Re: SL vs. Spelare(något OT)
Jag tror att du missar hela poängen med inlägget. Jag försöker inte argumentera för att spelledare medvetet försöker döda rollpersoner.
Jag menar däremot att man lurar sig själv om man tror att tärningarna är helt avgörande. Trots slumpmomentet så innefattar en strid en hel serie tärningsslag och motståndarnas farlighetsnivå spelar i de flesta system större roll än avvikande utfall på tärningarna. Det där med nyckfulla spelledare har du inte hämtat från mitt inlägg, däremot nämnde jag favoriserande spelledare som ett exempel på subjektivitet i situationer som är farliga för rollpersoner. Favorisering är för övrigt inget okänt fenomen och där det förekommer är det inte säkert att spelledaren själv är medveten om det.
Låt oss för enkelhets skull ta strid som exempel på en dödlig situation. Faktorer som påverkar kan vara:
* Rollpersonernas uppdrag/mål i scenariot.
* Möjligheter att lösa problemet utan strid - stora eller små?
* Motståndets farlighetsnivå.
* Spelsystemet och inte minst alla de husregler de flesta spelledare utvecklar efter ett tag.
* Tärningarnas utfall.
* Praxis i spelgruppen och kampanjen: är strid det vanligaste sättet att ta sig an en konflikt? Brukar det fungera?
I citatet från Hackmaster målades tärningarna nästan upp som en naturlag som måste följas. Men de är, som sagt, bara en av delarna i kedjan. Jag förespråkar inte att man alltid ska ignorera tärningarna för att rädda spelarna. Men som spelledare kan man inte heller skylla ifrån sig på tärningarna när en rollperson dör. Vissa kampanjer har visat sig vara konsekvent dödligare än andra. Är tärningarna elakare i just de kampanjerna?
Sen håller jag inte alls med om att största delen av RP-död är direkt avhängigt SL:s nycker. Visst är det SL som bestämmer vad som händer. Men är det en bra SL så tvingar han inte in spelarna i situationer utan låter dem ta sina egna beslut. Ergo är det upp till spelarna om de vill chansa med sina RP:s liv genom att strida mot den legendariska orchhövdingen och hans 50 stridsglada underhuggare eller smyga in i lägret och sno åt sig hans magiska kroksabel?
Det där med spelledarinitierade och spelarinitierade situationer har jag redan tagit upp i deltråden och där tycker vi ungefär samma sak tror jag. Men det är inte riktigt samma problematik som tärningsfixering.
Gordeg