De flesta som skriver rollspel kan skriva tillräckligt bra för att det inte ska sänka en rollspelsprodukt.
Ursäkta petimetrandet, men jag vänder mig å det kraftigaste mot föreställningen att ”alla kan skriva”, eller ens att de flesta människor kan skriva bra. För det är helt enkelt inte sant.
Helt riktigt. Jag har i olika sammanhang läst texter av människor som inte skriver bra. Då märks det. Det går trögt att läsa, texten är full av språkliga felaktigheter och olika irritationsmoment. Att skriva är ett hantverk och en kompetens, som det tar tid att lära sig. Jag tror också att det är en delvis medfödd talang. Ungefär som att kunna sjunga. Alla kan bli bättre på att sjunga, men få har nog sångröst för att kunna spela in en skiva som andra vill lyssna på.
Vad innebär det då att skriva bra? Det kan man säkert ha olika åsikter om. I mina ögon handlar det om flera olika sorters kompetenser: att kunna skriva språkligt korrekt, att ha ett stort ordförråd (vilket även innefattar att veta vad ord faktiskt ord betyder), att behärska olika stilarter och att kunna göra texten strukturerad och överblickbar (exempelvis med hjälp av underrubriker och kapitelindelning). Många har inte dessa kompetenser. Det gäller, påstår jag, även en del rollspelsförfattare.
Skrivandet är alltså, enligt min mening, en multikompetens. Det är också min erfarenhet att den som skriver bra ofta bearbetar sina texter noggrant och dessutom är öppen för synpunkter från andra.