windows verision.
Kubuntu, ja. Ubuntu (Gnome), inte en chans.
Suck när du skriver vettig filhanterare vore det trevligt om du kunde förklara vad en vettig ska innehålla.
Jag har givit explicit exempel i den här tråden, och exakt vad jag kräver i en annan tråd där jag uttryckligen frågar efter en bra filhanterare som har vissa egenskaper.
Scannrar som inte följer standarder är bajs, eller åtminstone kiss.
Vet du vad? Det skiter jag i. Ett bra operativsystem ska stödja det folk kan tänkas ha, och min HP Scanjet 3970 har funkat i windows och även i andra Linuxdistros lite till och från.
Vilka tredjepartsprogram?
Nuskavise... Saker jag saknar...
* Möjligheten att helt stänga av den jävla "trash bin" / papperskorgen. Papperskorgen är skit, det finns ingen anledning att ens ha kvar den. Behövde jag inte ens något extraprogram till i windows.
* Launchy. Katapult, Gnome-Go och Gnome-Launch-Box är alla alldeles för kassa. Går inte ens att jämföra. För att inte tala om hur gräsligt fula de är.
* Daemontools. Inte hittat något till Linux som är lika bra på att emulera CD's från olika format. Visst, vilken nolla som helst kan montera en bin- eller iso-fil - men hur är det med mer udda grejer?
* AutoHotKey. Sjukt praktiskt sätt att skapa kortkommandon - ligger lätt som en liten ikon i "task bar".
Om du råkar känna till
vettiga alternativ, skulle ingen bli gladare än jag om du lyckades motbevisa mig.
Och bara för att jag alltid hoppas, här har du programmen som håller mig kvar i Windows:
* Photoshop. Och kommer du dragandes med Gimp tänker jag skratta åt dig.
* InDesign. Och kommer du dragandes med Scribus tänker jag skratta åt dig.
* Foobar2000. Och om du inte fattar varför man föredrar Foobar2000 framför Rhythmbox eller något av de andra kassa Linuxalternativen så fattar du tydligen inte varför man föredrar det modulära, anpassningsbara, underbara och systemlätta Foobar2000.
* Miranda. Visst är Gaim snyggt, men drar det lika lite systemresurser, går det att anpassa lika mycket? Nej.
* uTorrent. kTorrent är på G, men dess webinterface är ännu så länge långt underlägset uTorrent.
Trasa sönder usb systemet? kanske har du tillgång till för mycket avancerade funktioner testa ubuntu där är det i praktiken omöjligt.
Angående windows spel så kör jag eve online och det funkar perfekt och flyter bättre än native på windows.
Om du missat det så är det Gnome/Ubuntu jag snackat om hela tiden. Kolla tråden, vettja. Jag har snackat om vad som saknas i Gnome/Ubuntu.
Det var f.ö i KDE/Kubuntu mountingsystemet slutade funka. Varför? Tja, säg det. Det slutade funka när jag lade in Cedega.
Jag har själv kört Guild Wars och Ciity of Heroes via Cedega (klart sämre prestanda, plus att Cedega inte stödjer samma mängd grafiska effekter), och Uru Live funkade inte alls.
Angående windows spel så kör jag eve online och det funkar perfekt och flyter bättre än native på windows.
Det är ett påstående jag ofta hör, att windowsspel skulle funka bättre i Linux. Men, tros att jag kör senaste versionen av Wine och senaste versionen av Cedega så har jag inte sett denna effekt i någotdera fallet. Det jag sätt är sämre stöd för grafiska effekter och lägre framerate, för att inte tala om betydligt högre grad av instabilitet.
Wine / Cedega är på god väg, men är de framme? Pah, inte en chans.
Fatta mig rätt nu: Jag har inget problem med folk som anser att Linux är bättre än Windows etc. Jag anser själv att Linux är bättre. Däremot ser jag ingen vinst i att påstå att Linux kan saker Linux ännu inte kan, eller för den delen att säga att den som inte håller med är för dum för att få använda Linux. Hamnar man i en argumentation där man i princip säger "Linux är bäst på alla områden, passar alla, och om det skulle visa sig att det finns områden Linux inte regerar på så är det användarens fel" så har man hamnat i fanatikerhörnet, och där får man inte särdeles mycket respekt.