Nekromanti Khazimbergens storlek

Lao

Veteran
hej!

jag tänkte höra med er om hur stora khazimbergen är. hur höga och vilket klimat det normalt är där vintertid? Att det är kallt vet jag redan men en fingervisning vore trevligt.

anledningen till att jag undrar är för att jag leder en kampanj med mina vänner där de har blivit upptvingade i bergen efter en pöbel som jagade dem för att de stal hästar.

De gör sig upp i bergen i den öst-nordöstra delen av Jargiska Kejsardömet och jag planerar att de ska korsa bergen i gränslandet söder om Drunok vidare in i Asharien. Jag tror att de kommer korsa ett Klan Ghor näste i den delen. Ni får gärna bekräfta eller dementera detta. Sen även hur lång tid det kan tänkas ta, till fots. Med begränsande bergskunskaper

/Magnus the Magus

Ymir

Liten kantbaron
Jag tänker mig att Khazimbergen är som Kaukasus ungefär, dvs väldigt höga men inte episka som Himalaya-Pamirerna-Karakoram. Det verkar förhållandevis rimligt sett till vad man kan gissa av kartan och befintlig info ang. Asharinas geologi. Detta innebär ett relativt horribelt klimat vintertid, tillräckligt för att lätt ta livet av både folk och fä. Över ~3000 meter tar höjdsjuka vid, men detta är ett mindre angeläget problem med medeltida nivå, iochmed att rollpersonerna (sannolikt) inte klättrar uppåt så snabbt att de inte hinner acklimatisera sig.

Du har dock kartan lite om bakfoten; Khazimbergen sträcker sig inte så långt norrut som till nord-nordöstra Jargien, och dvärgfästet sydväst om Drunok är ett Roghan-fäste, närmare bestämt det där Henéa tillbringade sitt slaveri; Kraalen-renk-Roghan. För att vara precis är denna bergskedja inte heller Khazimbergen, utan Kraalenbergen - Khazimbergen slutar söder om dem, typ.

Lao

Veteran
Toppen, då fick jag all den information som jag kunde tänkas behöva.

Som Kaukasus, Horribelt klimat, Kraalenbergen och ett Roghanfäste. Perfekt, tackar ödmjukast!

/Magnus the Magus