Nekromanti Klan fokus: Brujah

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Brujah:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4S8Wc26XowM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4S8Wc26XowM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Innan vi egentligen börjar, vet ni vad det bästa med att spela Brujah vampyrer är? Man kan bara säga: Vi spelar vampyrer. Man behöver inte förklara ett skit eftersom Brujah uppfyller allting som populärkultur säger att en vampyr ska vara. De är snabba, starka och har läskiga tankekrafter. De kan vara smutsiga nomader som i Near dark, Badass lönnmördare i läder som i Underworld eller monstruösa manipulatorer som kan kung-fu som i Blade eller Buffy. Brujah är på många sätt standard vampyren och man kan anpassa den till vad man är ute efter.

Men vilken social nisch fyller Brujah i vampyr världen? De är filosofer och rebeller. Men allra mest rebeller. De kanske har någonting som de slåss för eller någonting de slåss emot eller inget sådan alls. Men vad de gör är att de skakar upp status quo. De är mer eller mindre de perfekta spelarkaraktärerna.

Vad som också gör dem perfekta som spelarkaraktärer är att de kan göra allt. De kan slåss, de kan vara politiska, de kan vara sociala och de kan vara intellektuella. Du kommer ändå att fucka upp skit, varför inte göra det till din klans specialitet?

Discipliner: Celerity som gör dem super snabba, Potence som gör dem super starka och Presence som gör att de kan kontrollera andras känslor. Så med andra ord alla krafter som du tänker dig att en standard vampyr har och inget annat.

Bra koncept bakom Brujahs jag sett: Den brutala politikern. Killen som sitter med i mötena och bär en kostym men vars egentliga makt kommer från att han har en grupp galna Brujah han kan släppa loss på staden. Han vill inte göra det för han vet att interna strider bland Brujahs sedan kommer göra det omöjligt för honom att styra staden. Att få politisk makt genom våld eller hotet om våld tyckte jag var väldigt intressant. Som Ventruen vid andra änden av bordet var han också en svår politisk motståndare att hantera.

Koncept jag aldrig vill se igen: Killen med en bandana runt ansiktet och dreadlocks som antingen är en anarkist eller kommunist. Fy fan är det här gjort. Det var en bra ide 1993 men det har blivit gjort på alla möjliga sätt. Snälla gör inte den här karaktären.

Klädsel: Politiska eller religiösa symboler är grymt bra om din karaktär tror på något. Annars kan du göra precis vad du vill. Allt från en snygg kostym till trasor till en fetish catsuit fungerar.

Embrace: Folk som tror på samma sak som siren gör eller personer som siren tror kan bli bra lärjungar är prima rekryter. Men också folk som siren bara gillar är bra kandidater.

Varför är Brujah den bästa klanen att spela?: Eftersom du har ett hot om plötsligt våld runt dig oavsett vad du gör. Oavsett hur artig du är tror alla att du är en murder hobo. Utnyttja det!

"The great part about being a murderhobo is that not only can you fight city hall, it turns out that it's usually extremely flammable."

Recca

Femme Fatale
Tyvärr är det sällan lätt att få till en särdeles djup karaktär när det är Brujah som spelas. De är alltid så extroverta att de tycks sakna ett innehåll. Jag talar om RP's mest och i min erfarenhet. Undantag i film är vampyrerna i En Vampyrs Bekännelse (som jag gissar på är toreador/brujah). Louis är absolut en brujah men lyckas vara djup, dock kanske för djup.

Jag skulle vilja se en brujah med lite teenage angst faktiskt. I spel är det det mina spelare hoppar över i första hand, den där lite osäkra rebelliska attityden.

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Tyvärr är det sällan lätt att få till en särdeles djup karaktär när det är Brujah som spelas. De är alltid så extroverta att de tycks sakna ett innehåll. Jag talar om RP's mest och i min erfarenhet. Undantag i film är vampyrerna i En Vampyrs Bekännelse (som jag gissar på är toreador/brujah). Louis är absolut en brujah men lyckas vara djup, dock kanske för djup.
Jag vet inte. Jag är själv inte särskilt pro-brujah, men jag har sett många välspelade och djupa brujah karaktärer.

Om man ska ta mer kända karaktärskoncept som är brujah-iga men ändå har lite mer djup så måste man nog leta sig utanför vampyrfiktion. Vic Mackie (The Shield), Sonya Valentine (Continuum), Fox Mulder (X-files), Mal och Jayne (Firefly).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Jag vet inte. Jag är själv inte särskilt pro-brujah, men jag har sett många välspelade och djupa brujah karaktärer.
I min första Vampiregrupp någonsin var vi alla barn till samma sire, som var Brujah - så vi var alla av samma klan.

Det är en metod jag kan rekommendera. Eftersom vi inte riktigt kunde luta oss tillbaks och spela vad vi fått för oss var "en standardbrujah" tvingades vi i andra riktningar. Det gjorde att karaktärerna fick mer djup och klanens "arketyp" blev mer något man som person måste förhålla sig till snarare än vad rollpersonen faktiskt handlade om. Det gillade jag; det skapade en del intressant djup.

Max Raven

T12-kultist
Har alltid haft en mental bild av Brujah som lite gatugäng/MC-gäng-folk.

Dock ser jag inte riktigt varför våldsam politisk aktivist är gjord medan "maffiapolitikern" inte är det. Har stött på dem ungefär lika mycket i min fiktionskonsumtion. Antar att det är en fråga om den typiska spelaren. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Cybot said:
I min första Vampiregrupp någonsin var vi alla barn till samma sire, som var Brujah - så vi var alla av samma klan.

Det är en metod jag kan rekommendera. Eftersom vi inte riktigt kunde luta oss tillbaks och spela vad vi fått för oss var "en standardbrujah" tvingades vi i andra riktningar. Det gjorde att karaktärerna fick mer djup och klanens "arketyp" blev mer något man som person måste förhålla sig till snarare än vad rollpersonen faktiskt handlade om. Det gillade jag; det skapade en del intressant djup.
Det här är en cool ide som jag vill testa någon gång :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Detta är förmodligen min favoritklan. Förmodligen för att jag har varit spelledare för Los Angeles by Night, av och till, sedan 1995.

Ingen klan är typecastad i grund. Jag har haft allt ifrån rebeller utan koll, till mexikanska knarklangare som sysslade med santeria, före detta militärer som fungerade som bullies, slipade politiker som gömde sig bakom en surfares fasad, raveare ifrån London som pratade oförståelig cockney och misshandlade alla som missförstod dem, rockabillies som var för upptagna med att vara coola för att bry sig om ett skit, bikers som såg våld och hot som den bästa lösningen på alla sina problem med mycket mera.

Min egen erfarenhet är att Brujahs funkar mycket bättre när de ler och är "softa" än när de faktiskt blir våldsamma. De blir också mycket otäcka när de fattar spelet men bara använder sig av det när de själva vill och är våldsamma monster när det passar dem. I min San Francisco-kampanj var Brujahs unga hantlangare som gjorde allt för att finna mäktiga mästare av andra klaner att arbeta för. Samtidigt var de diablerister som använde mer våld än nöden krävde konstant och vars slutgiltiga mål var att bränna hela maktstrukturen tills de befann sig på toppen och hade ätit upp varenda vampyr som var mäktigare än dem.

De blev inte helt otippat några av kampanjens värre skurkar, trotts att den rollen egentligen innehades av Sabbaten och dess försök att ta över staden.

Just det. En annan klar fördel är att när man spelar en Brujah som spelare kan man välja valfri aggressiv eller subversiv musik som man kan lyssna på innan sessionen för att komma i rätt stämning. Prodigy, Skrillex, Damien Marley, Rammstein, Rage against the machine, Cypress Hill och System of a Down har tex fungerat utmärkt för mig.

cogitare

Swashbuckler
Ohhh, nice en bild från gamla "Vampire - Bloodlines". Grymt bra spel :gremlaugh:

Cog.

Cissi

Up to no good.
Brujah... Näää.

Jag ser på Brujah på samma sätt som min Toreador ser på Brujah. Stora, starka och bra att ha om man behöver muskler att backa upp med eller någon som är uthållig i sängen. Annars så tycker jag att de är platta och faktiskt väldigt... trista.
Ooooh! Akta de blir arga och de är starka! So what? Alla vampyrer blir arga och i jämförelse med människan är alla starka och snabba. Det är inget märkvärdigt.

Max Raven

T12-kultist
Cissi said:
Brujah... Näää.

Jag ser på Brujah på samma sätt som min Toreador ser på Brujah. Stora, starka och bra att ha om man behöver muskler att backa upp med eller någon som är uthållig i sängen. Annars så tycker jag att de är platta och faktiskt väldigt... trista.
Ooooh! Akta de blir arga och de är starka! So what? Alla vampyrer blir arga och i jämförelse med människan är alla starka och snabba. Det är inget märkvärdigt.
Det här sätter egentligen fingret på en grej som gnager på mig med Vampire-spelen. Alltså, inte att klaner får unika krafter, men att man verkar vara ganska fast i dem. Kan ha missat något här (en variant är att alla får lära sig physical disciplines, men det hjälper inte Brujah direkt) men krafter känns ganska snäva i WoD. IMHO då.

Men det är Dracula/Hellsing och den sena timmen som påverkar mig lite här.

krank

Cissi said:
Brujah... Näää.

[ironi]Ja, för en klan är ju alltid bara summan av sina disciplines...[/ironi]

Alla klaner blir platta och tråkiga om man bara utgår från stereotypen eller disciplinerna.

God45

#PrayersForBahakan
Man är inte jättebunden till sina klan discipliner egentligen. De tre man har är de man kan lära sig utan imput från någon annan. Sedan kan man lära sig de grundläggande disciplinerna så som dominate, potence etc om man sett någon annan använda dem, men det kostar mer xp och är alltså svårare.

Sedan finns det avancerade discipliner så som Lasombras skugggrejer och Followers of Sets Serpentis. För att få dem måste antingen någon som kan disciplinen lära en den eller så måste man ha diableriserat någon från en klan som har disciplinen naturligt.

Sedan finns det hemliga discipliner så som blodmagi som du kan lära dig om du är utanför klanen men då kommer de jaga ifatt och mörda dig. Detta är tex Tremeres blodmagi.

Men kan bygga Seras Victoria i vampire men man får bygga henne som en elder :gremsmile: Alucard är dock bortom systemets gränser.

Mundo

Myrmidon
Jag gillar brujahs mest när de oftast är på glatt/uppe humör. Lite som att gå runt på ett minfält.

Det kan gå hur bra som helst när man pratar med dem... Eller så råkar du trampa på den där enskilda minan som får allting att gå rakt åt helvete.

Det viktiga är, tycker jag, att man undviker att få alla att vara korkade och brutala. Arg och ointelligent behöver ju inte gå hand i hand.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Man är inte jättebunden till sina klan discipliner egentligen. De tre man har är de man kan lära sig utan imput från någon annan. Sedan kan man lära sig de grundläggande disciplinerna så som dominate, potence etc om man sett någon annan använda dem, men det kostar mer xp och är alltså svårare.

Sedan finns det avancerade discipliner så som Lasombras skugggrejer och Followers of Sets Serpentis. För att få dem måste antingen någon som kan disciplinen lära en den eller så måste man ha diableriserat någon från en klan som har disciplinen naturligt.

Sedan finns det hemliga discipliner så som blodmagi som du kan lära dig om du är utanför klanen men då kommer de jaga ifatt och mörda dig. Detta är tex Tremeres blodmagi.

Men kan bygga Seras Victoria i vampire men man får bygga henne som en elder :gremsmile: Alucard är dock bortom systemets gränser.
Och Dracula? :gremsmile: Alltså, nu var jag mer inne på tankespåret att vampyrer i mytologi/fiktion kan ha ganska varierande förmågor (typ bli varg/dimma och hastighet/styrka är standard för alla). Bara slogs av att det verkade innebära en del krånglande med systemet för att få till en del koncept, och det är mest en fråga om hur disciplin-systemet är uppbyggt som gör det, tror jag.

Men nu känns det som att jag avviker från tråden en del. Mea culpa. :gremsmile:

krank

Max Raven said:
Bara slogs av att det verkade innebära en del krånglande med systemet för att få till en del koncept, och det är mest en fråga om hur disciplin-systemet är uppbyggt som gör det, tror jag.
Jag undrar om ett system verkligen alltid ska byggas så att alla tänkbara koncept i aktuell genre kan skapas. I More than Human gjorde vi ju valet att inte ha med vissa krafter till exempel, trots att det ska vara ett "generiskt" superhjältesystem. Jag gillar att Vampire ändå har vissa styrsystem, även om jag absolut kunnat önska att de kändes mer genomtänkta.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
God45 said:

Och Dracula? :gremsmile: Alltså, nu var jag mer inne på tankespåret att vampyrer i mytologi/fiktion kan ha ganska varierande förmågor (typ bli varg/dimma och hastighet/styrka är standard för alla). Bara slogs av att det verkade innebära en del krånglande med systemet för att få till en del koncept, och det är mest en fråga om hur disciplin-systemet är uppbyggt som gör det, tror jag.

Men nu känns det som att jag avviker från tråden en del. Mea culpa. :gremsmile:
Jag tänker fortsätta sidospåret en post till för att svara på dina frågor :gremwink:

Alla vampyrer kan bli lite snabbare och starkare än en vanlig människa genom att spendera blod så alla har den förmågan utan att behöva discipliner. Disciplinerna som gör en starkare/snabbare/tuffare ger en bara mer umpf!

Att bli dimma och djur är protean disciplinen som är ganska lätt att få tag på.

Just Dracula finns uppstatad i en bok och han är en tzimisce. Han kan göra allt du väntar dig att Dracula kan göra.

Grejen med vampire är att alla vampyr myterna är sanna, men inte för alla vampyrer. Vissa tål inte heliga symboler, vissa syns inte i speglar medan andra gör det.

Recca

Femme Fatale
God45 said:

Alucard är ju en antedeluvian helt klart.

God45

#PrayersForBahakan
Absolut, om du statar upp honom som en tredje generationens vampyr fungerar det utmärkt att simulera alla hans krafter.

I min personliga Vampire: The requiem Canon skapades klan Gangrel när Gud direkt förbanade Dracula, precis som i Hellsing. Så Dracula var ganska exakt Alucard i min kampanjvärld.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Absolut, om du statar upp honom som en tredje generationens vampyr fungerar det utmärkt att simulera alla hans krafter.

I min personliga Vampire: The requiem Canon skapades klan Gangrel när Gud direkt förbanade Dracula, precis som i Hellsing. Så Dracula var ganska exakt Alucard i min kampanjvärld.
WoD däremot har fuckat upp honom fullständigt och borde slås på fingrarna med ridpiska.