Nekromanti Khelataar

Shadowcat

Veteran
Detta eminenta spel är faktiskt ett friskt inslag av annorlunda fantasy. Rollspelet är baserat på ett mer celtiskt bakgrundshistoria och mindre high fantasy. Om du har läst kathrine kerrs böcker så kommer du att känna igen dig lite.

Shadowcat

Rosen

Myrmidon
>Tja....jag väntar med ev. kommentarer till Rosen (Åke Rosenius) behagar svara, ett stort hjärta har han
>för detta spel.

'Kejdå... :)
Jadå, det är mitt klara favoritspel. Khelataar var spelet som förde in Low Fantasy i den svenska rollspelsfloran - tyvärr några år innan folk hade börjat uppskatta sånt... "Grisodling" fanns inte som term när det kom, men passar nog rätt bra in i sammanhanget. Ska man jämföra det med något annat svenskt spel så vore det väl Viking - eller ett Wastelands med svärd istf skjutvapen.

I korthet så är spelvärden en isolerad, glesbefolkad ö, ungefär stor som Skandinavien, där det dominerande folkslaget lever i en klankultur på järnåldersnivå (dock med vissa inbyggda anakronismer, eftersom de flydde dit från en annan kontinent för länge sedan och har bevarat sporadiska kunskaper därifrån). Som fantasy betraktat är den väldigt lågmäld; det finns några andra folkslag på ön, fast allihop är människor - alver och dvärgar o dyl finns öht inte. Magi är väldigt o-zappig och med låg specialeffektbudget. Det *finns* lite grann av "monster" och ickemänskliga humanoider, men de är inget man direkt märker av. Tanken är att kampanjer främst ska baseras runt de olika klanerna och deras allianser/intriger/fajtande mellan varandra.

Regelsystemet är likartat det i Wastelands, och kan bl a skryta med att haft kvalitetsgrader på handlingsresultat (långt innan Viking prisades i recensioner för den innovationen) och ett stridssystem som bygger på att rollspela striden (ännu längre innan Eon höjdes till skyarna för det). Fast det lider också av bokföringssyndrom.

However...
Khelataar blev aldrig någon succé, vilket jag tror har tre orsaker. Dels missbedömde Lancelot spelmarknaden som gav ut ett svenskt grisodlarspel när de flesta som spelde svenskt fortfarande ville gå i grottor och fetröja monster, dels underskattade de behovet av att förklara för spelarna hur klansamhällen egentligen fungerar (och INTE fungerar)... och dels insåg de inte samma behov för vissa på redaktionen; kvaliteten på det utgivna materialet är minst sagt blandad, och rätt många khelafreaks brukar skilja på *spelidén* Khelataar och det *utgivna spelet* Khelataar. Läser man det med ett kritiskt öga och kollar vad som har skrivits av vem, är det dock inga större svårigheter att se det "riktiga" Klanernas Land i bakgrunden, tycker jag.

Den mesta aktiviteten runt spelet (som jag vet om) är väl numera centrerad kring Lancelot-listan:

http://www.egroups.com/group/lancelot Fast man bör ha i åtanke att det Khelataar som diskuteras där har vuxit fram där under åratal av korrespondens och är en ganska påbyggd och utfylld version av spelvärlden. Sen har listans största pratmakare, Erik Sieurin och jag, också varsin Khelataarsida med diverse material på:

http://www.algonet.se/~khelatar/khe/attic.html och http://hem.passagen.se/strix/khela.htm -- Åke

Korp

Veteran
Jag har grundboxen, har inte spelat det. Det är en helt ok idé men jag blev inte så sugen på att spela det. För sin tid var det nog rätt bra. Om man verkligen vill spela LOW fatasy på svenska så är det bara att sätta igång. Det finns mycket till att köpa till Khelataar på www.hobbyspel.com. /Korp

Vindhand

Myrmidon
Ett bättre Eon än Eon :)

Litet elakt kanske man skulle kunna beskriva Kheletaar som ett bättre Eon än Eon. Det är mer low-fantasy (järnålder utan eldbollar), mer realistiskt (inga alver med glassvärd här inte), snabbare regler (om än lite bökiga) trots dess höga detaljnivå, osv...

Men varför jämföra... /images/icons/crazy.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ett bättre Eon än Eon :)

lite sådär mittemellan-fantasy.

men allvarligt: Alver, dvärgar, orcher, tusentals monster, drakar och konventionell magi. Jag skulle INTE kalla eon low-fantasy, när man stöter på jättesniglar i varenmda skogsdunge. (Nåja, det där var väl inte riktigt allvar från min sida, men men)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Korp

Veteran

Om jag skulle plasera eon i någon av kategorierna low-, high- eller darkfanasy så tycker jag high stämmer bäst.

/Korp

Nightowl

Champion

Pratar vi EON eller MUNDANA? Ett spelsystem kan ju användas på flera olika sätt, även om det kan vara mer eller mindre lämpligt för olika genrer. Går utmärkt att använda AD&D för Grisodling och Star Wars för Ståfräs-Hård-SF, men det är inte riktigt det de är avsedda för...

Eon's system är riktad mot vad jag kallar Gygax-fantasy (utan att därför implicera att den är DÅLIG... jag har inget emot gamle Ernest...) dvs den blandar flera litterära genrer som alla brukar bankas ihop under fantasy - ädla barbarer och skumma svartkonstnärer från sword&sorcery, alver, dvärgar och världshotande katastrofer från episk fantasy a la Tolkien, ädla riddare och stenslott från romantiska riddarromaner a la Howard Pyle och Walter Scott... Vad jag vet var de tidiga rollspelen det första tillfället då man VERKLIGEN mixade dylikt. I dag har det vuxit fram vissa "standarder" inom fantasy vilka ofta gör att om vissa element saknas så är det inte "riktig fantasy", och de har sina rötter i detta - hälften av alla fantasy-författare i dag har spelat rollspel, så oavsett vilken intro man har till genren finns idéerna där.
I alla fall, folk kan betona vilken del de vill, beroende på vilken del av världen de spelar i och vilka regler de använder. Eon är ganska flexibelt på det sättet. Och en del vill gärna ha med _alla_ ingredienser, för de gillar dem.

Eon är i alla fall närmare high fantasy-klassikern Ringtrilogin än både Drakar och AD&D vad gäller en sak: Magin i form av fölk som kastar eldklot är´nedtonad, och INGET hindrar magiker att svinga svärd om de har lust... (max SMI i FV i Drakar och inget järn, skumma begränsingar i AD&D... 'nuff said) ;-)

Mundana är kanske _förnuftig_ high fantasy, när jag tänker efter... :)

Nightowl, ingen kool kommentar just nu

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Merlion

Veteran

Jag håller med om att Khelataar är low-fantasy. Klart nedtonad när inga andra raser än människor är med.
Hade spelet varit bättre om man tagit med andra raser kanske?

hatten

Swashbuckler
Re: Ett nytt Khelataar

Khelataar var en av de spel som jag fann Otrolig facinerande och OM en ny utgåva skulle ges ut skulle jag köpa den.
Men framslagningen av gubbar coh skador samt magi borde förenklas eller förbättras. ( även om den är bra så blir det lite väl mycket gånger det plus det delat med det och så vidare )

Rosen

Myrmidon

>Mundana är kanske _förnuftig_ high fantasy, när jag tänker efter... :)

Ok, då har vi genredefinitionerna klara:
Mundana = förnuftig high fantasy
Khelataar = heroisk grisodling
(-:

--
Åke

NecTech

Swordsman
Tjenare....

Mina erfarenheter av Khelataar är enbart goda.....Det finns INTE ett rollspel som man haft lika roligt med som Khelataar....Då bör du tänka på att jag spelat i snart 15 år.

Det var just frånvaron av "nästan" alla fantasy inslag som gjorde rollspelet till något annorlunda på den tiden....Det var något vi uppskattade iaf.....

Det är tråkigt att Khelataar aldrig blev så populärt....Det slår enligt mig dom flesta svenska fantasy rollspel med hästlängder!!!!

Iof, gillar man High-fantasy så är det inga problem. Jag har själv använt Khelataar reglerna i en egen värld som var riktig High-Fantasy.

Huh...Nu orkar jag int mer....

Kan bara säga det att Khelataar är klart värt att Spela!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>