Nekromanti Kinesisk mytologi-mästare sökes

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter och filar på en sak till Bortom och har nu insett att det finns ett område som jag har väldigt dålig koll på - nämligen mytologi som knyter an till Kina. Så gammalt som det är borde det ju finnas en rik mytologi att fördjupa sig i med annorlunda mytiska gestaler, varelser och väsen än i de västerländska samhällets historia.

Är det någon här som har koll på den kinesiska mytologin? Finns det några särskilt intressanta sådana som någon har lust att upplysa mig om?

Jag skulle uppskatta lite namn och korta beskrivningar, så kan jag leta vidare själv senare. Jag behöver mest hjälp att få en konkret startpunkt att börja googla och wikipediera mig vidare. Så, har vi någon kinesiska mytologimästare här med lite fritdi på sina händer? :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag behöver mest hjälp att få en konkret startpunkt att börja googla och wikipediera mig vidare.
Wikipedia har tänkt på det också.

Jag kan absolut inte påstå att jag är någon mästare på kinesisk mytologi. Det jag eventuellt vet har jag snappat upp från boken "Drakar, gudar och andar i den kinesiska mytologin" som troligen finns att låna på alla någorlunda stora bibliotek i det här landet. Det som är värt att nämna är att kineserna kan stoltsera med den häftigast mytologiska figuren av dem alla: Kung Markatta -- en superapa som enligt säkra källor är starkare än Pippi Långstrump, behärskar magi, är odödlig (delvis efter att ha tillbringat en tid i en ugn där det sista av hans dödlighet brändes bort) och spöar alla gudar (utom Buddha, som ju om man ska vara petig inte är en gud) och demoner med en magisk käpp som han lurat till sig av en drakkonung. Vad gör han då? Jo, han beter sig som en apa. Han stjäl saker, är jobbig i största allmänhet och visar bakdelen för folk han vill förolämpa. Efter att ha fått smisk av Buddha gör han sällskap med en munk en gris och någon annan snubbe för att hämta några heliga texter från Indien. (Ytterligare en länk till wikipedia.)

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack så mycket för länken till Wikipedia, Gurgeh. Det löste ett av de stora dilemma som jag hade och ger mig en bra grund att stå på. Täntke inte på att det gick söka på mytologi-sidor där. :gremblush:

Och jag har absolut en ny favorit mytologisk figur, Kung Markatta verkar helt i min stil! :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Wikipedia borde räcka för alla dina behov. Undrar du ändå över något du inte lyckas hitta svar på där, kan du fråga mig.

- Ymir, hälsar

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Sun Wu Kong

Det där påminner väldigt mycket om djungelvärlden i Yoshi's Island där det är fullt av apor: både rörelsemönster, färgskala och faktiska detaljer. De som gjorde det spelet måste ha varit inspirerade av den filmen. :gremsmile:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Svensk titel: Kung Markatta

Berättare: Hans Alfredsson.

Och för de som vill uppleva nostalgin så finns de på de vanliga ställena.