Nekromanti Kill your babies

Big Marco

Läskig
Ibland inträffar frustrerande saker när man bygger rollspel. Som att man har offrat ett par dagar på ett delsystem till rollpersonsgenereringen som är jättebra, genomtänkt, logiskt, och spelmässigt kul, men som är .... fel. Fel för omgivningen och setting, och fel utifrån vald komplexitetsnivå i spelet som helhet och fel såsom inte är rätt.

Det är jobbigt. Det var ett bra system för personliga drivkrafter som hade kopplingar till spelflöde och till rollpersonsväxt, men nu är det bortklippt och lagt i en fil på hårddisken, nämnd Möjliga framtida idéer.

Har ni några sådana historier själva? Det perfekta systemet som inte var rätt.

Krille

Super Moderator
Det händer mig så ofta att jag ser det som en naturlig del av utvecklingsprocessen. Det är inte ens jobbigt längre, det är helt enkelt sånt som händer. Senast det hände var igår, när jag konstaterade att min roliga angst-regel till nästa dogma-spel var fel.

Ett större exempel var den graderade egenskapsregeln till Andra Imperiet. Det var ett konventionellt system där man balanserade för- och nackdelar mot varandra och det funkade rätt fint. Men till slut så kom jag fram till att det var totalt fel för genren och stilen, så det ströks till förmån för dagens system där varje egenskap är både en fördel och en nackdel, men framförallt en äventyrsöppnare.

Jag hade också en skiss på ett Renegade Legion-inspirerat rymdskeppsskadesystem. Det finns beskrivet här, och det kom aldrig ens med.

Det fanns även ett nedräkningsbaserat turordningssystem, men det fick jag aldrig att fungera med taktikvalen. I sig var det jättebra, men det funkade inte med resten. Så jag kom på en bra ursäkt till att skjutvapen inte användes, och vips så behövde jag inte det systemet. Snippeti!

Samma gällde för övrigt kroppsdelssystemet. Det försvann också, mest för att det kändes skevt att få en dödlig skada i höger lår men också för att det tog tid och plats. Jag har lite idéer på en annan modell för kroppsdelar, men det får bli en frivillig regel. Snippeti!

Nu ligger alla dessa småsystem på min hårddisk och väntar på att användas nånstans där de fungerar. Så kort sagt, att klippa bort sina gullegrejer är för mig ren rutin. Det gör jag jämt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dingoes Ate My Baby

När jag började skriva Millennium var jag helt inställd på att jag skulle ha ett levelsystem i spelet. Normalt gillar jag inte levelsystem eftersom de är ett abstrakt mätinstrument som inte på något sätt är kopplat till vad en person faktiskt kan göra, men i ett spel med gudar, älvor och magiker kändes det helt rätt. Min tanke var att en gammal gud, en älvprins eller Merlin skulle ha ett värde som visade att de var mäktigare än någon fånig uppkomlingsgud eller trollkarl, oavsett om uppkomlingen hade högre värden i magi, strid eller något annat.
När jag sedan försökte implementera det visade det sig att jag inte kunde få det att passa in i systemet. Fler och fler av de finurliga funktioner jag tänkt mig att level skulle ha trillade bort och till slut var det bara en siffra som inte betydde något. Då fick den gå.

Jag har också åtskilliga gånger börjat skapa den bästa rollpersonsgeneratorn någonsin, med massor av spännande bakgrundstabeller, men som tur är tröttnat innan jag kommit för långt in i dem. Nu skulle jag aldrig ens överväga att försöka något sådant.

En bebis som jag håller på att döda just nu är fördelar och nackdelar. Jag har länge tyckt att det är ett otroligt fint sätt att skapa intressanta rollpersoner, men börjar nu luta åt mer berättarmässiga lösningar, som inte skapar märkliga effekter, som att adelsmannen måste använda alla sina erfarenhetspoäng till titlar, pengar och gods, vilket gör honom så fruktansvärt mycket sämre på färdigheter än den egendomslöse trälen.

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: Angst! [OT]

Fast det här var tonårsvarianten, eller det som driver tonåringar att göra korkade saker, inte för att de är korkade utan för att de är gamla nog att göra korkade saker men inte gamla nog för att veta bättre.

I princip var det att man hade ett värde på Angst som ökade när saker gick emot en (till exempel pga fummel), och då skulle man slå ett slag för lämpligt attribut. Om slaget misslyckades så gjorde man något otroligt korkat, som att tömma hela sparkontot på en onödig spelkonsoll, dra iväg på festival och supa sig gravid, kvadda pappas bil eller motsvarande. Ju mer Angst desto mer korkad handling. Då sjönk Angst till noll.

Man kunde "frivilligt" göra korkade saker då och då, vilket skulle minska Angst till hälften. Då hade man lite mer kontroll på hur korkade saker man gjorde.

Lindenius

Swashbuckler
The baby ate my killing

Jag har en bakvänd grej, där jag har kommit på det perfekta modifieringen till Star Wars D6 (min s k 3rd Edition), men som aldrig kommer kunna användas för att, tja jag äger helt enkelt inte licensen till Star Wars.

Så om det är någon som råkar ha licensen till Star Wars liggande i någon byrålåda, hör av er vettja. :gremcool:

//erik.näsan undrar stillsamt vad magen har ätit

Lindenius

Swashbuckler
Kewl [OT]

Låter som någon sort Warhammer Fantasy light. :gremlaugh:

//erik. anton krafsar på gåstolen. alva ser på film och maja sover

Troberg

Sinister eater
Har ni några sådana historier själva? Det perfekta systemet som inte var rätt.
Generica hade väldigt länge ett helt annat initiativsystem, som hängde på skadesystemet väldigt elegant. Det var stenhårt baserat på min princip att det är effekterna av skador som är viktiga, inte omfattningen. När man blev skadad blev man långsammare och om man kom för långt efter i striden så var man hjälplös och kunde dödas av motståndaren om han vill, såvida någon inte håller motståndaren ur vägen tills man hämtat sig.

Egentligen är det mycket bättre än det som används idag, men det blev helt enkelt för tungrott för min smak (även om det iofs finns många system som är värre...). I slutänden så fick det dock gå till högen för "ideer för framtida projekt" och dess frånvaro märks endast i Genericas aningen krystade hjälplös-/dödskriterium. Jag har inte riktigt lyckats knäcka det kriteriet än på ett bra sätt, men det kommer jag nog på så småningom.