Nekromanti Klan fokus: Giovanni

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Giovanni:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ISpjdFq0M3E&feature=player_detailpage"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ISpjdFq0M3E&feature=player_detailpage" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Giovanni är den nya dödsklanen. Deras Antedeluvian Augustus Giovanni är den allra yngsta av sitt slag och uppsteg till tredje generationen när han förrådde och diableriserade Cappadocius. Efter att han gjort sig av med antedeluvianen bestämde han sig för att förinta hela sin forna klan, vilket han till stor del lyckades med. Frågan är om han verkligen lyckades suga ur gamle Cappadocius det sista av hans själ och uppstiga till tredje generationen eller om han är en absurt mäktig fjärde generationens vampyr...

Giovanni är egentligen en usel dödsklan. Varför? För de bryr sig inte egentligen om sin necromancy eller döden eller filosofiska frågor på sättet som Cappadocians gjorde. De bryr sig om de sakerna som en maktfaktor. Klanen använder sina unika insikter i vad som ligger bortom döden till att tjäna pengar. Det är obscent. Men sedan är nästan allting med klanen obscent. De är inavlade nekrofiler som bara slutar ha sex med sina systrar för att ha sex med lik, rörliga eller inte. Att hela klanen är involverade i en övergripande plan att erövra världen på det mest obscena möjliga sättet gör inte saken bättre...

Nu ska jag vara lite extra högtravande och pretentiös, men det här är vampire och jag är jag så ni borde vara vana vid det här laget. Klan Giovanni och hur de slog ut klan Cappadocians är en metafor för övergången från ett feodalt till ett kapitalistisk samhälle. Och fördömandet av det senare. Det är ingen hemlighet att White Wolf hade en "grej" för romantiska föreställningar om att allt var bättre för och att teknologi och modernitet var dåliga och korrumperande krafter. De gjorde tre spel om det till och med. Changeling, Werewolf och Mage. Så när de ersätter Cappadocians, en klan med starka kopplingar till adeln och kyrkan med en klan bestående av handelsmän så ser man också att de övergår från en filosofiskt som nästan är berömvärt när det gäller att handskas med de döda till ett vidrigt och obscent sätt att göra det på. Klanens fristående status som de förhandlat till sig och deras villighet att hyra ut sina färdigheter bidrar vidare till det här intrycket.

Discipliner: Necromancy! Wohoo! Ett absolut framsteg från alla andra dödsdicsipliner i spelet och ett grymt tillskott till vampire. Det är en disciplin som absolut förintar alla möjligheter till en crossover med Wraith men ingen hade med Wraiths i crossovers i alla fall. Disciplinen är cool, rolig att använda och mäktig. Fullträff!

Klanen har också två riktigt starka backupp dicsipliner. Dominate som hjälper dem kontrollera dödliga och politika och potence ifall man måste döda någon. Det låter en också döda folk på maffiainspirerade sätt som att slita deras tunga genom halsen med sina bara händer.
Sammanfattningsvis är en Giovanni läskig med sina discipliner och har antagligen den bästa uppsättningen av någon klan.

Bra koncept bakom Giovanni jag sett: Lätt autistisk författare med ett vit riddare komplex riktat mot sin fru och en smak för diableri. Den här karaktären var grymt välspelad och läskig på det där sättet som Pyramidhead var läskig i Silent hill 2 innan de förstörde honom.

Koncept jag aldrig vill se igen: Spela inte ut din incest fantasi vid mitt spelbord. Ok? Jag bryr mig inte om ifall klanen håller på med sådant hela tiden. Referenser till Game of thrones gör det inte bättre. Du är inte R.R. Martin.

Klädsel: Som en gangster. Både tracksuit dracula och Corleone stuket fungerar. Du kan också klä dig som om du är sörjande om du gillar att skylta med din necromancy till andra vampyrer. Det kan fungera både som en varning och som en jobbansökan.

Embrace: Man håller det nästan alltid inom familjen. Om man behöver någon specifik kompetens ser man till att få en individ med den ingift. Undantag görs för extremt värdefulla personer som klanen verkligen behöver eller för dödliga necromaniker. Det finns ett par underfamiljer men de följer för det mesta samma mönster. Giovanni är en klan inte bara på sättet vampyrer brukar definiera det.

Varför är Giovanni den bästa klanen att spela?: Eftersom du kan någonting som alla kan komma att behöva men som ingen annan kan. Eftersom du kan vara självständig och arbeta mot dina egna mål i staden samtidigt som klanen alltid kommer ha saker för dig att göra. Men framför allt? Eftersom du kan vara en läskig, läskig djävul som sysslar med äckliga och vidriga saker för att det är kul och gör ännu värre saker för pengar.

Om Tzimisce är läskiga eftersom de är helt omänskliga så är Giovanni läskiga eftersom de har hän fallit till vidriga lustar som ändå är väldigt mänskliga.

slanfan

Hero
God45 said:
Det är obscent. Men sedan är nästan allting med klanen obscent. De är inavlade nekrofiler som bara slutar ha sex med sina systrar för att ha sex med lik, rörliga eller inte. Att hela klanen är involverade i en övergripande plan att erövra världen på det mest obscena möjliga sättet gör inte saken bättre...
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Spela inte ut din incest fantasi vid mitt spelbord. Ok? Jag bryr mig inte om ifall klanen håller på med sådant hela tiden. Referenser till Game of thrones gör det inte bättre. Du är inte R.R. Martin.
Giovanni är precis som Malkavian (och vissa andra, kanske Tremere) en klan som det kanske är bättre att använda som skurkar/NPC. IMO.
Speciellt om man inte vill spendera onödigt mycket speltid på, låt oss säga, otrevligheter.

Ymir

Liten kantbaron
Bra koncept bakom Giovanni jag sett: Lätt autistisk författare med ett vit riddare komplex riktat mot sin fru och en smak för diableri. Den här karaktären var grymt välspelad och läskig på det där sättet som Pyramidhead var läskig i Silent hill 2 innan de förstörde honom.
Jag älskar konceptet 'The late embrace' i klanboken, som gick och väntade och väntade och väntade på att få bli embrejsad. Slutligen, när hon var en tant på 65 eller så, kom det. Detta gör henne väldigt bitter inte bara eftersom hon gick misste om evig ungdom, utan för att hela klan Giovanni vet att ju högre ens skenbara ålder, desto lägre ens status. (Alla oumbärliga typer kommer ju bli embrejsade så fort de blivit byxmyndiga).

Ymir

Liten kantbaron
jag älskar din analys av att Kappadokierna-Giovanni representerar övergången från feodalism till kapitalism, det är en briljant idé som jag aldrig tänkt på.

Men du glömmer nåt fundamentalt i Kappadokiernas koncept: de är från Venedig. Det kan verka trivialt men Venedig väcker omedelbara associationer till renässanskapitalism, dekadenta karnevaler, uppsvällda lik i kanaler, och machiavellisk backstabbing av Konstantinopel. Det ger Giovanni en särskild profil som WoDs residenta renässansitalienare (ungefär som Lasombra representerar Black Legend), vilket spontant gör dem attraktiva som rollisar, eftersom alla med någon smak vill spela en nekrofil vampyrversion av Casanova/Enrico Dandolo/Lucrezia Borgia/Pär Lagerkvist-dvärgen. Also, man kan göra det och samtidigt tekniskt sett vara en Cappadocian. Fuck yeah. '

Du glömmer även att nämna att Giovanni är en av de klaner som blir roliga för att de har en genuint festlig weakness, särskilt om de är riktiga Giovanni och inte Premasciner (då har de ju bara Kappadokiernas nackdel, som är sexig men rätt meningslös). Giovannis specifika weakness kan ge upphov till en hel mängd roligt, angstigt och sadomasochistiskt drama, och den har därmed en säker position i kategorin med de andra riktigt gyllene klannackdelarna, dvs Ventrue, Malkavian, Lasombra och Nosferatu.

Ymir

Liten kantbaron
Sammanfattningsvis är en Giovanni läskig med sina discipliner och har antagligen den bästa uppsättningen av någon klan.
Ja, den är svårslagen. Ventrue Knights of the Blood har Celerity, Fortitude, Potence...fattigt men förmodligen rätt brutalt. Malkaverna innan Dementation var rätt sexiga i termer av användbarhet; nog för att jag älskar Dementation, men Auspex-Dominate-Obfuscate är en schysst kombo.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tycker inte att disciplinerna är särskilt välplacerade för klan Giovanni. Necromancy är förstås given som klandisciplin, men Auspex och Dominate känns konstiga för en klan med rötter i forskning kring döden. Auspex kan jag köpa eftersom det är någon slags andeförnimmelse med där, men i övrigt är det en disciplin som bara får representera att klanen är akademiskt inriktad. Dominate handlar inte alls om reanimering av döda eller andar. Den handlar bara om att kontrollera andra varelser. Att det är en av de kraftigaste disciplinkombinationerna (näst efter Tremeres och Malkavians disciplinkombos) håller jag dock med om.

Recca

Femme Fatale
Det vore ju tråkigt om de bara hade necromancy-grejer rakt igenom, vore det inte det? Iom att de har dominate så breddas ju karaktären och dess spelbarhet.

Cybot

Mest spelbar
Mucus said:
Jag tycker inte att disciplinerna är särskilt välplacerade för klan Giovanni. Necromancy är förstås given som klandisciplin, men Auspex och Dominate känns konstiga för en klan med rötter i forskning kring döden. Auspex kan jag köpa eftersom det är någon slags andeförnimmelse med där, men i övrigt är det en disciplin som bara får representera att klanen är akademiskt inriktad. Dominate handlar inte alls om reanimering av döda eller andar. Den handlar bara om att kontrollera andra varelser. Att det är en av de kraftigaste disciplinkombinationerna (näst efter Tremeres och Malkavians disciplinkombos) håller jag dock med om.
Jag tycker att det är väldigt träffande för Giovannis. Jag menar, de är vanligtvis inte så intresserade av döden i sig (inte alls till den graden som Kappadocians var). Utan det är makt som ligger i kärnan av det hela. Makt över döden. Makt över livet. Makt över andra.
De är helt enkelt en maffiaorganisation som råkar ha en hel del ockulta verktyg till sitt förfogande.

Mukwa

Swashbuckler
Recca said:
Det vore ju tråkigt om de bara hade necromancy-grejer rakt igenom, vore det inte det? Iom att de har dominate så breddas ju karaktären och dess spelbarhet.
Jo, det vore tråkigt, men nu känns de som klan Ventrue och Lasombra med en twist.

Stormflare

Veteran
Mucus said:
Jag tycker inte att disciplinerna är särskilt välplacerade för klan Giovanni. Necromancy är förstås given som klandisciplin, men Auspex och Dominate känns konstiga för en klan med rötter i forskning kring döden.
Överlevde Giovanni in i nWoD? Jag kan bara oWoD och där hade de väl Potence istället för Auspex? Jag har för mig att jag läste en halvkass förklaring där Dominate/Potence motiverades med någon form av macho gangster-ideal.

God45

#PrayersForBahakan
Nwod har bara 5 klaner men oändligt med bloodlines (mer än 50 publicerade och regler för att göra egna). Det finns en blodslinje kallad Sangiovanni som mer eller mindre är Giovanni.

Potence och dominate är logiska val om man inte ser klanen som dödsklanen, utan som kapitalism klanen vilket jag är alltmer förtjust i att göra.

Ymir

Liten kantbaron
Dominate är ju hur passande som helst, givet att Giovannis koncept även är att de är renässansitalienare/handelsmän/maffiosos. Jag tycker den disciplinen är absolut given, givet denna premiss.

Ymir

Liten kantbaron
Potence och dominate är logiska val om man inte ser klanen som dödsklanen, utan som kapitalism klanen vilket jag är alltmer förtjust i att göra.
Det konstiga är väl mest hur Giovanni kan ha så totalt annorlunda discipliner från Cappadocians. Har premascinerna Auspex och Fortitude, eller Dominate och Potence, liksom? Om Ambrogino Giovanni är min sire, vad är mina klandiscipliner?

God45

#PrayersForBahakan
Det konstiga är väl mest hur Giovanni kan ha så totalt annorlunda discipliner från Cappadocians. Har premascinerna Auspex och Fortitude, eller Dominate och Potence, liksom? Om Ambrogino Giovanni är min sire, vad är mina klandiscipliner?
Jag vet att Potence kommer från Lamia blodslinjen vars grundare Augustus också diableriserade. Dominate vet jag inte var det kommer från dock...

cogitare

Swashbuckler
Mucus said:
Jo, det vore tråkigt, men nu känns de som klan Ventrue och Lasombra med en twist.
Jag håller med. Det finns ganska många sådana varianter inom Masquerade. Dvs. klaner som är varianter på samma tema. Brujah och Toreador är ytterligare exempel, Ventrue, Old World Tzimisce, Tremere, Giovanni och Lasombra är alla väldigt snarlika vad gäller maktaspekten. Och så vidare.

Det som skiljer dem är fluffet kring klanen och inte faktumet att de delar vissa Discipliner och "livsmål". Just den rika settingen var det som gjorde Masquerade i mångt och mycket EMM.

Och jag vet inte om Giovanni-uppsättningen av Discipliner är så mycket mer awesom än andras? När Necromancy blev blodsmagi så blev den ju mäktigare då den blev mycket mer toolboxig a lá Thaumaturgy (som är en av de mest brutna konstruktionerna i Masquerade både givet en mängd xp och/eller tid (då ritualer inte kostade xp utan "bara" tid)). Men givet rätt omständigheter så har alla klaner tillfällen då deras disciplin-kombos äger hårt.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Stormflare said:
Överlevde Giovanni in i nWoD? Jag kan bara oWoD och där hade de väl Potence istället för Auspex? Jag har för mig att jag läste en halvkass förklaring där Dominate/Potence motiverades med någon form av macho gangster-ideal.
Requiem är inte en fortsättning på Masquerade-settingen utan ett separat spel. Med detta sagt så överlevde de flesta klanerna och blodslinjerna på något sätt i Requiem. Eller man kan i varje fall gestalta liknande karaktärer (ganska ofta både till namn och disciplin-uppsättning).

Just Giovanni återupplivades i Bloodlines: the Chosen (IIRC) där de fick namnet Sangiovanni och är en blodslinje till klanen Mekhet. De höll till i Venedig och grejade med döda ting. Det var länge sedan jag läste 'write up':en dock.

Som blodslinje till Mekhet har de Auspex, Obfuscate och Celerity och deras egna disciplin heter Cattiviera och har, föga förvånande, att göra med döden och man kan göra lite zombies, hela odöda (och skada dem) och 'some such'.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Överlag finns det nästan för många necromantiker i Vampire: The requiem. Det rör sig om fem eller sex publicerade bloolines eller så.

cogitare

Swashbuckler
Är det så många?

Sangiovanni (Bloodlines the Chosen) och Burukamin (från grundboken) är de jag kommer på såhär på rak arm. Vilka fler?

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Cogitare said:
Är det så många?

Sangiovanni (Bloodlines the Chosen) och Burukamin (från grundboken) är de jag kommer på såhär på rak arm. Vilka fler?

Cog.
Där är också Osites i Lance Sanctum boken som med sin Memento mori disciplin kan tala med döda och så vidare. De är "benmunkar" och fascinerade av döden.

Mystikoi ´som är en gangrel bloodslinje som kan se och prata med saker från undervärlden. Inte jätte necromantiska men lite.

Libitinarius var en mänsklig necromantisk dödskult som blev vampyrer och nu har kontroll över vampyrer i torpor.

Calacas är:
An unusual bloodline whose face is transmuted to bear skeletal features, and possess an unusual affinity with death, ghosts, and the underworld.
Apollinaire är:
Favored of the Haitian god of death, they possess the inherit ability to see ghosts, as well as a discipline that grants them great power over doors and passageways.
Dragolescu är:
A pariah bloodline with a particular interest in spirits and the soul.
Och jag är 90% säker på att jag missade andra sätt man kan få nocromatiska krafter på genom blodmagi, men det kan kvitta :gremtongue:

Jag märkte hur många sådan här det var när jag körde en kampanj med elders och en spelare tog tre olika necromancy discipliner.

cogitare

Swashbuckler
Ah, där ser man. Tur att alla blodslinjer i Requiem inte är canon så man kan ta med några som man gillar och skippa resten så man inte fyller sin setting med olika former av nekromanti-vampyrer :gremsmile:

Cog.