Jupp
Det där känner jag igen. Det fanns en "spökstad" också, kommer jag ihåg, som hade jättelåg svårighetsgrad och det tyckte jag var dåligt...
Nå, jag vägrar prata om enbart flingpaketspel i det här fina forumet, så därför ska ni få bita i något (nästan) spelrelaterat; nämligen en skön gåta!
Det här är taget ur ett gammalt solospel jag har skrivit (citerat fritt ur minnet):
[color:\\"#996600\\"]Du finner dig ståendes i ett cirkelrunt rum med ett stort pentagram målat på stengolvet. Vid pentagrammets fem spetsar finns varsin stor järnport, och framför var och en av portarna sitter det ett djur som riktar granskande blickar mot dig. Rakt framför dig ligger ett stort lejon och du drar reflexmässigt ditt svärd och bereder dig på strid när det reser sig och blottar sina huggtänder, men till din stora förvåning så angriper inte besten dig, utan börjar istället tala med lugn och myndig stämma:
"Lugn, vi vill dig inget illa. Vi var äventyrare som du en gång, men mot häxmästaren hade vi ingen chans och nu har vi inget annat val än att stanna i detta cirkelformade rum."
Bakom dig har en liten groda hoppat fram från sin dörr och står nu vid din ena stövel:
"Mot häxmästaren biter inga vanliga vapen förstår du, vi var fullkomligt chanslösa!"
Sedan hörs ett kraxande klagande runt rummet innan en illa tilltufsad korp landar på din axel och skränar i ditt öra:
"Japp! japp! Den här femdörrarsfällan gick vi alla bet på, och om jag ska vara alldeles ärlig så tror jag inte att du kommer klara den heller!"
Du försöker skaka av dig den oförskämda korpen, men han sitter fast ordentligt.
"Vad pratar du om? Är det här en fälla?"
"Krax! Javisst! Eller en skattkammare, det beror på hur man ser det! För dumskallar som oss är det dock helt klart en fälla!"
Till slut får du bort korpen, han landar hårt på stengolvet och hämtar andan. Till vänster hör du då plötsligt en otäck, väsande stämma och du ser att den kommer ifrån en utmärglad mandrill som synar dig noggrannt medan han säger:
"Korpen har rätt. Bakom var och en av dessa dörrar finns ett magiskt vapen. De är några utav de mest kraftfulla artefakter som finns i vårt land, men alla utom en är fullkomligt verkningslösa mot Häxmästaren. Fyra av dessa fem dörrar leder alltså mot en säker död."
"Inte nog med det" börjar grodan vid dina fötter. "Var och en av dessa skatter bevakas av varsin demon, så även om du väljer rätt dörr så väntar dig en hård prövning."
Du blickar runt rummet. Ett lejon, en groda, en korp och en mandrill... Det femte djuret visar sig vara en orangeröd katt som blygt håller sig lite i bakgrunden. När hon ser att du upptäckt henne börjar hon stammande:
"Jo... de fem demonerna har alla djurhuvuden. En har lejonhuvud, en har korphuvud, en har mandrillhuvud och så vidare. Om du dödar någon av demonerna så dör också någon av oss här inne. Dödar du demonen med grodhuvud så dör grodan, och dödar du demonen med katthuvud så... Tja, du förstår..."
"Jupp, och inte nog med det," ryter lejonet till. Den har rest sig upp och går längs väggen och sneglar förstrött mot dig. "Så fort som en av demonerna dör så drabbas du av en förbannelse. Det finns en förbannelse bakom var och en av dessa dörrar."
"Fem dörrar, fem skatter, fem demoner och fem förbannelser, hä hä," skrockar korpen och struttar rultandes omkring på stengolvet.
"Hur vet jag då vilken dörr jag ska ta?" undrar du.
"Vi vet inte," börjar korpen. "Vi har enbart vissa ledtrådar. Två ledtrådar vardera. Det hela är en gåta där det gäller att vara vis och klurig om man ska kunna räkna ut vilken dörr som är rätt."
"Okej, låt höra ledtrådarna då," säger du otåligt.
"Hä hä, dörren med demonen som har ett katthuvud står till vänster om en dörr som leder till den legendariska Mässingsbågen. Verkligen ett fantastiskt vapen, måste jag säga," kraxar korpen. "Förresten, jag vet dessutom att det finns en demon vars förbannelse är att man blir helt döv. Verkligen otäckt, brrr, men demonen i rummet till höger är ännu värre; man blir helt förlamad från midjan och neråt! Hur skall man besegra häxmästaren med det handikappet, va?"
Du vänder blicken mot grodan, som vill ge dig sina ledtrådar härnäst:
"Demonen med mandrillhuvud finns i rummet till vänster om demonen med korphuvud. Det finns en demon med katthuvud också, och till vänster [1] om den så ligger ett rum där det magiska svärdet Skimmerklinga finns. Dess blad är osynligt för blotta ögat, så se upp så du inte skär upp hela handen medan du letar efter det!"
Därefter är det lejonets tur. Han ryter fram sina ledtrådar så att droppar av saliv skvätter ut över stengolvet:
"Det finns en väldig runförsedd yxa bakom en av dessa portar; det mytomspunna vapen som kallas Celicias Vrede! När jag var en vanlig man så blev jag en gång huggen i benet av detta vapen, och det brann då en helig eld genom mitt hela väsen! Jag har aldrig skådat maken till mäktigare runor än de som står inristade på detta vapen! Celicias Vrede ligger till vänster om det rum som har dövförbannelsen. Den farligaste förbannelsen är nog den som gör en alldeles blind. Den bärs av demonen som väntar i rummet till vänster om rummet med mässingsbågen."
Det börjar snurra i huvudet på dig, men mandrillen väntar inte på att du ska få rätsida på denna komplexa gåta, utan väser hastigt fram sina ledtrådar genom sammanbitna käftar:
"Det finns en skatt som kallas Häxlyktan, en mörk artefakt genomsyrad av urålderlig svartkonst. Över lyktan ligger en svart silkesduk, och när du avtäcker lyktan bör du hålla ögonen stängda, för den som blickar in i häxlyktans sken förvandlas omedelbart till sten! Häxlyktan hittar du i rummet till vänster om det som vaktas av demonen med lejonhuvud. Jag vet också att det finns en förbannelse som gör att man blir stum för resten av livet. Förbannelsen vilar över den demon som vaktar det rum som ligger till vänster om rummet där korphuvuddemonen väntar. Kan den informationen hjälpa dig?"
Slutligen är det kattens tur att tala. Hon går långsamt fram och stryker sig mot ditt ben medan hon med darrande röst ger dig de sista ledtrådarna:
"Det finns en förbannelse som gör att man föråldras och blir en uttorkad gamling som genom ett trollslag. Den förbannelsen vilar över den demon som huserar till vänster om rummet där demonen med grodhuvud väntar. Kommer du ihåg förbannelsen som förlamade en från midjan och neråt som korpen talade om? Till höger om rummet med demonen som bär den förbannelsen finns ett rum där det femte och sista förtrollade vapnet väntar på dig. Det är den Vita Lansen. Ett långt spjut som sägs kunna genomborra solitt bly eller det tjockaste drakfjäll."
Sedan säger de alla i kör:
"Var och en utav oss har berättat om varsitt legendariskt vapen, men alla utom en har berättat om ett vapen som inte vaktas av en demon med ett djurhuvud som liknar oss själva."
"Fattar du?" kraxar korpen. "Jag berättade om Mässingsbågen. Möter du en demon med korphuvud som vaktar denna mässingsbåge så har du valt rätt dörr. Hittar du mässingsbågen i ett rum med någon av de andra demonerna, tja, då är det goodbye. Schliää!"
Korpen drar med vingspetsen en horisontell rörelse över halsen och lipar, för att visa att du lika gärna kan hugga av ditt eget huvud om det skulle inträffa.
Du nickar förstående.
"Det som gör gåtan svår är att rummet är cirkelformat," förklarar mandrillen väsande. "¨För att du skall ha en chans att lösa gåtan måste du ha en fast punkt att utgå ifrån. Därför ska vi ge dig en sista ledtråd: Den här porten, den största, den leder till rummet med mandrilldemonen. Jag har varit här längst, och det är följaktligen mandrilldemonen som är starkast och ondast av de fem demonerna. Nå, äventyrare, vilken dörr skall du ta?"
Ja? Vilken port väljer du?
- Den två steg till vänster om mandrillporten?
- Den till vänster om mandrillporten?
- Den till höger om mandrillporten?
- Den två steg till höger om mandrillporten?
- eller själva mandrillporten?[/color]
/Riz
Den som först löser gåtan (enbart en gissning per person) får en digital puss. (Eller en liten dikt, om ni är allergiska mot digitala pussar)
[1 = Korrigerad i efterhand]