Delanoir
Veteran
Vet inte om ämnet varit uppe på tapeten tidigare men gör ett försök och startar en tråd för att se vad det kan ge. Någon som har erfarenhet av att använda sig av keys i stil med The Shadow of Yesterday inom ramarna för mer konventionellt rollspelande? Alltså hur pass bra det skulle kunna fungera, vilka fallgroparna kan vara, vad man bör tänka på vid utformandet etc.
Vad jag är ute efter är att kunna förankra rollpersonernas drivkrafter i själva regelmekaniken. Samtidigt strävar jag efter en möjlighet att systemet i sig tillåter både äventyr som utgår från rollpersonernas drivkrafter och mer konventionellt äventyrande. (Med det menar jag inte "generisk-skum-typ-ger-generiskt-uppdrag-på-generiskt-värdshus-följt-av-rälsat-äventyr" men jag hoppas att ni förstår mina tankebanor här!)
Även om jag tycker att buyoff-mekaniken ska finnas med vill jag inte att den ska stå i fokus, utan snarare efterlevandet och utspelandet av själva drivkrafterna i sig.
Så... några tankar eller tips...? Tacksam för hjälp!
/ Björn
Vad jag är ute efter är att kunna förankra rollpersonernas drivkrafter i själva regelmekaniken. Samtidigt strävar jag efter en möjlighet att systemet i sig tillåter både äventyr som utgår från rollpersonernas drivkrafter och mer konventionellt äventyrande. (Med det menar jag inte "generisk-skum-typ-ger-generiskt-uppdrag-på-generiskt-värdshus-följt-av-rälsat-äventyr" men jag hoppas att ni förstår mina tankebanor här!)
Även om jag tycker att buyoff-mekaniken ska finnas med vill jag inte att den ska stå i fokus, utan snarare efterlevandet och utspelandet av själva drivkrafterna i sig.
Så... några tankar eller tips...? Tacksam för hjälp!
/ Björn