Nekromanti Klan fokus: Brujah

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Absolut, om du statar upp honom som en tredje generationens vampyr fungerar det utmärkt att simulera alla hans krafter.

I min personliga Vampire: The requiem Canon skapades klan Gangrel när Gud direkt förbanade Dracula, precis som i Hellsing. Så Dracula var ganska exakt Alucard i min kampanjvärld.
WoD däremot har fuckat upp honom fullständigt och borde slås på fingrarna med ridpiska.
Om jag hade fått göra Dracula till gamla wod hade jag antingen haft det som så att Gud själv hatar den här killen så mycket att han kommer ner och förbannar Dracula på samma sätt som han förbannade Cain. Eller så hade jag gjort honom till en 2 generationens vampyr som Cain embracade.

Sedan hade jag haft honom besegrad och lagd i torpor på en okänd plats av en amerikan, några engelsmän och en österrikisk doktor :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Max Raven said:
Bara slogs av att det verkade innebära en del krånglande med systemet för att få till en del koncept, och det är mest en fråga om hur disciplin-systemet är uppbyggt som gör det, tror jag.
Jag undrar om ett system verkligen alltid ska byggas så att alla tänkbara koncept i aktuell genre kan skapas. I More than Human gjorde vi ju valet att inte ha med vissa krafter till exempel, trots att det ska vara ett "generiskt" superhjältesystem. Jag gillar att Vampire ändå har vissa styrsystem, även om jag absolut kunnat önska att de kändes mer genomtänkta.
Mmf. Jo, nä, var nog mer inne på spåret på varför man t ex måste kunna smälta ihop med jord för att kunna förvandla sig till fladdermus - tycker dels det är lite godtyckligt och dels att det blir lite mindre osäkerhet "jaha, han kan bli varg, ja men då kan han sjunka ner i jorden, växa klor och se i mörker..."

Men nu postar jag när jag är trött igen. :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Bästa iconoclast: Smiling Jack (i Bloodlines, har bara läst ett par rader i klanboken om honom annars)
Dock gillar jag mest European Idealists. De är mer intrigerande och beräknande. För Kartago!

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
WoD däremot har fuckat upp honom fullständigt och borde slås på fingrarna med ridpiska.
Vem? Dracula? I vilken version av WoD? :gremsmile:

I Requiem är Dracula en mystisk figur (eller kanske tom. flera) som startade Ordo Dracul. Troligen "själv embrace:ad" eller kanske förbannad av gud som myterna talar om.

Jag tycker nog att han är ganska ok behandlad i Requiem som en mystisk figur som många känner till men ingen känner till något egentligt om.

Jag har glömt vad lore:n säger om Dracula i oWoD tbh. Men han figurerade väl i någon större kampanj och var typiskt Tzimisce som begått diablerie på sin sire e.dyl.

Cog.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Recca said:
Vem? Dracula? I vilken version av WoD? :gremsmile:

I Requiem är Dracula en mystisk figur (eller kanske tom. flera) som startade Ordo Dracul. Troligen "själv embrace:ad" eller kanske förbannad av gud som myterna talar om.

Jag tycker nog att han är ganska ok behandlad i Requiem som en mystisk figur som många känner till men ingen känner till något egentligt om.

Jag har glömt vad lore:n säger om Dracula i oWoD tbh. Men han figurerade väl i någon större kampanj och var typiskt Tzimisce som begått diablerie på sin sire e.dyl.

Cog.
I oWoD är han helt okay fram tills att han går med i Inkonnu och börjar eftersträva Golconda. I don't like that part.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Cogitare said:
Troligen "själv embrace:ad"
Hur funkar det?
Typ tvinga en vampyr att göra dig till vampyr. Har man en fångad vampyr i en tortyrdungeon och typ en trupp mördare som lyder ens minsta befallning så borde det kunna gå.

Sen går det säkert genom att tömma sig på blod och bara tvinga i sig vampyrblod med hjälp av nån sorts mackapär.

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Arvidos MC said:
Cogitare said:
Hur funkar det?
Typ tvinga en vampyr att göra dig till vampyr. Har man en fångad vampyr i en tortyrdungeon och typ en trupp mördare som lyder ens minsta befallning så borde det kunna gå.

Sen går det säkert genom att tömma sig på blod och bara tvinga i sig vampyrblod med hjälp av nån sorts mackapär.
Jag tror inte att det är vad som menas med Själv-embrace:ad. Det är snarare att personen blir en vampyr när hen dör (eller helt enkelt blir en), trots att hen inte har en sire eller har fått i sig vampyrblod. Hur och varför detta skulle ske vet man väl inte, men grundläggande krav är troligtvis en humanity som ligger långt ner i bottenregistret. Kanske någon sorts blodmagi också.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
Cogitare said:
Hur funkar det?
Enligt Rites of the Dragon boken till nya wod som är en av de där in character böckerna så bara blir Dracula en vampyr efter ett fältslag. Han tror att Gud har gjort det men det är inte helt klart.

Man måste tänka på att Requiem är en verktygslåda, det finns ingen riktigt Canon. Så i min kampanjvärld blev Dracula förbannad av Gud men i någon annans kanske han är en utomjording (ett av ursprungen som requiem föreslår för vampyrer.)

Saker i Nwod tyder dock på att vissa individer spontant blir vampyrer. The Crone är "modern till vampyrer", Longius blev förbannad av Gud och Dracula blev spontant en vampyr.

Eller så är ugglorna inte vad de verkar vara... Nya vampire boken heter till och med Strix Chronicle. Jag är ok med det eftersom ajg äslkar Strixes :gremlaugh: Strixes är något... Som jävlas med vampyrer for the lulz, är blodsdrickande hedoniser och du kan inte slåss mot dem för de har ingen fysisk form :gremlaugh:

cogitare

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Cogitare said:
Hur funkar det?
Hmm, otydligt formulerat. Vad jag menade var att han inte nödvändigtvis blev 'embraced' i traditionell mening utan blev förbannad av Gud eller att hans handlingar gjorde honom till vampyr. Gammal slavisk myt om vampyrer är ju att ogudaktiga personer som tjuvar och mördare kunde vakna som vampyrer så något åt det hållet.

Edit: Ja, typ vad några andra redan sagt i tråden...

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
I oWoD är han helt okay fram tills att han går med i Inkonnu och börjar eftersträva Golconda. I don't like that part.
Ah, ok. En del av oWoD lore:n som jag inte är familjär med. Har ju inte spelat oWoD aktivt på många herrans år nu. Typ sen jag gick över till nWoD 2004 - 2005 någon gång :gremsmile:

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Hittade det här online och ville dela med mig :gremlaugh:

Brujah Dominate: “Do what I say or I’ll punch you.”

Brujah Movement of the Mind: “I will throw this shit across the room.”

Brujah Path of Flame: “I will fucking set you on fire.”

Brujah Vicissitude: “I’ll punch you so hard, I will rearrange your face.”

Brujah Animalism: “Come here, pussy.”
“I’m not a cat.”
“I meant the other kind of pussy, you idiot.”

Brujah Quietus: “I’ll cut you till ya bleed!”

Brujah Chimistry: “The Brujah hit me and now I’m seeing stars.”

Brujah Fortitude: “Quit crying that it hurt or I’ll give you something to cry about.”

Brujah Obtenebration: Poke out their eyes.

Brujah Dementation: “I’ll hit you so hard, you’re brain will break”

Brujah Vicissitude: “Just let the compound fracture I gave you heal that way and you’ll have some badass bone spikes! And stop whimpering.”

Brujah Presence: “You like me, right? Alan didn’t like me, and now he’s a pile of ash. But YOU like me, don’t you?”

Brujah Bardo: “Either the sun can burn you or me and my flamethrower can. Your choice. But you’re walking in daylight one way or the other.”

Brujah Celerity: “I’ll move way faster than you if I break both your legs.”
“But… you already have Celerity in Clan! And Presence, too!”
*SNAP*
“I also have a low tolerance for sarcastic assholes, cripple.”

Brujah Serpentis: “Ima beat you to death with this snake”

Brujah Aspex: “Tell me what you’re thinking or I’ll hurt you.”

Brujah Obfuscate: *Cracks knuckles* “You didn’t see shit.”

Brujah Obeah: “Hand me that duct tape and quit whining. You’ll be good as new.”

Brujah Daimoninon: “We have nothing to do with the Baali, shut your fucking mouth before I shut it for you.”
Källan är här: Länk