Nekromanti Kerbal Space Program

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Tänkte kolla om det är någon annan som har testat detta livsfarliga spel?

Jag började spela det när det precis släpptes men det var för mycket buggar men så testade jag nu gen och sitter helt fast i spelet.

Har 10 satelliter, 4 rymdstationer, münbas samt en påbörjad bas på Duna och Dres.

Så finns det andra som har en fascination med att skjuta kerbals mot en säker död?

Robban

Hero
Jo, jag hittade det ungefär när man kunde komma ut i rymden men inte mycket mer. Är kluven till det nu: vill verkligen testa igen, för münbaser verkar ascoola, men jag vill ha lite kontroll över mitt liv också. :gremlaugh:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Det är läskigt beroende framkallande... att sitta och försöka få till en perfekt orbit eller att lyckas bygga ett roligt skepp som fungerar.

Troberg

Sinister eater
You bastard!

Din uggliga bastard! Nu har du fått mig beroende av spelet, din lömske fan! Jag tänker då fan aldrig köpa något rökheroin av dig, nu när jag vet vilken typ du är! :gremsmile:

Hittills har jag bara gjort några bemannade uppdrag i omloppsbana med luckad hemkomst, men jag håller på att försöka konstruera den ultimata "heavy lifter"-bärraketen som ska kunna lyfta upp riktigt tunga grejor för mer intressanta uppdrag. Mitt förra försök hade på tok för mycket bränsle kontra motorer, så även om den kom upp i omloppsbana (med gott om bränsle över) så hade det gått fortare att promenera upp i omloppsbana...

Krille

Super Moderator
Jag älskar minspelet på kerbals när man skjuter upp dem. De verkar inte lita på mina ingenjörskonster.

Framgången hittills är väl sådär: en satellit i omloppsbana, en mängd mer eller mindre lyckade skutt, en kerbal i omloppsbana (som tog sig hem) och en som försvann i kometbana runt solen.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Uppdatering.
Har nu en ny månbas samt en station run Mün.
Står en super heavy lander på månen med och det finns två sateliter runt minmus. Samt en raket som ska till Duna...

Zorbeltuss

Hero
Jag har spelat mer eller mindre kontinuerligt sen 0.13, testat att modda, åka till Mün, Eve, Jool, Laythe och Moho varav allt utom det sista har varit lyckat, gjort diverse satelliter, baser, orbit konstruerade rymdskepp, "vapenplatformar", och diverse spaceplanes.

Just nu håller jag på och återskapar då jag av misstag tog bort mina saves när jag trodde jag hade en säkerhetskopia. Jag är dessutom mycket för Spaceplanes och flygplan i senaste versionerna, och det är nog det som mina lets plays kommer bli centrerade på.

/Zorbeltuss

Troberg

Sinister eater
Kerbal-fråga

Vad anser folk: Är MechJeb fusk eller bara praktiskt?

Peronligen tycker jag att den är praktiskt, och använder den till komplicerade manövrer (tex rendezvous, där mina manuella försök bland annat lett till att jag kvaddat en rymdstation genom att krocka den hårt med tanken som skulle dockas till den och att en kerbonaut strandade i en omloppsbana utan bränsle).

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag tycker modds är fusk och kör Vanilla.
Har fungerat bra för mig men det är lite fnuligt.
Kör som du vill och ha roligt det är det som är det viktigaste.

Zorbeltuss

Hero
När jag gör mods är det mer för att skapa mer modeller av vad som redan finns, lite mer storlekar på motorer och sådant.
Jag gillar inte mechjeb för jag vill ha kontrollen över mina saker, eventuellt skulle jag använda den aqutopiloten man programmerar själv i assembler dock.
Jag tycker att debugverktygen för att stänga av clipping däremot är fusk, men jag har inget emot att andra gör det, var o en efter eget tycke.
Ska försöka installera Ferram Aerospace mod dock för att få mer realistisk aerodynamik i spelet.

Tyvärr är jag dålig på att ändra mer än texturer på mina nya delar så de blir exakta form och storlekar av andra objekt om än med annan hantering.

/Zorbeltuss

Troberg

Sinister eater
Spider Jerusalem said:
Jag kör bara med tre mods:

* MechJeb. Dels för att fixa rendezvous, dels för att den räknar ut delta v, massa, thrust/mass ratio et cetera. Uträkningarna hade jag lika gärna kunnat göra med miniräknare, men när varje klick på en part tar några sekunder (klen dator) så tröttnar man fort på det.

* Crew Roster. Låter mig köra med platser tomma i command modules, och låter mig ha passagerare från start i hitchhiker-modulen. Med andra ord, fixar egentligen bara sånt som spelet inte hunnit implementera än.

* Docking Struts. Rymdstationer kan bli lite skakiga när de börjar bli stora. Med dessa kan man placera struts på delarna, som man sedan kopplar ihop i rymden. Återigen, mest att komma runt en bug i spelet, och är en lösning som är ganska exakt hur man skulle lösa problemet på riktigt.

Så, egentligen så handlar det mest om vad jag skulle kalla för "sådant som originalspelet inte hunnit implementera än".

Allmän not om spelet: Fanken vad det är svårt att få en raket med bra thrust OCH bra delta v. Solid boosters i starten hjälper rätt bra, men man vill inte ha hur många som helst. När man kommit upp på höjd så är en tri-coupler och aerospikes att föredra framför mainsails (även om jag ibland sätter en LV-T45 Liquid Fuel Engine istället för en av aerospikesen, bara för att få lite styrning på raketen). När man väl är i omloppsbana kör jag Poodle.

Edit: Jag kör en mod till, en som låter en spara subassemblies, dvs tex en bärraket, så att man inte ska behöva bygga om raketen bara för att man vill ha en månlandare på den istället för en rymdstation. Nu kan jag jag ha bärraketer, rymdstationsdelar, landare, rovers osv som separata delar och sätta ihop efter vad situationen kräver. Känns också mest som en fix för något som spelet ännu inte hunnit implementera.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
Spider Jerusalem said:
Jag kör bara med tre mods:

* MechJeb. Dels för att fixa rendezvous, dels för att den räknar ut delta v, massa, thrust/mass ratio et cetera. Uträkningarna hade jag lika gärna kunnat göra med miniräknare, men när varje klick på en part tar några sekunder (klen dator) så tröttnar man fort på det.

* Crew Roster. Låter mig köra med platser tomma i command modules, och låter mig ha passagerare från start i hitchhiker-modulen. Med andra ord, fixar egentligen bara sånt som spelet inte hunnit implementera än.

* Docking Struts. Rymdstationer kan bli lite skakiga när de börjar bli stora. Med dessa kan man placera struts på delarna, som man sedan kopplar ihop i rymden. Återigen, mest att komma runt en bug i spelet, och är en lösning som är ganska exakt hur man skulle lösa problemet på riktigt.

Så, egentligen så handlar det mest om vad jag skulle kalla för "sådant som originalspelet inte hunnit implementera än".

Allmän not om spelet: Fanken vad det är svårt att få en raket med bra thrust OCH bra delta v. Solid boosters i starten hjälper rätt bra, men man vill inte ha hur många som helst.
Jag har varit emot mods men jag ska ta en titt på dom tre.

Troberg

Sinister eater
En mod till...

En distinkt ofuskig mod till: Haystack.

När man bygger rymdstationer och sånt så tenderar man att ha en jäkla massa skräp kring dem. Då blir det svårt att klicka på rätt sak när man ska välja dem för navigering. Med Haystack så får man en prydlig lista att välja från.

http://kerbalspaceport.com/haystack/

Troberg

Sinister eater
Var bara tvungen att dela med mig av detta screenshot jag tog:

Jeb, because FUCK YOU FUGLESANG!

(Bara ett skämt, ingen kritik mot Fuglesang, men han är ingen Jeb.)

(Och, ja, Jeb flög så fort uppåt att reentryeffekterna kickade in! Och han landade levande!)