Nekromanti Kickstarter med billiga Reaper plast-figurer.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vitulv said:
Jag är inte riktigt med på noterna. Har "pledgat" 125 dollar, dvs. Vampire level + frakt. Vilka minis kan jag vänat mig att få när? Kommer allt i mars nästa år eller får jag en del av prylarna nu i höst?
Bilden direkt under målningen med gravar och gångar är vad du får. (nej den gick inte att länka till av nån anledning) Eventuellt kan du byta bort tanten på MCn.

Färger kommer nu om du väljer nåt sånt, alla figurer utom tanten kommer i mars.

Max Raven

T12-kultist
Ond bråd död said:
Hör figurerna till något spel, jag menar utöver de som hör till pathfinder? Har Reaper nåt eget spel som de passar till?
Tror de har Warlords och Dark Heaven-linjer med nånstans här, men är osäker på om de är några spel - tror Warlords kan vara det.

Har för övrigt pledge:at 299 dollar, så var inte alltför modfälld Vitulv. Du slipper iaf auktionera en massa gamla grejer du inte använder för att ta igen en del av pengarna. (Fast flytten har väl igentligen mer med den saken att göra. :gremwink: )

Ond bråd död

Swashbuckler
Tack.

ok, då är jag också en stödjare av det här projektet. Får se hur många gubbar jag lyckas måla innan jag får damp igen och målar alla som fantomen.

Hunk

Hero
Ond bråd död said:
Hör figurerna till något spel, jag menar utöver de som hör till pathfinder? Har Reaper nåt eget spel som de passar till?
Reaper har ett figurspel som heter Warlord. Det är ett ganska trevligt storskirmishspel (ca 15-30 figurer per sida, beroende på armétyp). Det har dock inte varit någon stor kommersiell framgång och Warlordfigurerna har nog sålt mer till folk som spelar D&D och Warhammer Fantasy.

Dark Heaven Legends-gubbarna är inte kopplade till något specifikt spel (kan misstänka att det mest är D&D-spelare som köper de gubbarna). På 90-talet höll Reaper på med att utveckla ett Dark Heaven-spel, men det blev aldrig färdigt (lite av idéerna tog de nog med till Warlord). Dark Heaven Legends har hittills varit Reapers i särklass bäst säljande produktlinje (vilket har gjort att man ibland har släppt samma gubbe som tidigare släppts som Warlordfigur igen som DHL-figur, med enda skillnaden att den i DHL har haft broccolibas, jämfört med Warlords separata plastbaser). Nu är nog chansen rätt hög att Bones kommer att gå om DHL i försäljning (men nog aldrig komma i närheten i figurantal).

Jag hoppas att Bones inte kommer att kannibalisera på Reapers övriga produktlinje alltför mycket och att Reaper fortsätter att släppa nya figurer i samma takt som tidigare. Eftersom uppstartskostnaden är såpass mycket högre för tillverkning av plastfigurer innebär det att man inte kan släppa lika många roliga gubbar som inte har samma massmarknadsappeal.

Det som har varit Reapers styrka (och samtidigt svaghet) är att man har släppt en enorm mängd figurer som inte är anpassade till ett specifikt spelsystem (även om man nog hela tiden har haft D&D i åtanke). Fördelen är att gubbarna aldrig blir obsoleta, medan nackdelen (för Reaper) såklart är att folk inte blir "beroende" av att köpa de nya heta figurerna som är betydligt bättre än det som tidigare släppts till figurspelet XXX.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mordheim

På Story-Games nämndes möjligheten att spela GWs spel Mordheim med figurerna. Reglerna går att ladda hem gratis på GW:s sida.

Det är ett spel där man har ~10 gubbar per sida, och har lite kampanjstöd.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag gick in på Vampire-nivån. När den levereras ska jag börja skriva ett äventyr som använder alla gubbar.

EDIT: måste redan nu börja fundera på hur jag får in zombie-jägarna och scifi-soldaterna. :gremgrin:

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ond bråd död said:
Gör det! Jag kommer spela den funkiga zombiejägaren med afro. :gremsmile:
"Ni kommer in i ett stort rum. Där finns en massa monster. De här monstren faktiskt ... De har en skatt. De skrattar åt er och tycker att ni är löjliga. Slå initiativ".

KLART!

:gremgrin:

Nä, nått mer kreativt ska jag nog komma på.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Jag gick in på Vampire-nivån. När den levereras ska jag börja skriva ett äventyr som använder alla gubbar.

EDIT: måste redan nu börja fundera på hur jag får in zombie-jägarna och scifi-soldaterna. :gremgrin:

/Magnus
Gör en Secret Wars-grej där en massa varelser hämtats från olika ställen och tidsåldrar, av nån gudamäktig varelse som låter dem slåss till döden. Vinnaren får åka hem.

Setting: Ett schackbrädesliknande landskap där varje ruta är tagen från en egen tidsålder eller planet.

krank

Jävlar vad rafflande det var på slutet! Typ en halvtimme-timme eller nåt avslöjade de sitt slut-stretchgoal: En 8" Cthulhufigur. Det var oerhört nära, och siten krashade flera gånger, men till slut nåddes gränsen. När jag slutligen kom åt den igen landade summan på $3,414,676 - dvs vi fick Cthulhu med 676 dollars marginal.

Pust.

Ond bråd död

Swashbuckler
Action! Även om jag fick det refererat, då sidan inte gick att komma åt i nästan 10 minuter. Tredje mest fundade tydligen. Väldigt trevligt upplägg med alla delmål som poppade upp.

Necross

Swashbuckler
Jag är tydligen inte tillräckligt intelligent för att förstå hur det här med Kickstarter fungerar, åtminstone inte i det här fallet.

30 000 dollar var goal, men man fick in 3,5 miljoner dollar?!

Nån som vill förklara? Långsamt tack :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Necross said:
Jag är tydligen inte tillräckligt intelligent för att förstå hur det här med Kickstarter fungerar, åtminstone inte i det här fallet.

Man ska nog se 30 000, inte som mål utan som minimum. Reaper hade planerat för betydligt mkt mer, men la 30 000 som en minimigräns. Ju mer pengar de kunde få in desto fler gubbar kunde de erbjuda eftersom den fasta kostnaden för varje gubbe kunde slås ut på fler produkter. Säg att formen (eller vad det kan kallas) kostar 3000 $ för en gubbe. Nu var det typ 15 000 kopior som skulle göras så produktionskostnaden styck blir typ 20 cent plus materialkostnad. Folk köper 250 gubbar för 100 $, typ 40 cent styck.

Allteftersom det ramlar in pengar blir det alltså billigare att tillverka och man kan därför erbjuda ytterligare en gubbe vilket gör dealen än mer intressant för oss glada konsumenter som fortfarande betalar lika mkt.

Kickstarter är en briljant idé och ett bra exempel på den form av "framtidsekonomi" som växer fram just nu. Reaper slipper både räntekostnader som skulle krävts om de inte fick pengarna i förväg, och får dessutom information om vilken produktion som är efterfrågad. Antagligen skulle aldrig dessa gubbar komma ut på marknaden alls utan Kickstarter, åtminstone inte så snart.

Dessutom är antagligen den uppmärksamhet som det här projektet fått värt guld.

Jag är lite nyfiken på hur mkt mer som var planerat också. Bilden med Chtulhu hade ju en liten stig som ledde vidare också.

Sorry, blev lite carried away. Vad var det du frågade? :gremtongue:

Hunk

Hero
Ond bråd död said:
Necross said:

Man ska nog se 30 000, inte som mål utan som minimum. Reaper hade planerat för betydligt mkt mer, men la 30 000 som en minimigräns. Ju mer pengar de kunde få in desto fler gubbar kunde de erbjuda eftersom den fasta kostnaden för varje gubbe kunde slås ut på fler produkter. Säg att formen (eller vad det kan kallas) kostar 3000 $ för en gubbe. Nu var det typ 15 000 kopior som skulle göras så produktionskostnaden styck blir typ 20 cent plus materialkostnad. Folk köper 250 gubbar för 100 $, typ 40 cent styck.

Allteftersom det ramlar in pengar blir det alltså billigare att tillverka och man kan därför erbjuda ytterligare en gubbe vilket gör dealen än mer intressant för oss glada konsumenter som fortfarande betalar lika mkt.

Kickstarter är en briljant idé och ett bra exempel på den form av "framtidsekonomi" som växer fram just nu. Reaper slipper både räntekostnader som skulle krävts om de inte fick pengarna i förväg, och får dessutom information om vilken produktion som är efterfrågad. Antagligen skulle aldrig dessa gubbar komma ut på marknaden alls utan Kickstarter, åtminstone inte så snart.

Dessutom är antagligen den uppmärksamhet som det här projektet fått värt guld.

Jag är lite nyfiken på hur mkt mer som var planerat också. Bilden med Chtulhu hade ju en liten stig som ledde vidare också.

Sorry, blev lite carried away. Vad var det du frågade? :gremtongue:
Reaper Bones är ett exempel på en produkt som verkligen passar för Kickstarters och också har möjligheter att bli den stora succé det verkar ha blivit. De fasta kostnaderna är höga, vilket innebär att man gärna vill få in tillräckligt mycket cash för att täcka dem, men de rörliga kostnaderna är små. Dessutom är Reaper en tillverkare som folk litar på klarar av att leverera vad de utlovar, eftersom de har en historik med ett stort produktutbud. Hade jag startat miniatyrtillverkning och lovat lika mycket som Reaper är det tveksamt om jag hade kommit upp till $30,000-nivån.

Reaper borde förmodligen ha storskaligt givit sig in i plastträsket redan för några år sedan, men det verkar som Ed Pugh (som är huvudägare till Reaper) är försiktig när det gäller ekonomiskt risktagande (han är gammal revisor och sånt folk tenderar att vara riskaversiva). Nu kan han nog känna sig ganska säker på att åtminstone inte förlora pengar på Bonesexperimentet. Och därför har vi en win-win-situation för både Reaper och deras kunder (förutsatt att Reaper klarar att leverera plasgubbarna med hög kvalitet). Reaper har fått formarna betalda och fått en massa onlinemarknadsföring på köpet. Kunderna får horder av väldigt billiga gubbar att lira med. De enda som möjligen kan ses som förlorare är återförsäljare och distributörer, eftersom försäljningen av Reapers befintliga sortiment förmodligen kommer att dippa det närmaste halvåret och att Bones förmodligen inte kommer att sälja jättelysande i samband med att de nya gubbarna släpps, eftersom många spelare redan har köpt horder av gubbar via kickstartern och nog inte kommer se något större behov av påfyllning på ett tag. Dessutom kommer nog en hel del försöka dumpa ut de gubbar de inte vill ha från kickstartern på eBay. Med Reapers försäljningsmodell är man beroende av att ha med både återförsäljare och distributörer på tåget, så där ligger den stora risken i sammanhanget. Det gäller att det man levererar till kickstarterkunderna håller hög kvalitet, annars är det stor risk att hela linjen får uselt rykte, vilket skulle vara förödande.

Ytterligare en risk för Reaper är att Bones kommer att kannibalisera för mycket på företagets befintliga produktlinjer. Frågan är om en kund i stället för att köpa en tenngubbe kommer att köpa tre plastgubbar för ungefär samma pris, eller om han/hon kommer att nöja sig med att köpa en figur. Om svaret är det senare är linjen ett misslyckande även om den säljer hyfsat. Förhoppningsvis är det dock så att kunder i stället köper sex gubbar för dubbla priset av en tennfigur, eftersom de tycker att de får mer värde för pengarna. Jag själv kommer nog att köpa en hel del fler monster- och NPC-gubbar i framtiden om de kommer i Bonesformat, men knappast fler PC-gubbar.

krank

Hunk said:
Ytterligare en risk för Reaper är att Bones kommer att kannibalisera för mycket på företagets befintliga produktlinjer. Frågan är om en kund i stället för att köpa en tenngubbe kommer att köpa tre plastgubbar för ungefär samma pris, eller om han/hon kommer att nöja sig med att köpa en figur. Om svaret är det senare är linjen ett misslyckande även om den säljer hyfsat. Förhoppningsvis är det dock så att kunder i stället köper sex gubbar för dubbla priset av en tennfigur, eftersom de tycker att de får mer värde för pengarna. Jag själv kommer nog att köpa en hel del fler monster- och NPC-gubbar i framtiden om de kommer i Bonesformat, men knappast fler PC-gubbar.
Min gissning är att de billiga plastgubbarna och de dyrare metallgubbarna åtminstone delvis har olika målgrupper. Jag tänker mig att de som nu köper plast snarare är (som mig) nya kunder som inte längre kan få tag på D&D Miniatures, snarare än existerande kunder som slutar köpa metall. Eller ja, det finns säkert det också, men jag tror inte att kannibaliseringen är så stor.

Necross

Swashbuckler
Tack för förklaringen.

Själv målar jag ju inte, så det vore ju kul om nån gör motsvarande satsning på färdigmålade figurer. Något sånt på gång nånstans?