NYHET Kentaro Miura, skaparen av Berserk, har dött

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror det behövs ett par ord om hur stort det här är.

Alltså, Berserk är the original "tänk om den aldrig blir färdig"-oron, långt innan A Song of Ice and Fire-fandomen drabbades av samma vånda. Fans av Berserk kände tidigt att dess enorma scope och Miuras gigantiska ambitioner, ihop med den enorma detaljrikedomen i teckningarna och medföljande långsam produktionstakt, inte bådade gott...men Miura var relativt ung, åtminstone....det fanns tid.

Nu är jag givetvis inte förmäten nog att hävda att man tvunget har någon slags skyldighet gentemot sina fans, men hur känns det att dö utan att ha färdigställt sitt magnum opus, ens på långa vägar? Hann Miura känna sig besviken?Ledsen för sitt livsverk, för fansens besvikelse?

Det är viktigt att göra klart saker. Nu dog Miura mycket plötsligt, och mot sådant finns givetvis ingen garanti. Men som någon som ägnade hela min ungdom åt en mastodont-kampanj som aldrig blev färdig, och aldrig ens var på väg mot ett slut, och som ett fan av Berserk, och ett fan av långa kampanjer, känner jag nu ändock än starkare än förr att jag vill hålla mina ambitioner i shack en smula, så att vad jag än skapar going forward är saker som har goda chanser att bli färdiga innan jag trillar av pinn. Med det sagt - alla behöver inte tänka som jag. Vill ni skapa evighetsserier? Gör det. Berserk förblir ett mästerverk, och kanske hade den inte blivit lika stor om den inte pågått, sakta men säkert, i 32 år? Evighetsserierna förtjänar kanske en speciell plats i våra hjärtan, och Berserk i synnerhet.

Rest in power, Kentaro Miura. Du var en av de bästa kulturskaparna på vår jord.

Last edited: