Nekromanti Kitsch i rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Vad tycker du är kitsch i rollspel? För mig är det...

...axelskydden i MC.
...powergaming.
...lajvarnas "gå in i rollspel".
...rollspelstips som börjar med stämningsmusik och ljusanläggning (oftast mörka ner den).
...tvåhandsyxa i EDD där minimiskadan dödade en orustad motståndare.
...spela Conanmusik när man spelar Sword and sorcery.
...rita kartor över grottor när spelarna "äventyrar".
...indiespel och deras teori.
...när någon blir slängd genom en betongvägg och ändå bara får 1 i skada (eller liknande händelser).

/Han som ibland kan uppskatta kitsch

walium

Ganska töntig, faktiskt
"...indiespel och deras teori."

Dina övriga punkter kan jag absolut förstå, och sympatisera med, men varför du klassar indiespel och rollspelsteorier som kitsch det förstår jag inte. Förklara gärna.

G

Guest

Guest
Han said:
Vad tycker du är kitsch i rollspel? För mig är det...

...spela Conanmusik när man spelar Sword and sorcery.
lol! Det där fick mig att skratta gott.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
walium said:
Dina övriga punkter kan jag absolut förstå, och sympatisera med, men varför du klassar indiespel och rollspelsteorier som kitsch det förstår jag inte. Förklara gärna.
Teorierna förstår jag inte heller, men jag måste säga att en hel del av det indiespelande jag hört om verkar bli ganska klichéartade karaktärer som rör sig i kraftigt genreanpassade miljöer/berättelser. Det tycker jag är enormt kitchigt.

Rickard

Urverk speldesign
walium said:
"...indiespel och deras teori."

Den extremt smala inriktningen på vad man kan spela kombinerat med koncept som är far out. The Mountain Witch och Bliss stage är två exempel. Det är löjeväckande extremt (och tilltalande) och det finns många fler.

Teorierna innehåller även väldigt mycket navelskådande.

/Han som inte tänker svara på fler inlägg, åtminstone inte sådana inlägg som inte ger egna exempel

G

Guest

Guest
Jag vet inte rikigt om detta platsar i din tråd, men all fantasy-hårdrocks-estetik tycker jag är oerhört kitschigt, fult, vulgärt och extremt motbjudande...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mja, mja, jag förstår dig även om jag inte håller med.

Men du frågade efter exempel och det ska du få.

Jag tycker att förra utgåvan av D&D var väldigt kitschig med omslag som liknade en 14-årig flickas dagböcker, en hel del obegripliga och snarlika monster samt utflippade superfigurer som Elminster et al.

Fantasygenren överhuvudtaget blir lätt kitsch, på gott och ont naturligtvis.

Även några av WW:s spel passar bra in på vissa beskrivningarna även om det kanske är hardcorefansen som är allra kitchigast.

Får jag fråga nu? :gremsmile:

Vad är syftet med den här tråden?

Hos mig väcker dina beskrivningar en viss nostalgi eftersom mitt tidiga rollspelande nog kan beskrivas som kitsch. I den mån rollspelande kan beskrivas i de termerna. Föga originella upprepningar av snarlika karaktärer, scenarion och händelseförlopp.

Rising

Vila i frid
- Hawkfist-engelska, typ "Stormclaw Scorpion" i D&D.
- Powerbuilds som är så vanliga att de blir helt egna begrepp. Såsom "Gish" i D&D.
- Ninjafantasy.
- Drakar i regnbågens alla färger.
- Halvblod.
- Jätteonda varelser som ändå finns listade som spelbara raser; för de enstaka fall som är unika eftersom de är goda och därmed förnekar sitt onda ursprung. Eller i korthet: Mörkeralver. De kanske heter Shadar-Kai eller vampyrer, men de är mörkeralver.
- Magic Shops.
- Action Points.
- Amazoner, valkyrior och andra typer av krigarbrudar.

---

Jag älskar allt ovanstående, förresten.

Surukai

Warrior
Jag tycker nog indiespelens teorier mycket väl kan vara kitchiga.

Annars, starwars cantinamusiken som är obligatorisk för Star Wars?

Eller att nästan alla nya kampanjer börjar med att man dödar Jar-Jar?

Rickard

Urverk speldesign
walium said:
Får jag fråga nu? :gremsmile:

Vad är syftet med den här tråden?
Vad då "syfte"? Du knarkar för mycket indiespel om du vill att allt ska ha ett syfte. :gremsmile: Jag ska radda upp tre alternativ kring mina tankegångar kring tråden. Ett av dem är fel.

a) Jag vill slakta och se ned på saker jag inte tycker om.

b) Vi spelade Conanmusik när vi spelade Svärd och Trolldom i söndags och jag funderade kring hur vi faktiskt nostalgispelar, men med ett modernt och fräscht regelsystem. Jag irriterade mig lite på låtarna, då jag kände igen dem från filmen men ändå roades jag av det eftersom "det ska vara så".

c) Jag funderade lite kring vad andra skulle kunna uppfatta som kitschigt, för det ÄR en hel del. Som du säger, så är i princip hela fantasygenren är kitschig (eller ickestandardfantasy med alver som inte är vanliga standardalver då de är grönsaker och dvärgar som inte är vanliga fantasydvärgar eftersom de har ett extra ben - enligt spelmakarens synsätt).

Nostalgispelande är också riktigt kitschigt, men det kan inte bara vara saker som man gjorde förr (och antagligen ser ner på) som är kitschigt. Någon sorts självdistans måste man väl ha? Därför funderar jag på om det finns moderna också och hoppas att någon föreslår (mer) sådant.

Slå väldigt högt med tärningarna tycker jag också är kitschigt på ett sätt. Att slå 63 när normalt utfall är runt 15. Att slå fram rollpersonen med 5T20 eller ha ett magiskt svärd som ger 2T5+50 i skada. Att få slå väldigt många olika tärningar är kitsch. Kolla på vapentabeller till DoD. "Det här vapnet är speciellt - det gör 3T4+2 i skada".

/Han som ska nostalgispela DoD-äventyr med (gamla) Expertreglerna

NOT: "...lajvarnas 'gå in i rollspel'" - jag menade förstås "gå in i rollen".

Rising

Vila i frid
Ninjafantasy

Vad är Ninjafantasy? Låter oerhört spännande
Ninjafantasy är den bästa genren som finns. Man börjar med fantasy, right? Alltså alver, drakar, jättespindlar, troll och höftskynkesbarbarer. Sedan stoppar man in karatemunkar, katanasvärd, kaststjärnor och ninjor i smeten!

Det är väldigt viktigt att ninjorna är riktiga ninjor a la den amerikanska varianten - som har packningen full med blixtpulver, kattklor och giftpilar; som behärskar magiska kroppstekniker och meditationsritualer, och vars skuggkrigarkaratetrix har historiskt korrekta ninjatekniknamn såsom Winged Horse Kick och Strike of the Hellscorpion Sting. (se min punkt om Hawkfist-engelska)

De österländska influenserna måste hållas ganska få och framförallt väldigt ytliga. Det är okej att kalla demoner för oni och att prata om exotiska vapen såsom tonfas och no-dachis, men man måste se upp så man inte blandar in för mycket av faktisk japansk kultur eller japansk folklore. Ninja-fantasy är nämligen pop, och om man försöker vara för duktig när man ska göra pop så blir det bara Toto av alltihop.

---

Ninjafantasy är som sagt den bästa genren i världen, och även en av de intressantaste: Forskare och professorer världen över har nämligen förundrat konstaterat att ninjafantasyn är mer eller mindre unik i det avseendet att den inte nödvändigtvis blir bättre av zeppelinare(!).

Ninjafantasy-bibeln #1 är de solospelsböcker som hette "Tigerns Väg" här i Sverige. De satte standarden för genren och är än idag den ledstjärna som vi ninjafantasydiggare helst navigerar efter och använder som rättesnöre. Det är svårare att hitta någon utpräglat Ninjafantasyvärld i rollspelen, men lokala homebrewkampanjer kämpar hårt för att hålla drömmen vid liv.