Nekromanti Kill Bill vol. 2 - spoilerfritt

Foggmock

Myrmidon
Åkej. Jag ska försöka hålla mig borta från spoilers och endast prata om koncept i filmen.

För det första, Kill Bill vol. 2 är INTE Kill Bill vol. 1. Detta är bra för att det är en helt ny känsla, ett helt annat stilistiskt språk och fylld med andra visuella grepp än ettan snarare än att det är bra för att ettan var kass.

Det mesta är mer nertonat och rättframt men innehåller fortfarande Tarantinska skutt i kronologin. Inte lika brutala som i Pulp Fiction, men ändå ganska påtagliga. Alla lösa trådar man fick i ettan och ett par till knyts ihop och hela filmen - förutom de första 30 minutrarna eller så - känns nästan som ett slut. Detta och det reella slutet är mycket välgjort. Sen har jag också ett problem med Tarantino, och framförallt i dessa två filmerna, och det är att jag har ingen aning om hur seriös han är med vissa saker och då är det svårt att veta hur man ska reagera. Jag vill till exempel tycka mycket väl om bitarna som är i svartvitt, fast det kan ju vara hans flört med folk som slänger in svartvita sekvenser för att verka djupa, eller så är det bara han som verkar djupt. Denna sortens tomhet är trots allt det som fyller mig, fastän han slänger intensiva scener rakt i ansiktet på mig. Jag såg ettan en gång till innan jag bestämde mig för hur jag skulle hantera den, och jag tänker se tvåan igen.

Samtliga strider kan inte beskrivas på ett annat sätt än "snyggt". Och då menar jag snyggt på i stort sett alla plan. De är överraskande, Jackie Chanska, brutala och finessrika på samma gång.

Jag diskuterar gärna specifika scener, men då blir det under spoilermärkning.

Foggmock - som efter en förhandsgranskning upptäckte hur hoppigt och ofärdigt hans(Fogges, Fogges anm.) språk var, och det är en ganska bra pekpinne på hur han känner sig just nu. Bombarderad med intryck men samtidigt avståndstagande från de samma.

Evil Peter

Hero
Kill Bill vol. 2 var helt enormt bra i mitt tycke. Han lyckas enligt mig klockrent med att blanda alla de olika genrerna till en mycket bra helhet och samtidigt sätta sin väldigt påtagliga prägel på det hela. Hans flört med det gamla mästare/elev relationen från de klassiska kampsportsfilmerna är inget mindre än fantastisk.

Denna del är helt klart mer inspirerad av västvärlden än den första och därav den klart annorlunda känslan. Vad som fortsätter är den fruktansvärt skickliga tekniska uppvisning som ettan hade. Båda filmerna är oerhört fina filmhantverk på alla punkter.

Användandet av svartvitt, som Foggmock skriver om, vet jag inte om jag noterade speciellt mycket av (eller kommer ihåg, vilket man nu föredrar) förutom en liten kort sekvens där det enligt mig förstärkte den känsla som man försökte förmedla. Detta naturligtvis undantaget den långa svartvita scenen i den första filmen där det ju handlar om en form av självcensur. Den japanska utgåvan av filmen är i färg där.

Skådespeleriet tycker jag fungerar mycket bra på alla fronter och det är härligt att få se David Carradine in action igen. Kung fu-legenden kan än och de scener han är med i dominerar han. Uma fortsätter att vara bra och både Michael Madsen och Darryl Hannah är så bra som man kunnat hoppats.

Känns som det är för sent för att djupdyka i filmen men jag tycker verkligen attTarantino är tillbaka i samma form som tidigare och jag ser fram emot hans nästa verk (som förhoppningsvis inte dröjer lika länge).

Organ

Out of time, out of mind
Svart-vitt

>Jag vill till exempel tycka mycket väl om bitarna som är i svartvitt, fast det kan ju vara hans flört med folk som slänger in svartvita sekvenser för att verka djupa, eller så är det bara han som verkar djupt.

Det svart-vita partiet i ettan är en homage till Hong Kong-actiongenren där detta grepp ofta används. Från början var det dock inte fråga om någon stilistisk övning, utan ett sett att ta sig förbi de censurregler som fanns (och fortfarande finns såvitt jag vet) i Hong Kong på 70 och 80-talen. Detta har dock blivit en så integrerad del av genren att det även då och då används i scener som inte riskerar att klippas av censuren även om de skulle filmas i färg.

Så QT har nog inte slängt in svart-vita scener för att simulera djup utan snarare för att simulera asiatisk actionfilm :gremgrin:

/Anders

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men jag hörde att...

Jag hörde att de svartvita sekvenserna var en förutsättning för att han ens skulle få visa den ocensurerad i de amerikanska biograferna. Det var i alla fall vad filmkrönikan sade.

/Naug

Organ

Out of time, out of mind
Re: Men jag hörde att...

>Jag hörde att de svartvita sekvenserna var en förutsättning för att han ens skulle få visa den ocensurerad i de amerikanska biograferna. Det var i alla fall vad filmkrönikan sade.

I sådana fall var det inte bara en homage utan även ett korrekt användande av greppet, precis på det sätt som det var avsätt från början. "Konsten härmar verkligheten och tvärtom" heter det ju. :gremgrin: Snacka om metagrej!

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt
Me want no Anime!

Jag hoppas att tvåan inte innehåller några töntiga animescener som ettan gjorde.

Foggmock

Myrmidon
Re: Me want no Anime!

Det slipper du. Den är helt annorlunda.

Dock gillade jag ettans animescener trots att jag i allmänhet är en animehatare.

Sodivra

Champion
Vad var det som var så anime med dom egentligen?

Jag tyckte dom kändes riktigt västerländska, men å andra sidan har jag ju inte fetkoll på västerländsk animation.

Men still, hur kan man härleda dom till anime?