Nekromanti Kick-Ass the RPG?

kwarnberg

Swordsman
Filmen (och serien, som jag inte har läst och därmed inte kan referera till, men som jag tror är bra) Kick-Ass är jävligt cool. Jag gillar stilen. Känslan. Våldet. Estetiken. Finns det något rollspel där ute som fångar det? Vad för något, i så fall? Om inte, hur bör ett sådant rollspel vara?

Jocke

Man med skägg
Har du läst Vigilante från Steven Jackson games? Kan vara en bra text att börja med.

Genesis

Ni dés ni maître
Guran89;n177158 said:
Filmen (och serien, som jag inte har läst och därmed inte kan referera till, men som jag tror är bra) Kick-Ass är jävligt cool. Jag gillar stilen. Känslan. Våldet. Estetiken. Finns det något rollspel där ute som fångar det? Vad för något, i så fall? Om inte, hur bör ett sådant rollspel vara?
Allt det du tar upp känns väldigt grafiskt och filmiskt. Rollspel är inte ett visuellt medium och kommer nog att ha väldigt svårt att komma i närheten. Kan du peka på en bok som har känslan du är ute efter så har du nog möjligheter att replikera det, men att plocka från en film känns väldigt svårt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag skulle göra ett Kick-Ass the RPG så skulle jag (överraskande nog) utgå från regelsystemet jag använder i Null State och Rotsystem. För det jag tänker behövs för att få den där skarpa, snabba våldskänslan är ett oförlåtande, snabbt system. Kompletterat med tips och exempel på grafiskt beskrivna skador.

Det är väl den delen som i mina ögon kan (bör?) skötas regelmekaniskt. Sedan gäller det ju att ha bra tekniker för att låta SL skapa rätt sorts berättelser. Jag tänker att Kick-Ass skulle må bra av ett slags sandlådig struktur. Jag undrar om inte Transmissions från Technoir skulle kunna vara en inspiration här, med platser och personer som hör ihop och som man skriver in rollpersonerna i, och utvecklar allt eftersom de börjar rota och agera.

cogitare

Swashbuckler
Nu har jag inte sett Kick-Ass utan bara hört folk snacka om det. Men baserat på dödlighet så skulle nog senaste versionen av Chronicles of Darkness (the game formerly known as new World of Darkness). I senaste inkarnationen med 'God Machine Chronicles' reglerna så är det riktigt dödligt. Strid är snabb och blodig som jag förstått det.

Sen får man kanske inte så mycket i form av estetik och liknande paketerat i spelet som sådant. Det är ju WoD liksom, mörk och dystopisk samtid. Typ... Vilket kanske är vad man eftersöker i ett Kick-Ass RPG, eller inte...

Cog.