Re: svenska spel
hehe.. och jag kunde inte HELLER hålla mig undan från att kommentera:
För det första så handlar allt om åsikter. Vi kommer nog aldrig komma fram till vad som är bäst. Så det kan vi egentligen låta bli. Men däremot så tänkte jag ta och påpeka att ett rollspel blir inte bra för att det har fanzines. D&D har/hade en hel del fanzines. Det gör inte spelet bra/bäst för det. Sengoku har knappast ngt fanzine, men visst är det ett riktigt bra spel (tycker iaf jag). Det enda fanzines bevisar är att det finns en hängiven krets anhängare. Det kan ses som ett kvalitetsbevis på att spelet är bra men det skulle jag inte ta på för allvarligt.
Dessutom är Svavelvinter-serien äventyr/kampanj inte ett rollspel. Äventyr brukar inte få fanzines (eller det är snarare mer av en regel), men Svavelvinter-serien har sin egna mailing-lista: Trakorien-listan (passa på att göra reklam). Det är väl ganska enormt för en kampanj/äventyr? Eller hur? Inte har Tarotikum eller Svarta Madonnan fått den uppmärksamheten. Enda anledningen att Svavelvinter inte blev översatt (och därmed antagligen också en internationell succe) är att DoD inte fanns på engelska.
Så för att summera allt, det handlar om åsikter och man kan därför inte säga att ngt är bättre för att fler gillar det eller det har blivit översatt och har fanzines. Det som gör ett spel bra är vad man gör det till (börja låta som en moraltant). Både Kult och SV-serien har enorma potential men hos mig så värderar jag SV-serien högre.
mvh
/joakim kalcidis