Har precis kört ett första spelmöte med Kingdom
Vi spelade i ett idylliskt vilda västern-samhälle, där det på senare tid uppstått rykten om guldfynd. Spelmötets vägval kretsade kring huruvida vi skulle låta guldgrävarna bygga permanenta bostäder i utkanten av staden. Spelarkaraktärerna utgjordes av en konservativ och bister sheriff, en gudfruktig och dömande präst, samt en idealistisk och ambitiös ung ranchägare.
Rollspelandet blev snabbt engagerande, då systemet styrde in karaktärerna på intressanta diskussioner kring vägvalet. Ibland hamnade reglerna lite väl i blickfånget, men det berodde främst på att systemet var nytt för oss. Spelarkaraktärerna blev snabbt ordentligt oense och insatserna höjdes konstant.
I slutändan beslutade ranchägaren att nykomlingarna skulle få bygga på hans mark, till sheriffen och folkets stora förargelse, trots prästen ödesdigra förutsägelser om att synden skulle få fäste i samhället. Ingen av våra karaktärer var nöjda med utfallet, men vi som spelare hade väldigt roligt med att utforska vägvalet och konsekvenserna av det.
Med min begränsade erfarenhet skulle jag likna Kingdom vid en mix av Fiasco, Apocalypse World och ett Telltale-spel. Upplägget i systemet var till stor hjälp för att driva på spelet och göra det intressant. Vår bedömning är att det dock kräver en spelgrupp som är bekväm med att interagera utifrån sina karaktärer, samt sabotera för varandra. I annat fall kan det nog bli lite väl tamt och odramatiskt.
Det återstår att se hur väl systemet håller i längden, men än så länge är vi väldigt positivt inställda.