Nekromanti King kong (och andra filmäventyr)

Har just kommit hem från mitt King kong biobesök och måste säga att jag blev rätt sugen att spela något King kong liknande äventyr:)

Jag menar, den filmen hade ju nästan funkat helt perfekt som ett rollspelsäventyr :gremwink: Det enda som kanske inte skulle funkat var slutet eftersom rollspersonerna troligvist skulle ha rätt svårt att påverka det som skedde.

Älskar äventyrs känslan, den exotiska ön och framförallt tidsåldern! *drömmer mig tillbaka till 1920-30 talet*

[liten spoiler]
Fan, ifall inte Jack blacks karaktär skulle ha tappat kartan i havet så skulle man ju kunnat skicka en till expedition till ön, en forsknings expidition t.ex. :gremtongue:
[/liten spoiler]

Så är det några andra som fick liknande känslor utav King kong eller kanske någon annan film?

Krille

Super Moderator
Lemuria!

"Har just kommit hem från mitt King kong biobesök och måste säga att jag blev rätt sugen att spela något King kong liknande äventyr:)"

Enligt Anders Blixt är King Kong fetbäst inspiration för Lemuria. Jag har inte sett Kong än, men av trailern att döma och den tidigare trettitalsrullen så är jag benägen att hålla med honom.

Johan K

Gammal & dryg
Så är det några andra som fick liknande känslor utav King kong eller kanske någon annan film?
Såklart att man får sådana känslor av filmer. Tror nog att det inimellanåt är svårt att inte låta bli att sno saker ifrån filmer, så är det för mig iaf.
Filmer som har inspirerat mig iaf är t. ex SW-filmerna, då specielt de gammla filmerna, Sagan om Ringen-filmerna.
Så ja, filmer tycker jag är en kanongrej att få idéer ifrån !

Eksem

Champion
Tja, på Eberron-forumet på www.wizards.com finns det en tråd som heter typ "Everything I know about pulp gaming, I learned from King Kong". Jag kanske borde försöka hinna se den innan jag ska skicka iväg rollpersonerna till den mystiska ön befolkad av jättar nästa vecka.

Spitfire

Swordsman
en av de roligaste äventyr jag spellett var ett "star wars" äventyr till Mage..
Rollspelskaraktärerna fastnade i en virtuell verklighet där de tog rollerna av de olika hjältarna från "a new hope" och försökte sig sedan spela sig fram till slutet av filmen.. bonus till de som sa "rätt repliker" och sånt.
Ibland fick man fejka saker så att det skulle gå åt rätt håll (som när "luke" skulle bli nedslagen av sandfolket) men ibland hade man inget annat val än att släppa händelserna fritt... vilket fick oerhört komiska konsekvenser.
exempel: den som hade rollen som Chewbacca var gruppens klene datahacker (Virtual adept för de som kan Mage) så slita loss handfängslen inne hos arrestvakten gick inte så bra..
Eller när "Ben Kenobi" svarade Darth Vader med "vem kallar du en 'gammal man' " och sparkade rumpa så det stod härliga till.
Så när "Luke" sen hör "Use the Force(s), Luke" så är det inte per telepati utan från "Ben" som talar till honom genom Radio från Yavin....