Kingdoms of Kalamar har möjlighet till det mesta, från grottröj till intriger runt kejsar Kaboris hov. Som vanligt helt efter hur DM väljer att hantera världen. Den största skillnaden mot de klassiska D&D världarna, som FR och GH, är att politiken formar världen, inte en massa supermagiska varelser eller magiska katastrofer. Med det inte sagt att gudar och andra mäktiga väsen inte blandar sig i historien, men det är ändå politiskt manövrerande och erövring med vapenmakt som skapar riken, inte vem som för tillfället har den mäktigaste magikern med sig.
Den story styrkan hos den här världen är de välskrivna tillbehören. Bäst tycker jag om Kindoms of Kalamar Campaign Setting, Atlasen och "rasböckerna", den om orker (Fury of The Wastelands) samt den om hobgoblins (Strenght and Honor). Det finns också gott om äventyr för den DM som inte orkar göra eget.
Svårt att säga om det är low-fantasy eller inte. D&D är rätt svårt att köra som low-fantasy (IMHO), men klart mindre magi än i FR i alla fall. Sen kan man ju diskutera om Eon är low-fantasy, men den diskussionen hör hemma på ett annat forum.