Nekromanti KISS (Keep it Simple Spelmakare)

Max Raven

T12-kultist
Jag har känslan att en hel del rollspelmakare iaf omedvetet följer den här principen.

Vad är KISS? "Keep It Simple Stupid". Begreppet handlar om att inte komplicera saker i onödan.

För så vill man inte ha en hel hög med olika system som fungerar på olika sätt. Här kan man använda samma grundläggande system till flera saker. Motsatsen är att ha olika regler för olika delsystem och att alla dessa är obligatoriska för spel. Ett exempel är grapple-regler.

Jag hade också en fundering på att kunna tillämpa principen på äventyr, men kom fram till att man ha flera olika äventyrselement (grottkräl, sjöslag, hovintriger, podracing) så länge äventyret i sig har ett passande huvudfokus.

God45

#PrayersForBahakan
podracing
Jag kräver att någon skriver ett podracing äventyr!

De flesta mer populära systemen gör väll så som du beskriver? D20 är rulla 1d20 och lägg till modifier medan Storyteller är rulla skill + atribut + misc modifiers.

Krille

Super Moderator
Nära besläktat, och raka motsatsen till KISS, är feature creep.

Feature creep innebär att system komplicerar sig själva. Du kan börja med en jättefin KISS-bas, men förr eller senare kommer den där grunkan som du behöver en regel för men som inte riktigt funkar med grundsystemet, och vips så har du en specialregel för det. Det behöver inte vara en stor regel som grapple, men även en liten regel som att nackdelen Dålig andedräkt ger -1 på reaktionsslag är en regel. Och många bäckar små, du vet.

Vissa spelskapare är inte riktigt medvetna om det förrän de sitter med en femhundrasidors regelbok. Just system med för- och nackdelar är fantastiska på att få feature creep helt omedvetet.

Sen finns det spelskapare som gör det till en grej att ha feature creep. Mitt bästa exempel är Apocalypse World, som tillbringar ett helt kapitel med hur man creepar in nya features i form av nya drag.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
De flesta mer populära systemen gör väll så som du beskriver? D20 är rulla 1d20 och lägg till modifier medan Storyteller är rulla skill + atribut + misc modifiers.
Nja, grundsystem har ju nästan alla rollspel. Det känns som att det blivit mer sällsynt med högvis med (i princip obligatoriska) subsystem i rollspel, men rätt många "traditionella" rollspel har dem - Eon är ett exempel. D&D har väl också ganska gott om specialregler/subsystem nästan oavsett upplaga, har jag för mig.