Jag har känslan att en hel del rollspelmakare iaf omedvetet följer den här principen.
Vad är KISS? "Keep It Simple Stupid". Begreppet handlar om att inte komplicera saker i onödan.
För så vill man inte ha en hel hög med olika system som fungerar på olika sätt. Här kan man använda samma grundläggande system till flera saker. Motsatsen är att ha olika regler för olika delsystem och att alla dessa är obligatoriska för spel. Ett exempel är grapple-regler.
Jag hade också en fundering på att kunna tillämpa principen på äventyr, men kom fram till att man ha flera olika äventyrselement (grottkräl, sjöslag, hovintriger, podracing) så länge äventyret i sig har ett passande huvudfokus.
Vad är KISS? "Keep It Simple Stupid". Begreppet handlar om att inte komplicera saker i onödan.
För så vill man inte ha en hel hög med olika system som fungerar på olika sätt. Här kan man använda samma grundläggande system till flera saker. Motsatsen är att ha olika regler för olika delsystem och att alla dessa är obligatoriska för spel. Ett exempel är grapple-regler.
Jag hade också en fundering på att kunna tillämpa principen på äventyr, men kom fram till att man ha flera olika äventyrselement (grottkräl, sjöslag, hovintriger, podracing) så länge äventyret i sig har ett passande huvudfokus.