Nekromanti Klan fokus: Assamite

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Assamite:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YfRQXIJ3fEM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YfRQXIJ3fEM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Assamiterna är en väldigt hårt sammanhållen sekt som tjänar sin antedeluvian Haqim, som antagligen är av 2:a generationen och Cains domare och högra hand. De flesta av deras elders tillhör en bloods kult som fokuserar på att diablirisera ovärdiga klaner och upphöja sig själv närmre Haqim och Cain.

Den medelsålders generationen har däremot funnit gud och följer istället för Haqims väg Mohammeds väg och tror att de förbannats och välsignats av gud för att skydda det muslimska folket och vara hämnare mot monster som skadar islam.

Den unga generationen är mer eller mindre fokuserade på att vara badass lönmördare av Schakalen varianten.

De är ärkefiender med Tremere eftersom Tremere klanen förbannade dem till att inte kunna diablirisera utanför sin egen klan på medeltiden. De trollade dock bort denna förbannelse med sin egen magi runt 1999 och är nu fria att suga själar och blod igen.

Discipliner: Assamites krigarkasst har celerity och obfuscate. Eftersom de är lönmördare är detta ganska självklart, de är snabba och diskreta. Magikerkastet (som du aldrig kommer spela eftersom de är undangömda och experimenterar med blodmagi) ersätter celerity med blodmagi och rådgivarkastet (som du aldrig kommer spela för att de är skittråkiga) ersätter obfuscate med auspex. Allt det här är ok. Synd att Assamites unika disciplin, Quietus, suger! Disciplinen ska gå ut på att manipulera andras blod men den ger mest en massa konstiga lönmördarkrafter. Den suger, byt ut den mot vilken annan disciplin du vill.

Bra koncept bakom Assamite vampyrer jag sett: CIA avlyssningsexpert som arbetade genom mikrofoner, kameror och internet. Planerade sedan bakhåll med prickskjutar och bilbomber och grejer.

Koncept jag aldrig vill se igen: Jag har aldrig sett det här spelas men lägg av med Al-qaida skämten. Ok? Bra.

Klädsel: Är du ung nog att se mänsklig ut så klär du dig antagligen för arbetet. Detta betyder att du vill kunna smälta in. En proffsig kostym att ha på sig på elysium eller när du förhandlar avtal är heller aldrig fel att ha i garderoben. Men ålder kommer ett behöv av att kunna dölja vad som riskerar att se ut som en onaturlig hudfärg. Vid det laget kommer dock din obfuscate vara hög nog att detta inte bör vara ett problem.

Embrace: Krigarkastet rekryterar proffs. De dödligaste männen och kvinnorna på jorden. Äldre medlemar av klanen kan föredra att rekrytera muslimer eller araber men de yngre och äldre generationerna bryr sig inte om sådana detaljer. Förmågan att tjäna Haqim är det enda som betyder något.

Varför är Assamites den bästa klanen att spela?: En spelare gör en Assamit karaktär i början av en kampanj signalerar det till alla att hon vill spela den farligaste personen i alla rum hon går in i. Det signalerar också att om du behöver någon död så är det bara att ringa. Detta ger assamit spelaren ett fokus på action i sitt spelande samtidigt som hon är en självklar del av det politiska och sociala spelet.

Plus, du får spela en badass mördar ninja! Har du aldrig velat spela Carlos Sjakalen som en vampyr? :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Tråkigaste klanen (tillsammans med Followers of Set). De har noll existensberättigande i mina kampanjer. De har ingenting som är unikt och de känns bara som lönnmördar-brujahs eller som magiker-Tremeres. Quietus är en supertråkig disciplin och deras historia är supertråkig. Blä.

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte vad andra tycker, men jag har alltid velat köra en kampanj där din lilla grupp av neonates fastnar i en maktkamp mellan Old world Tzimisce och assamiten Uh Singh (om jag har fattat min Pubjabi rätt så betyder det Lejonet).
Uh Singh har hållit på att mörda andra vampyrer sedan korstågen, men fokuserad sig under senare medeltiden på Old tzimisce voivodes och har sedan dess dödat dem, en efter en.
Nu ryktas det att Uh Singh befinner sig i [våra karaktärer stad] och Voidoderna har sänt några av sina bästa hantlangare (inklusive några ganska gamla vampyrer) för att göra slut på honom.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Jag vet inte vad andra tycker, men jag har alltid velat köra en kampanj där din lilla grupp av neonates fastnar i en maktkamp mellan Old world Tzimisce och assamiten Uh Singh (om jag har fattat min Pubjabi rätt så betyder det Lejonet).
Uh Singh har hållit på att mörda andra vampyrer sedan korstågen, men fokuserad sig under senare medeltiden på Old tzimisce voivodes och har sedan dess dödat dem, en efter en.
Nu ryktas det att Uh Singh befinner sig i [våra karaktärer stad] och Voidoderna har sänt några av sina bästa hantlangare (inklusive några ganska gamla vampyrer) för att göra slut på honom.
Det låter grymt :gremlaugh: Det passar jävligt bra med vad Tzimisce citatet om Assamites är:

Once again the Turks howl outside the gates. The Final Nights must surely be nigh.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker de är en av de roligaste klanerna, tillsammans med Followers of Set. Huvudanledningen är att de är baserade utanför Europa/USA, vilket är mycket koolare än gamla tråkiga whiteboy-vampyrer. Med det sagt, i de olika mellanöstern-modulerna känns assamiterna lite reducerade till bog-standard-vampyrer och bleknar vid sidan av muslim-versionerna av de andra klanerna. Setiterna är däremot svinkoola rakt igenom, i alla väder.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har alltid tyckt det är lite konstigt att assamiterna hade det här tabut mot att embrejsa kvinnor, medan inga andra av mellanöstern-klanvarianterna verkar ha det. Det hade potential att vara en kool grej eftersom det gjorde de enstaka kvinnliga assamiterna speciella, men det kändes aldrig som det utforskades överhuvudtaget, och assamiternas egna moraltankar bakom det ägnades typ en halv rad totalt sett i Dark Ages. Så blä, misslyckat.

En annan kool grej med assamiterna som du glömde nämna är att deras hud blir mörkare med åren, så att uråldriga assamiter är ebenholtzfärgade typ.

Also, Haqim är definitivt inte en Gen 2:a, utan en antediluvian som alla andra, vilket understöds av Gehenna-modulen.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Jag har alltid tyckt det är lite konstigt att assamiterna hade det här tabut mot att embrejsa kvinnor, medan inga andra av mellanöstern-klanvarianterna verkar ha det. Det hade potential att vara en kool grej eftersom det gjorde de enstaka kvinnliga assamiterna speciella, men det kändes aldrig som det utforskades överhuvudtaget, och assamiternas egna moraltankar bakom det ägnades typ en halv rad totalt sett i Dark Ages. Så blä, misslyckat.

En annan kool grej med assamiterna som du glömde nämna är att deras hud blir mörkare med åren, så att uråldriga assamiter är ebenholtzfärgade typ.

Also, Haqim är definitivt inte en Gen 2:a, utan en antediluvian som alla andra, vilket understöds av Gehenna-modulen.
Jag älskar personligen Assamiterna :gremsmile: Jason Born, vampire är ett fantastisk koncept rakt igenom :gremlaugh:

Jag missade att skriva om att de blir mörkare och inte blekare med tiden, det skulle in under klädsel men jag lyckades glömma det. Det var därför jag påpekade att gamla Assamiter kanske måste dölja sig för att inte verka onaturliga. När ens ögon blivit svarta rakt över ser man lite skum ut liksom :gremwink:

Jag har full koll på att Haqim visar sig vara en antedeluvian i Gehenna och det fungerar jäkligt bra där. Men så mycket av Assamite grejerna lekte med att han var en 2 gen eller är han det inte? Att jag bestämde mig för att skriva så här. Du kommer få se mer av samma sak med Followers of Set :gremwink: "Set var den första vampyren. Caniterna är en helt annan art. Guden Set är inte alls ättling till någon mordisk bonde!"

Assamiternas kvinnosyn är jäkligt dåligt behandlad i källmaterialet. Jag kan förstå att de religiösa fanatikerna inom klanen inte vill embraca kvinnor, men varför skulle de riktigt gamla bry sig? Jag har helt enkelt struntat att ha med den biten när jag haft Assamiter i mitt spel. Sedan var den ikoniska Assamiten en lesbisk kvinna också vilket gjorde det ännu mera skumt...

Ymir

Liten kantbaron
Assamiternas kvinnosyn är jäkligt dåligt behandlad i källmaterialet. Jag kan förstå att de religiösa fanatikerna inom klanen inte vill embraca kvinnor, men varför skulle de riktigt gamla bry sig? Jag har helt enkelt struntat att ha med den biten när jag haft Assamiter i mitt spel. Sedan var den ikoniska Assamiten en lesbisk kvinna också vilket gjorde det ännu mera skumt...
Well, Fatima var ett Special Case, vilket hennes backståry gjorde väldigt tydligt, och det borde ha varit koolt. Haken var dock att hennes Special Case kändes lite billigt efter att det dök upp högvis med ytterligare kvinnliga assamiter med snarlika koncept, till exempel Shaba i Connstantinople by Night.

As for traditionens ursprung tror jag inte nödvändigtvis den har att göra med islam, givet att inga andra muslimska vampyrklaner har tabu mot att embrejsa kvinnor. Jag skulle snarare tro att det är en doktrin som levt kvar från sumerisk/assyrisk/babylonisk bronsålder, som andra klaner i regionen övergav mer eller mindre tidigt medan Assamiterna alltid höll hårt på den eftersom de var så konservativa och krigiska (se konceptet 'cult of masculinity' och dess koppling till historisk krigföring). En generell historisk reservation mot att embrejsa kvinnor (eller helt sonika ett patriarkalt premierande av män) kan skönjas i statistiken över publicerade slp:er i oWoD, där det totalt sett finns mer än dubbelt så många män (1709 mot 625, plus 281 av okänt kön, de sist publicerade modulerna i oWoD inte medräknade). Detta kan givetvis bortförklas som out-of-context-bias från modulförfattarnas sida, men jag tycker det mäjkar hur mycket sense som helst att vampyrer genom större delen av historien var mer benägna att embrejsa män. Det är även en kool kontrast gentemot KotE, där vampyrer uppstår spontant, och könsfördelningen (och fördelningen av vampyrers skenbara ålder, etniciteter, med mycket mera) därför bör förmodas vara mer jämn. Överlag tycker jag det är värt att tänka på att kainit-populationen totalt sett har ett inbyggt Creator Bias, och att vissa typer av individer därför borde vara mycket mer vanligt förekommande än andra.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har väldigt mycket försökt gå från att vampyrer tänker på kön efter ett par hundra år. Det får eldersen att verka mer skrämande och omänskliga. Men även om vi utgår från att vampyrerna inte bryr sig om kön så är det ändå logiskt att det finns fler manliga vampyrer från de äldre generationerna. Detta eftersom många klaner gick efter individer med vissa kompetenser och eftersom samhället var sexistiskt fanns det fler män med de efterfrågade kompetenserna vilket ledd till fler manliga vampyrer.

Jag hade också varit ok med att Assamiterna varit en helt manlig klan. De har flera drag av att vara krigarmunkar eller heliga krigare och då hade det fungerat bra om hela klanen bestod av män. Det är som Space Marines i 40k typ. Så hade de gått den vägen hade det varit vettigare enligt mig.

cogitare

Swashbuckler
Jag har alltid haft en 'soft spot' för Assamiter även att de väldigt lätt blir stereotypa arabiska ninja-typer som dödar vampyrer.

Går man utanför den modellen (alltså, inte spelar vare sig en manlig eller kvinnlig Fatima) så tycker jag att de är ganska balla och, som Ymir skriver, så bryter de det västcentrerade fokuset som finns kring de andra klanerna. Tyvärr är ju andra klaner som också gör det inte lika balla i mina ögon. Skrev just i Ravnos-tråden vad jag tycker om dem och Setiter är också lite sådär. Eller antingen de (Setiter) eller Baali blir lite redundanta då de båda fyller mycket snarlika 'vi är onda, dyrkar en ond/mörk gudom och korrumperar allt och alla runtom oss'. Varför? För att vi kan och är så awesome på att göra det. Det kommer kanske trådar om de två också så jag behöver kanske inte gå in på detaljer.

Quietus tycker jag tematiskt är passande men lite husreglande kan nog vara på sin plats. Jag ändrade om i den när jag konverterade Assamiter från Masquerade till Requiem. Det funkade ganska bra och jag gjorde den till mestadels en Disciplin för att kunna mörda folk men på nivå fem så blev man bättre på Diablerie (lättare att göra det och fick lite bättre utväxling av det).

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Det kommer kanske trådar om de två också så jag behöver kanske inte gå in på detaljer.
Där kommer trådar om alla klanerna och sedan kommer det trådar om alla blodlinjerna (inte antiburu dock) :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jag har alltid haft en 'soft spot' för Assamiter även att de väldigt lätt blir stereotypa arabiska ninja-typer som dödar vampyrer.
Grejen är ju då att jihadninjor är superkoola...

Men ja, det är givetvis värt att försöka gå utanför detta koncept med sin Assamit. Senare skildringar av assamiterna, tex klanboken, thaumaturgi-böckerna, Iberia by Night, Veil of Darkness, Cairo by Night och i viss mån Children of the Night gav mycket inspiration för att skapa en assamit som inte var, eller var mer än, en lönnmördare. Likfullt är ofta arab-versionerna av de andra klanerna mer färgstarka i jämförelse, eftersom de har mer av ett koncept och kan vara koola araber/jihadninjor ovanpå det, men om man tar fasta på assamiternas koncept som mystisk, fanatisk krigarsekt ledd av skumma magimästare och vizirer kan man få fram ganska spännande grejer. Spontant känner jag att de borde bögat lite mera, haft nån homoerotisk grej going, som vart och vartannat historiskt arabiskt/iranskt krigarsällskap, deras ovilja att embrejsa kvinnor hade sedan kunnat vara en produkt av detta och göra dem till WoDs stora misogynister. Nej, jag vet inte, kanske en dålig idé...

God45

#PrayersForBahakan
Spontant känner jag att de borde bögat lite mera, haft nån homoerotisk grej going, som vart och vartannat historiskt arabiskt/iranskt krigarsällskap, deras ovilja att embrejsa kvinnor hade sedan kunnat vara en produkt av detta och göra dem till WoDs stora misogynister. Nej, jag vet inte, kanske en dålig idé...
Det här är den bästa iden! :gremlaugh: Gör dem till en grupp män som "uppskattar varandras styrkor".

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, Ur-Shulgi har ju helt klart nån slags sadomasochistisk omvänd pederast-relation till Al-Azhad... :gremwhistle:

(Info för oinsatta: Ur-Shulgi är alltså en superuråldrig über-methuselah som tar sig formen av ett brännskadat barn; Al-Azhad är hans childer, en überübermäktig magiker som Ur-Shulgi slitit ut ögat och huggit armen av).

God45

#PrayersForBahakan
Någon typ av mentorsrelation som de Athenarna brukade ha där det är en elder som undervisar en neonate och har ett sexuellt förhållande med den samme hade fungerat. Speciellt som man kan blanda ihop den superhårda träningen och sadomasochism...

Ymir

Liten kantbaron
Well, jag tror vi är onto something. Ett exceptionellt starkt childer-sire-band hade kunnat vara en kool grej för assamiterna. Då menar jag inte nån slags Tremere-grej där bandet också är starkt men bara för att sire:n ska kunna ägna sig åt diverse former av maktmissbruk, utan mer nåt i stil med hur det är i KotE, fast ännu mer, typ jedi-riddare; att en assamit-sire typ är förpliktigad att resa runt med och leva tätt inpå sin childer ända tills childern kan betraktas som mogen att träda ut i världen. Att assamiten ofta måste be sin sire om tillstånd och råd och referar till den som sin 'mästare', och överhuvudtaget ett andligt inspirerat och mer eller mindre manschauvinistiskt/vapenfetichistiskt/homoerotik-mystiskt mentor-lärling-förhållande.

Bakom siren hade sedan funnits en hemlighetsfull sekteristisk klanhierarki som går hela vägen upp till de äldste i Alamut, men styrd av tradition, lojalitet och gammal hederlig hjärntvätt snarare än Tremeres artificiella blodsband. Assamiterna hade på så vis blivit en starkare parallell, foil och motpart till Tremere, vilket passar väldigt väl eftersom de är ärkefiender.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Well, jag tror vi är onto something. Ett exceptionellt starkt childer-sire-band hade kunnat vara en kool grej för assamiterna. Då menar jag inte nån slags Tremere-grej där bandet också är starkt men bara för att sire:n ska kunna ägna sig åt diverse former av maktmissbruk, utan mer nåt i stil med hur det är i KotE, fast ännu mer, typ jedi-riddare; att en assamit-sire typ är förpliktigad att resa runt med och leva tätt inpå sin childer ända tills childern kan betraktas som mogen att träda ut i världen. Att assamiten ofta måste be sin sire om tillstånd och råd och referar till den som sin 'mästare', och överhuvudtaget ett andligt inspirerat och mer eller mindre manschauvinistiskt/vapenfetichistiskt/homoerotik-mystiskt mentor-lärling-förhållande.

Bakom siren hade sedan funnits en hemlighetsfull sekteristisk klanhierarki som går hela vägen upp till de äldste i Alamut, men styrd av tradition, lojalitet och gammal hederlig hjärntvätt snarare än Tremeres artificiella blodsband. Assamiterna hade på så vis blivit en starkare parallell, foil och motpart till Tremere, vilket passar väldigt väl eftersom de är ärkefiender.
Det här är guld :gremlaugh: Jag hade ändrat en enda grej bara, tänk inte Jedi. Tänk Sith! Always two there are. Och Vader som knäböjer inför kejsaren och grejer.

Hela det här uppläget bara ber om att man har två spelare som spelar Sire och Childe. Det hade varit hur bra som helst!

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Quietus är väl en helt okay discpline. Den är ganska imba också.
Jag menar mer att den suger fluffmässigt och den känns skum. Regelmässigt är den inte dåligt antar jag.