Nekromanti Kläder

Rosen

Myrmidon
Det enda felet med dem är att de är sexistiska, dvs bara tjejer kan ha dem

Säger som jag brukar; ringbrynjebikinin är lika mycket Sonja of Hyrkanias personliga stass som spindelnätmönstrade trikåer är Peter Parkers IMHO.

"So, can the next tavern girl have red hair and carry a sword and wear a chain-mail bikini?"
"I think Red Sonja, Inc. would have some complaints about that."
(Zula och Kurt Busiek, the Conan Forums)

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Kläder och kläder?

Hrrm... men allvarligt vad är det för fel med realistiska rustningar. De kan var oerhört läckra juh!
Har aldrig sett någon. Riktiga rustningar är nämligen praktiska (syftet är att inte dö, vilket ju är praktiskt). Och som jag sa uti första inlägget är alla rustningar fula.

Inte ens när man objektifierar män (ta och kolla in ungefär hälften av alvgossarna ritade av tjejer på Elfwood) så får vi något så koolt som ringbrynjebikins! (Men å andra sidan får vi mer respekt och högre lön och bestämma det mesta i verkligheten, så det är inte direkt så jag klagar.)

Däremot är det väl ganska uppenbart att de är orealistiska - det är för att de inte ÄR rustningar som jag gillar dem! Likadant med spikiga axelskydd - jag menar, vem fan har någon nytta av dem?

Men ogarvat läder går också bra. Ponchos är också häftiga, om man inte vill vara alltför naken, fastän de är praktiska.

Erik

Foggmock

Myrmidon
Det kan ha och göra med att utan kläder är vi förvillande lika, allihopa.

Men nä. Den enda rollperson vars kläder jag egentligen specifierat är piloten i Star Wars, och hon hade förklarligt alltid flygardräkt på sig. Förutom en incident där hon iklädd tanktop, kortkort kjol, nätstrumpor och platådojor skulle infiltrera en rebellbas... :gremblush: :gremshocked:

G

Guest

Guest
Det enda felet med dem är att de är sexistiska, dvs bara tjejer kan ha dem vilket är diskriminerande mot folk med snopp.
Hmm, kan och kan egentligen, snarare vill, jag skulle nog kunna få plats i en större ringbrynjebikini, men det skulle nog göra makabert ont efter något steg då pungen fastnar i ringarna samt att det skulle se ohemult osexigt ut precis som bilden du bifogade(enligt mig), men det tycker jag ioförsig att alla ringbrynjor är.

G

Guest

Guest
Beskriva klädsel är jätteroligt, men när man får ont om plats på fyrsidga formulär på grund av det (får det då och då) så har det valigtvis gott fel någon stanns.

Det som de flesta inte vet är att jag är lika klädgalen i verkligheten, men jag skulle aldrig gå till en klädaffär (hemska tanke) jag vill ha någon som arbetar med läder åt mig helst i kostnader jag har råd en skräddare vore inte helt fel det heller, bara de förstår vad jag menar, för vem hittar en officersjacka från 1700talet (tror jag det är) i rock form i svart läder med extra brett mellan de två knappuppsättningarna,under detta skall det vara en tshirt med polokrage i grönt siden etc. Jag borde bli modeskapare, eller kanske inte.

Big Marco

Läskig
Jag kommer sno idén med varianter av kläder bredvid varandra i något av mina rollspel.

Jag har redan snott den. ,-)

Kläder är viktiga för setting och stämning, liksom, det är ju människor man möter och hur de ser ut är viktigt för gestaltningen.

Sedan kanske man inte skall beskriva kläderna i samma detalj som Ellis gör i American Psycho, men det är en annan sak. =)

G

Guest

Guest
Re: Kläder [ANT]

Kom just på ett annat alternativ, fullplåtsfilsingar med frontförstärkning, något för den civiliserade barbaren :p, egentligen, hemska tanke, men man gör ju det uppenbart vad man vill skydda också.

Dewain

Veteran
Hur är det egentligen på klädesfronten? Behöver era rollpersoner/spelledarpersoner några särskilda kläder för att vara kompletta?
Jag måste nog säga det att kläder och stil på dem är väldigt viktigt för mina olika karaktärer. Då kläderna många gånger är intimt förknippade med personligheten på min rp.

T.ex.
Min Helerska i Khelataar bär alltid klänning med tillhörande bälte för alla påsar för örter och diverse hjälpmedel. Kläderna är alltid broderade med olika blomster/växt/ört rankor som har en klar koppling till helaryrket, hon bär även alltid ett halsband med en alruna.

Min Bard i EON har en väldigt speciell garderob med unika plagg i fina tyger och unik design. Det ska synas att hon är en underhållare av rang och att hon är värd att lägga de surt förvärvade slantarna på. Allt hon bär är till för att väcka intresse och nyfikenhet för vad som komma skall. :gremgrin:

Jag försöker alltid ha en bra och utförlig beskrivning av alla kläderna, vill gärna ha en något sånär bra bild av dem med.

Så ja jag tycker att det är väldigt viktigt med kläderna för att få fram mina karaktärer på rätt sätt. :gremlaugh:

hraufnir

Swordsman
För en sådan där helyllefjolla går det kanske bra med ringbrynja på överkroppen med ngt under. Han behöver bara akta håret på huvudet när han skall ta av och på.

Nej tacka vet jag slita på sig en kall ringbrynja på bar överkropp tidigt en dimmig morgon när lägret anfalls, vråla ut smärtan över kylan och att varannan av de 25000 ringarna biter tag i ett hårstrå på bröstet eller magen... Då jävlar springer fienden fort som stryk... (Har sett detta hända på lajv! =)

hraufnir

Swordsman
Jag har varit känd i min gamla spelgrupp för att vara riktigt jobbig kring det där med kläderna. Jag kunde presentera min karaktär i flera minuter innan någon började harkla sig. Kläderna/stilen gör nästan ALLT på en karaktär. Just den där "sätta sig och laga" kläderna efter en strid eller äventyr är inget jag har tänkt på före jag började lajva för några år sedan, och man faktiskt gjorde allt det där i verkligheten med. Att klädmatcha sig själv till den roll man skall vara, att lappa byxorna som har fått en reva, att förstärka sömmen i skrevete för att man har fått en hård... resa genom skogen och pajjat den...

Jag märker själv när jag springer omkring i rpg på datorn, att när jag får tydligt och visuellt se min karaktär är det ofta viktigare att hon ser ut som hon ska än att hon har den coolare rustningen. (Jag spelar gärna kvinnliga karaktärer på datorn, det blir med sexistiskt så... :gremwink:

Så kläderna gör verkligen mannen/kvinnan/hunden/bävern osv. som LSW sade...