Nekromanti Kill Bill

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tillbringade gårdagskvällen framför tv och såg "Kill Bill". En rätt häftig, men framförallt snygg film. Dock har jag fortfarande svårt att svälja blodfontäner, mangasekvenser och 50 underhuggare som aldrig är smarta noga att använda automatvapen. Även om formatet antyder att realism inte är prioriterat så känns blandningen mellan klassisk Tarantino och klassisk kung-fu-film ändå rätt märklig. Jag menar inledningen är till exempel väldigt mycket Tarantino, knivfajten mot Vernita Green var inte särskilt kung-fu. Däremot var allt som hände i Japan väldigt mycket kung-fu. Just det här att få det att verka närmast komiskt när lemmar flyger till höger och vänster och blodet sprutar som ur duschmunstycken. Men visst är det en vacker film. Vad tycker ni?

Netfeed

Swashbuckler
måste ta och se om den, men först när del två kommer
såg den på en festresa och hade varit vaken i 28h, somnade fyra gånger tror jag

Ymir

Liten kantbaron
På sätt och vis är det här ändå den Tarantino-film jag tyckt bäst om, just för att han skippat sin låtsasrealism och sin förtuffningsnojja och gått in för att bara göra något bisarrt och nästintill surrealistiskt från början. Visst är det lite för mycket Japanrunkeri, alldeles för mycket, men alla andra populärkultursreferenser kompenserar en aning. Trevligt att jänkarna äntligen börjat använda originalspråk i sina filmer, dessutom.

...av någon anledning kan jag inte komma ifrån att 'Kill Bill' känns som en rumsren rippoff på 'Ichi the Killer', både stämningsmässigt och visuellt. Är det jag som har rökt nåt?

Faktum kvarstår. Japanerna hade gjort det bättre, förstås.

- Ymir, inte någon Tarantino-fanboy

walium

Ganska töntig, faktiskt
Me do bad kendo

"Faktum kvarstår. Japanerna hade gjort det bättre, förstås. "

Finns det något som inte japanerna hade gjort bättre? :gremsmile:
Börjar det inte bli lite tråkigt och uttjatat med den allmänna nipponhysteri som råder i våra kretsar?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Blir provocerande (men ärlig)

"Finns det något som inte japanerna hade gjort bättre?"

Ringu? (Till trots att den var japansk från början)

/Naug, som tyckte att den japanska versionen av Ringu sög något alldeles fruktansvärt.

Cybot

Mest spelbar
Re: Blir provocerande (men ärlig)

Ringu är väl en smaksak. Själv så tycker jag att Ringu klådde "The Ring" ganska klart. Den ena en rysare med en slags sadism som fick mig att sitta vaken i två dygn för att jag var för rädd för att kunna somna och den andra var en film som sabbade en grym story med meningslösa specialeffekter(som endast hade till effekt att de bröt stämmningen), nerdummad handling och något som jag kände var en krystad dialog.

Troberg

Sinister eater
Förbehållslöst medhåll!

Ringu är väl en smaksak. Själv så tycker jag att Ringu klådde "The Ring" ganska klart. Den ena en rysare med en slags sadism som fick mig att sitta vaken i två dygn för att jag var för rädd för att kunna somna och den andra var en film som sabbade en grym story med meningslösa specialeffekter(som endast hade till effekt att de bröt stämmningen), nerdummad handling och något som jag kände var en krystad dialog.
Jag såg originalen först och när jag sedan drabbades av omfilmningen (omfilmningar är på det hela taget en styggelse, men här var det speciellt illa) så kände jag mig rent ut sagt förolämpad av hur de idiotförklarade mig som tittare.

Det är ungefär som om någon skulle filmat om 'Apocalypse now' i pastellfärger (när jag tänker efter så var det väl iofs ungefär vad 'Pirayakvinnorna i dödens avocadodjungel' gjorde, men ni förstår poängen). Det skulle inte vara samma sak.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Blir provocerande (men ärlig)

"Ringu är väl en smaksak"

Uppenbarligen. Nu har jag förvisso endast sett delar av den amerikanska versionen, men de delar jag såg var iaf mer lovande än den japanska versionen som jag upplevde som långsam, intetsägande, ointresserande och framför allt inte läskig (och definitivt inte sadistisk. Hur menar du när du säger att den är det?).

/Naug, som också var rädda för att somna av Ringu, fast av helt andra skäl :gremwink:

Minimoni

Homelander
Man skall vara ärlig...

Börjar det inte bli lite tråkigt och uttjatat med den allmänna nipponhysteri som råder i våra kretsar?
Nu kanske det inte alltid är någon nipponhysteri. Folk kanske bara är ärliga och säger vad de gillar bäst.

Själv hatar jag när folk kommer till mig och påpekar att anledningen till att jag gillar japan är för att landet är så hippt. De brukar hålla käften när jag berättat att jag har varit intreserad av japan sedan jag för första gången såg Shogun. Jag kan väll då ha varit 7-8 år och jag är nu 22 och intresset har hållit i sig.

Tzimisce som åker till Tokyo om 21 dagar.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Me not do kendo

Finns det något som inte japanerna hade gjort bättre?
Jäpp!! Det gör det faktiskt!! Det som kineserna gör bättre. Eller koreanerna.

Ymir

Liten kantbaron
...och thailändarna [Oo-te]

...eller thailändarna. De är faktiskt allra bäst på gangsterfilm. (Märk väl att jag kan rädda mig genom att klassa 'yakuzafilm' och 'triadfilm' som andra genrer :gremsmirk:)

- Ymir, tycker mycket om bröderna Pang, åtminstone.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: ...och thailändarna [Oo-te]

Sure enough, i'll take your word for it then..*S*

Kan inte minnas att jag sett en Thailändsk gangsterfilm, ska genast sno åt mig litegrann av det och återkomma med eventuell åsikt lite senare.

Troberg

Sinister eater
Re: Me do bad kendo

Finns det något som inte japanerna hade gjort bättre?
Bilar. Det finns inga bilar som matchar amerikanarnas V8or på vägen. En Corvette spöar en fjantig Nissan Micra varje gång.

kefka

Hero

Speciellt som de bästa westernfilmerna är gjorda av en italienare. :gremwink:

Nightowl

Champion

Jo (fan, när ALLA blir kontroversiella är det inget kul att vara kontroversiell... :gremsmirk:). Det börjar snart närma sig någon sorts skum rasism - 'negrer är bra på att spela basketboll, norrlänningar är bra på att jaga älg och japaner är bra på kickahögtfilmer'... :gremtongue:

Kan det inte vara så att vissa regissörer i Japan gör bra filmer för att de är jävligt duktiga regissörer och inte för att de är japaner?

Erik

ÄNDRA: ...och det gnället kom från en man med en animéfigur som ikon, snyggt jobbat Erik... :gremgrin:

Rosen

Myrmidon

Kan det inte vara så att vissa regissörer i Japan gör bra filmer för att de är jävligt duktiga regissörer och inte för att de är japaner?

Tja, åtminstone när det gäller deras TV-produktioner så är det nog rätt fastslaget att det finns japaner som inte skulle kunna regissera en bra film om så deras liv hängde på det...

--
Åke