KJAKAK: 44e divisionen (Västmark)
44e divisionen
Genre: Krigssåpa i alternativ historia
System: Västmark, med lagom modifieringar för en teknisk nivå ca 1940
Säljargument: Andra världskriget, jetflygplan, rävsvans
Västmarks och Wiederfans återförening märktes inte så mycket i världen. Resten av Europa var liksom upptaget med tredje korståget, och dess efterverkningar inklusive kung Rikards erövringar i Frankrike, kung Johans förlust av desamma, fjärde korståget, albigensierkorståget, fler korståg, hundraårskriget, Spanska Armadan, engelska inbördeskriget, trettioåriga kriget, kolonialkrigen, revolutionen, amerikanska frihetskriget, industrialismen, the lots. Under hela den tiden så enades hela ön Lyonia och levde sitt stilla liv som Englands förort.
Sen kom artonhundratalet, Napoleon, 1812, amerikanska inbördeskriget, Bismarck, Krim, och så småningom nittonhundratalet och dess otroligt onödiga stora krig. Västmark drogs faktiskt in där på slutet på de allierades sida, men till större delen höll de sig utanför. En av läxorna som man lärde sig var att flyget var på frammarsch, så Västmark satsade ganska stort på att ha ett starkt och modernt flygvapen.
Och sen kom fascismens tid, och det skrämde Västmark ännu mer. Hitlers tal om undermänniskor fjärmade Västmark från Tyskland ännu mer än vad fiendskapen under det stora kriget kunde ha gjort, och ansträngningarna fördubblades. Och sen kom kriget. Hitler lade Europa under sig och kastade ut den brittiska expeditionskåren från Europa. När Hitler krävde fri och oinskränkt tillgång till Västmarks hav, luft och land så hade man fortfarande kvar minnet av undermänniska-retoriken, så Västmark vägrade, och Hitler förklarade krig mot Västmark.
Det är sommaren 1940, en oerhört vacker sommar, men Västmark är numera i krig mot en fiende som har erövrat hela Europas fastland på mindre än ett år. Det enda som står mellan fienden och fullständig seger är en förrädisk kanal och två flygvapen som måste ta upp smällen från den tyska örnens anfall.
Speltekniska detaljer:
Förutom lite småtekniskt som att stridsregler och färdigheter anpassas för modern tid - kanske med Andra Imperiets taktikkort också - och en klase med andravärldskrigsprylars värden, så är den stora, stora skillnaden de så kallade dynamiska rollpersonerna.
Varje spelare börjar nämligen med tre rollpersoner, samtliga knutna till 44e jaktdivisioner. En av dessa tre rollpersoner ska vara en pilot, medan resten kan vara folk runt omkring. 44e divisionen har just försetts med den nya WFz-40 Valkyre, världens första operativa jetjaktplan, och en av varje spelares rollpersoner får den stora äran att flyga dem. Övriga rollpersoner måste vara något annat än pilot, men samtidigt knutet till 44e på något sätt. Utöver de andra rollpersonerna så kan spelare dessutom ta över spelledarpersoner nästan jämt, om inte spelledaren har lagt beslag på den. Tanken är att alla spelare alltid ska kunna ha minst en rollperson på samma plats, och alltså kunna spela även om handlingen blir uppsplittad.
Brevskickande bör prioriteras i kampanjen - jag tror till och med att jag snor lite idéer från Jonas Karlsson där: Bättringspoäng får man endast genom att få brev någonstans ifrån. Enda regeln är väl att postgången är osäker och att man inte får poäng för brev som man skickar till en egen rollperson. Eventuellt skulle man kunna lägga på en permissionsregel också, med motsvarande innebörd, så att man kan få bättringspoäng genom att spendera en permission med andra spelares rollpersoner.
Kampanjplan:
Kampanjen följer i stort stt 44e jaktdivisionens öde genom kriget. Till en början så får spelarna flyga glada kanaljaktuppdrag då och då och glassa i sommarsolen. De får bekanta sig med sina flygplan, med omgivningen, med det dynamiska rollpersonskonceptet och med tanken att de är i krig, allt under det att sommaren drar sig fram...
...fram till Adlertag, då Luftwaffes kraft släpps lös mot Västmark och England. Under en hektisk månad så får de försöka genomleva situationer som bombanfall, flygstrider och ransonering (risken är stor att det går åt ett par rollpersoner, men med dynamiska rollpersoner så är det lätt att ersätta).
Så småningom, när England och Västmark är någorlunda säkra för invasionen, så flyttas 44e till Nordafrika, där de får överleva belägringen av Malta och slåss mot Guderians Panzerarmee Afrika, och en bit in i kriget på den italienska fronten så får de flyttas hem till England igen inför Overlord.
Rollpersonerna kan mycket väl splittras upp eller dö under kampanjen - det kan mycket väl hända att de hamnar som krigsfångar, avlider, blir avskurna och får slåss med partisaner med mera, med mera, och tanken är att man helt enkelt ska följa 44e divisionens olika huvudpersonernas öden genom kriget fram till VE-dagen. Rollpersonerna behöver heller inte vara och kriga hela tiden, och flera av de spelarstyrda birollerna bör lämpligen vara något annat än krigare.