Nekromanti kläder&förbanelsen

lijat

Swordsman
jag är precis på gång att starta en eon kampanj som ska börja i norra soldarn och jag har problem med att hitta någonstans där det beskrivs hur folk går klädda gruppen har både alver dvärgar och vanarer.

hur klär sig respektive folkslag till vardags högtider underkläder rustning.
(alverna är sanari och tishm, dvärgen drezin och vanaren en soldisk grevinna.)

på vilka ställe kan man i mundana hitta information om drezin fästet där "förbanelsen" kastades och vilken information kan man hitta (både sanari alven och drezin dvärgen är helt ovetande om varandra på updrag att undersöka fästet) jag har legender och hemligheter så jag känner till draken och dylikt.

Duddmannen

Hero
Klädstil står i Alver, Dvärgar respektive Asharien & Soldarn. Där hittar man också olika stilar för vardag och fest.

I Legender och Hemligheter står nog allt som finns skrivet om förbannelsen (alltså det som är SANT). De olika rasböckerna innehåller de olika folkens egna förklaringar, men L&H är den bästa källan.

/Duddmannen

Mouja

Hero
"hur klär sig respektive folkslag till vardags högtider underkläder rustning.
(alverna är sanari och tishm, dvärgen drezin och vanaren en soldisk grevinna.) "

Sanarialv: Inte så svårt, ta bara en snygg klänning (för kvinnor) eller en magikerkåpa (man/kvinna) beroende på vad denne har som yrke.
Thism: Bara det skyddar lite och inte försämrar rörligheten så lär en Thism gilla det.
Drezin: Dvärga-sytt? Jag är ingen mästare på dvärgar, men jag kan nog tänka mig: En tunika (alternativt en dvärga sydd(höll på att skriva "smidd") tröja), ett par hosor (eller dvärgasydda byxor), ett bälte och en slitstark mantel.
Soldisk Grevinna: Tänkt dig... medeltida England (eller något medeltida överhuvudtaget).

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Vad f-n? [edit]

Edit: Glömde att ge inlägget ett ämne :gremtongue:
En fråga bara, hur har du fått drezin-dvärgen att kunna överhuvudtaget vara i närheten av en thism- och sanari-alv?! Sanarialver och Drezindvärgar är den sämsta kombinationen du kan ha, och thism är ju också ganska "dvärga-fientliga". Jag vet ju inte hur du har planerat, men upplys om inte annat spelarna om att dvärgar och alver knappast är bra vänner, och vänta dig väldigt mycket intrigerande/bråk mellan dvärgen och sanari-alven...

Ang. information om förbannelsen så är (som andra sagt innan mig) L&H den bästa källan, även om Alver innehåller ganska mycket information den också... Resten är upp till SL (dig?) att avgöra.

lijat

Swordsman
Re: Vad f-n? [edit]

Soldisk Grevinna: Tänkt dig... medeltida England (eller något medeltida överhuvudtaget).
men vilka kläder hadde man i medeltida england kläning förstår jag men jag gissar på att man hadde något under

hur jag får sanari alve och drezin magikern att inte förstöra är följande den soldiska grevinan är starkt religös samoriska läran och har fått en upenbarelse av pelias.pelias order lyder ungefär så här när alv dvärg och tirack kommer till dit hus så skall du ena dem i kampen mot mörkret ty snart krävs enighet för att inte allt ska förgås. spelarna vet förståss inget om vad mörkret är för något och sen så har både dvärgen och alven som mål att undersöka khian-renk-drezin (tror det hette så) dom vet däremot inte att den andra parten också gör det. har inte tesstat det än då kampanjen inte börjat men jag tror det ska gå och åter igen vad kan rollpersonerna tänkas hitta om khian-renk-drezin och var?

Jaggernaut

Hero
Jag tror det kan vara väldig svårt för dina r/p att hitta information om 'förbannelsen'. Möjligen finns det någon skrift om det i Jargien, men eftersom Jargien bildades ca 4000 år efter att 'förbannelsen' kastades så är chansen liten och för att försvåra det ytterligare så kommer det nog vara väldigt svårt för din grupp att ens komma in i ett bibliotek el.dyl.

Magikraterna i Thalamur kan möjligen ha någon gammal skrift från Coloniska imperiet i sin ägo, men att få studera den kan nog vissa sig vara lika svårt som i Jargien.

Cirefalierna har nog inte något särskilt, nog för att de före Jargien men de var upptagna med Tirakerna i 3000 år.

Återstår gör då dvärgarna. Det är möjligt att Drezin i fästet Drezin-Renk-Drezin har något skrivet om 'förbannelsen' eftersom det fästet hade ganska stor kommunikation med Khian-Renk-Drezin strax före förbannelsen.

Bifogade en fil om kläder.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Vad f-n? [edit, spoiler]

Den lilla information som finns om Khian-Renk-Drezin är <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] dom krönikor som finns skrivna om kommunikationen mellan Drezin-Renk-Drezin och Khian-Renk-Drezin, och dom är kraftigt ändrade/omskrivna (något som dock är mycket hemlighetsmaketi omkring).</font></td></tr></table>

Ymir

Liten kantbaron
Dvärghat, eller hur rasmotsättningar hanteras

En fråga bara, hur har du fått drezin-dvärgen att kunna överhuvudtaget vara i närheten av en thism- och sanari-alv?!
Mitt standardsvar skulle vara "det beror väl på alven och dvärgen". Att alla sanarialver och drezindvärgar per default skulle hata varandra upplever jag som en mycket stereotyp och stelbent approach - de är väl individer som alla andra? Man kan göra mycket intressant med dylika rasmotsättningar och nedärvda fientligheter, så länge man behandlar ämnet med den respekt det förtjänar. Att bara konstatera att "du är alv och han är dvärg så ni hatar varandra" är knappast tillräckligt psykologiskt underbyggt för att få ut något intressant av att rollspela sådana förhållanden. Nej, jag vill gärna lämna utrymme för frågor som 'Varför'? och 'Hur'?. Dvärgarna är uppfostrade att ogilla alver och alver är uppfostrade att ogilla dvärgar, men det ligger knappast i generna på dem, och jag ser ingen anledning att uppförstora fientligheterna. Det är ju när alven eller dvärgen inser hur rasistisk och dåligt underbyggd dess åsikt är som det blir intressant, eller när den hårdnackat försöker försvara densamma. Och det är när, eller om, den kan lägga fördomarna på hyllan som riktig insikt nås. Rasism är allt det handlar om.

I min kampanjvärld är den léaramalviske fäktmästaren Dwyrryd Coley och drezinklanens främste fäktare Äril dödspolare. Léaram har egentligen ingenting otalt med dvärgarna, och Dwyrryd och Äril har alldeles för många gemensamma intressen och livsåskådningar för att inte älska varandras sällskap. Min rollperson Tienne, en annan léaramalv (älva), blev också bekant med Äril omsider, men den relationen var rätt frostig till att börja med (Tienne hade mer fördomar än någonsin Dwyrryd). Henéaälvan Första Snön lät Äril vara tills han klappade henne på stjärten, varvid hon exploderade av återhållna, nedärvda agressioner och på fullt allvar försökte hugga ihjäl honom. Hon blev givetvis lyft bort från honom innan hon hann göra någon skada, men Första Snön utgör ändå den enda person i min kampanjvärld som verkligen aldrig lyckats kompromissa med det dvärghat hon är uppvuxen med. Hon mår inte bra sedan hon sköt en helt oskyldig och oanande Roghan-äldste i ryggen på en bergsväg utanför Kraalen-renk-Roghan nyligen i min kampanj, men vägrar hårdnackat att erkänna det, trots att folk redan börjat förstå hur det ligger till eftersom hon blir tvärarg så fort man pratar om det. Det är väl synd om henne, egentligen, få är så fyllda av ångest, men kan hon inte lägga band på sig slutar hon som en simpel mördare. Eller värre; död.

...och med tanke på att rollpersonerna och co precis kommit ned i Sunariskogen är det förmodligen obehagligt stor risk för det senare. Stackars Snön vill ha hämnd , och hon är beredd att dö för att få den.

- Ymir, orolig för tösabiten

lijat

Swordsman
jag har kaanske formulerat mig otydligt när jag frågade om khian-renk-drezin det var själva fästet och inte förbanelsen jag undrade var i mundana det kunde finnas information om informationen om förbanelsen borde finnas i fästet

jag har fortfarande inte fått veta vilka underkläder som används om några och hur ser ett par hosor ut egentligen det blir relevant om rollpersoner ska slå läger och tex bada eller klä av sig lite inan dom går till sängs

tack för hjälpen hitils

zokie

Veteran
står lite om kälder och kultur i Spelarens Handbok
alviska kläder finns i alvboken

och nu var det väll så att alvena redan var förbannade när de kom tillbaka till mundana, så om man hittar information om förbannelsen är det sagor och redigerad historia

lijat

Swordsman
spoiler

men den alviska eterseglaren inehöl information om hur man lindrade bivärkningarna dessutom är det ju rollpersonerna som ska hitta information om förbanelsen den kan ju vara felaktig men än en gång var i spelvärden kan rollpersonerna! hitta information om Khian-renk-drezin! typ hur man kan komma förbi draken det behöver inte vara lätt att hitta då min kampanj byggs runt detta för tillfälet.

och fortfarande inget svar på min fråga
jag har fortfarande inte fått veta vilka underkläder som används
vore tacksam för ett svar