Förklarat förtydligande
Aha, då förstår jag vad du menar, även om jag inte håller med om ditt resonemang. För det första kan man komma dragandes med klyschan att allting inte alltid är vad det verkar, vilket stämmer in ganska bra på Splatter faktiskt. Kopplingarna till en kladdigare typ av filmer är uppenbar, likaså till dator- och tv-spel i stil med Resident Evil. Det är lätt att spela snabba skräckscenarion med mycket action i Splatter. Man kan rentav säga att det är ena stöttestenen. Däremot är namnet ganska ironiskt eftersom rollspel är vad man gör det till. Om du tar dig tid att läsa och provspela spelet så skall du sa att man på intet sätt är begränsad till hjärndött zombieslaktande och att spelet rentav erbjuder förslag och utvecklingar för olika typer av skräckrollspelande. Innan Rising hoppar på mig skall det dock påpekas att grundregelboken är en grundbok och tillämpningarna utvecklas i detta nu på nätet samt i kommande supplement.
För det andra så är Splatter ett oerhört gångbart namn som få glömmer bort. Att sedan logotypen är lätt att minnas gör inte saken värre direkt. Jag har nog aldrig hört någon klaga på namnet tidigare. Vad gäller rollspelsmotståndarna så kunde jag inte bry mig mindre - den dag vi låter hobbyn inskränkas av gapiga moralkärringar som inte läst in sig på ämnet för fem öre så har vi förlorat alltför mycket spelrum och sitter troligen med stereotypa rollspel godkända av Disney...
För det tredje och sista så finns det ett par saker som Splatter inte är, även om man självfallet kan utveckla det som man vill utifrån grundboken. Splatter är inget "kulturellt finlir", inget pretantiöst gotiskt mainstreamspel, det är ingen våldssimulator och det är inte ett spel man kan döma av omslaget. I synnerhet inte i ett så här tidigt skede av spelets livstid, skall tilläggas.
Att du sedan kan uttala dig så oerhört starkt negativt om spelet baserat enbart på dess namn - rätta mig om jag har fel - är lite skrämmande. Kanske vore det läge att ta en titt på vad det är du är så avogt inställd mot och bilda en ny uppfattning med ny kritik, föredömligt konstruktiv?
Viss information finns redan på Splatters
hemsida, vilken utvecklas hela tiden.