Re: Frågor och svar
Angående äventyr <-> värld; Jag anser att äventyradet hänger intimt ihop med miljöerna i vilka det utspelar sig (självklart kanske).
Ex: Det har historiskt varit mycket svårt att kombinera skräckscenarion med fantasymiljöer. Varför? Jag vet inte, men jag skulle tro att det har att göra med att det är lurigt att åstadkomma den känsla av onormalhet som är viktig för skräckgenern i en värld där magi, troll och älvor är allmänt erkända fenomen.
Det är såledels inte likgiltigt för ett äventyr om det utspelar sig i Skövde eller Salisbury. När jag spelar _fantasy_rollspel vill jag inte att de utspelar sig i Skövde
Angående Ars Magica vs Pendragon: Om man vill spela riddarsagor skippar man kibbutzerna, eftersom Ordern är hemlig så går den att plocka bort utan att påverka världen allt för mycket. Dessutom utspelar sig Arthurlegenderna innan orderns grundande. Något WW dravel känner jag inte till, kan du utveckla det?
I Ars Magica får man ett betydligt trevligare spelsystem (tycker jag). Dessutom håller spelat med en lång rad utmärkt moduler som endast lätt berör hermes ordern (Ordo Nobilis, Mythic Seas, Faeries, Mythic Europe) etc.
Nåja, nu var det inte Ars Magica vi skulle diskutera. Jag tycker det verkar som om Salir har fått svar på sin fråga, jag tar mig friheten att sammanfatta: "Det finns tydligen de som spelar Pendragon". De är gamla stötar (minsta 10 år äldre än oss vanliga spelare (typ 40 alltså?)) som gestaltar den anglosaxiska kulturens monumentalverk. <Hutter>.
/Kalil