Nekromanti Klan fokus: Lasombra

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Lasombra:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9voMukBcHi0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/9voMukBcHi0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Temat för Lasombra är socialdarwinism. Lasombra handlar om att bevisa sitt värde, sin överläsgsenhet över andra. Position och inflytande är inte mål i sig själva som de är för Ventrue vampyrer. Sådana saker är bara medaljer, trofeer som visar Lasombrans skicklighet och värdighet. Målet är att vara den enda på toppen, meglomani är infött i klanen. Det finns bara de som är svagare, vilket är rätt, och de som oförtjänt är mäktigare. Dessa måste man lära sig ifrån och sedan krossa. Är det någon som egentligen var förvånade när klanen reste sig som en och krossade sin Antedeluvian? Självklart inte. Var det någon som blev förvånad när de vände Cammarillan och masqueraden ryggen? Knappast. Allt sådant höll tillbaks klanen och allt som håller tillbaks en Lasombra måste krossas!

Klanen är kopplad till så skillda saker som pirater och katolska kyrkan, båda institutioner som ger dem direkt makt över sina mänskliga flockar. Lasombra är också på många sätt en förvriden spegelbild till klan Ventrue. Ventrue tog kontroll över staten, Lasombra över kyrkan. Ventru siktade in sig på Tyskland och norra Europa. Lasombra siktade in sig på Spanien och södra Europa. Ventrue använder saker som prestige för att få makt och Lasombra använder makt för att få prestige. Är det egentligen konstigt att de hatar varandra så mycket?

Discipliner: Lasombras discipliner handlar om makt, de är inte mycket för finess eller diskretion. Potence ger dem kraften att kasta runt människor som dockor eller slita sönder dem som om de bestod av våt kartong. Dominate låter dem göra det samma till deras sinnen. Deras signatur disciplin Obtenebration använder natten och mörkret som ständig omger vampyrer som ett vapen i sig själva. Lasombra klanens discipliner handlar om direkt, brutal effektivitet.

Bra koncept bakom Lasombras jag sett: Predikanten. Reste omkring i ett tält och berättade för folket vad de skulle göra och vad som skulle hända om de inte gjorde det. Förutom att ge mycket rollspelsmöjligheter så kopplade det här tillbaks till klanens uråldriga koppling till kyrkan och religionen.

Koncept jag aldrig vill se igen: Jag avskydde alltid Lasombran som inte vill få sina händer smutsiga. Lasombras är mer "vill man ha något gjort rätt så får man göra det själv". Det här är jag dock 100% beredd att erkänna beror på mina egna smaker och inget annat.

Klädsel: Det finns två huvudspår, antingen konservativt för att visa din status eller excentriskt eftersom du inte anpassar dig för någon. Du kanske har på dig vad du dog i eller så har du en minkrock värd tio tusentals dollar. De kan titta om de vill, men om de tittar på fel sätt kommer du rycka ut deras ögon.

Det är också rätt intressant att notera att du inte kan se dig själv i spegeln. Så antingen har du ghouls som klär dig eller så riskerar du att se lite fel klädd/sminkad ut.

Embrace: Det är inte trevligt att bli utvald för embrace av en Lasombra. Socialdarwinism minns ni? De kommer krossa ditt liv och se om du överlever. De kan ägna år åt att göra det för att testa en värdig kandidat. De komemr döda din familj, eller tvinga dig att döda din familj. De kommer handikappa dig. De kommer bränna ner ditt hus och tömma ditt bankkonto så att du får bo på gatan. Det är lite som att bli utvald av seriemördaren i Saw filmerna.

Varför är Lasombra den bästa klanen att spela?: Fullständig självtillit och motivation. Du har alltid ett mål, alltid folk att mörda, diablerisera eller skämma ut. Oavsett vad du gör strävar du för att bli den bästa. Klanen har kanske samma sammanhållning som du skulle finna på ett slakthus byggt på en gammal indiansk kyrkogård men det gör bara dina egna ambitioner viktigare och mer centrala.

cogitare

Swashbuckler
Cool klan. I mina ögon mycket coolare än sina gelikar i Ventrue (även om det egentligen är samma grej som Baali och Setiter att de upptar mycket snarlikt 'design space'). Personligen gillade jag dock alltid Lasombra bättre än Ventrue som kändes lite vanilj i jämförelse :gremsmile:

Lucita var lite meh som signaturkaraktär dock. Moncada och Polonia (i New York) var ballare emm.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillade Moncad, han var grym :gremsmile:

Lucita blev mycket mer intressant i Lasombra trilogi böckerna när hennes relationer till sin klan, Cammarillan och Fatima sattes på prov.

Annars var Andrew Emory en mycket coolare signatur karaktär. Hans sire dödade hans familj och förlamade honom i samma bilolycka. Sedan när han precis lyckats skapa sig ett nytt liv och bli lycklig igen blir han embracad av henne. Han är fortfarande förlamad och måste använda skuggtentakler för att kunna gå. Så vad gör han som vampyr? Han sätter ihop ett pack av folk lojala till honom och börjar jaga ner Elders som svikit klanen. Killen är elfte generationen, hans pack medlemar har ännu högre generation, han kan inte gå och hans jobb är att fucka upp folk som är generation 8 och lägre.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Embrace: Det är inte trevligt att bli utvald för embrace av en Lasombra. Socialdarwinism minns ni? De kommer krossa ditt liv och se om du överlever. De kan ägna år åt att göra det för att testa en värdig kandidat. De komemr döda din familj, eller tvinga dig att döda din familj. De kommer handikappa dig. De kommer bränna ner ditt hus och tömma ditt bankkonto så att du får bo på gatan. Det är lite som att bli utvald av seriemördaren i Saw filmerna.
Den enda Lasombra jag har spelat var en som i princip bröts ner av sin sire. Kvar är inte en människa utan en best, där medkänslor, skrupler och tillit inte så mycket kastats av som hyvlats bort. Började som en arvtagare till ett industriimperium som kallades ut i kriget (första världskriget). Hade Sociopatiska tendenser från början och blev bara värre när hans familj och arv började "drabbas av olyckor" i krigets sista år och under 20-talet.
Permanent 1000-yard-stare och med en etik som är logisk men omänsklig (både i sitt resonemang och sin avsaknad av medmänsklighet).

Den enda karaktären där jag faktiskt har skrämt mina medspelare när jag har gått in i karaktären och rollspelat honom.

Kricka

Veteran
Bra skrivet. Precis en sån här jag ville hitta. Nu ska ja bara hitta andra klantrådar, dvs om ni skapat fler?

RasmusL

Champion
Kricka said:
Bra skrivet. Precis en sån här jag ville hitta. Nu ska ja bara hitta andra klantrådar, dvs om ni skapat fler?
Google this: site:rollspel.nu klanfokus

RasmusL

Champion
Kricka said:
RasmusL said:
Google this: site:rollspel.nu klanfokus
tumme upp!
Jag kanske borde skriva detta i "hitta"-tråden egentligen men site:rollspel.nu är generellt det bästa sättet att hitta saker på forumet, den inbyggda sökfunktionen är IMHO mycket knepigare. Välkommen hit, hoppas att du kommer trivas!

Cissi

Up to no good.
Jag flyttade alla länkar till klantrådarna till en egen tråd. Det var helt ologiskt att det skulle ligga länkar under Lasombratråden.

För att enkelt kunna hitta dem igen så finns de alltså här!

chrull

Stockholm Kartell
Ett förslag till God45 är ju att samla alla länkar i en snygg rad och editera in dem i startinlägget på samtliga klan-trådar.

God45

#PrayersForBahakan
弾幕 said:
Ett förslag till God45 är ju att samla alla länkar i en snygg rad och editera in dem i startinlägget på samtliga klan-trådar.
Bra ide :gremlaugh: Det ska jag göra!

Ymir

Liten kantbaron
En bra sak som WW gjorde, en briljant sak, actually, var att inte falla för frestelsen att låta Camarillan och Sabbaten vara nån slags direkta motpoler av varandra; utan Sabbatens kärna består bara av två klaner medan Camarillans har många flera. Detta får motsättningarna mellan fraktionerna att kännas mycket mer trovärdiga och ger massor av karaktär åt Lasombra och Tzimisce, de två klaner som kom att leda och definiera Sabatten. Med detta sagt så skadas Lasombra lite av att historien bakom hur klanen vände sig emot sin antediluvian och grundade Sabbaten inte är lika utforskad och compelling som tex berättelserna runt Tzimisce och Kappadokierna. Men jag har inte läst Lasombras klanbok, känns som att det borde finnas mycket där som jag missat.

Jag kan även känna att den här aztek-blodlinjen whatever den heter borde vara en Lasombra-bloodline snarare än Cappadocians/Giovanni. Att kombinera The Abyss med dödstema hade liksom varit asfett och passat aztektemat som handen i handsken.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
En bra sak som WW gjorde, en briljant sak, actually, var att inte falla för frestelsen att låta Camarillan och Sabbaten vara nån slags direkta motpoler av varandra; utan Sabbatens kärna består bara av två klaner medan Camarillans har många flera. Detta får motsättningarna mellan fraktionerna att kännas mycket mer trovärdiga och ger massor av karaktär åt Lasombra och Tzimisce, de två klaner som kom att leda och definiera Sabatten. Med detta sagt så skadas Lasombra lite av att historien bakom hur klanen vände sig emot sin antediluvian och grundade Sabbaten inte är lika utforskad och compelling som tex berättelserna runt Tzimisce och Kappadokierna. Men jag har inte läst Lasombras klanbok, känns som att det borde finnas mycket där som jag missat.

Jag kan även känna att den här aztek-blodlinjen whatever den heter borde vara en Lasombra-bloodline snarare än Cappadocians/Giovanni. Att kombinera The Abyss med dödstema hade liksom varit asfett och passat aztektemat som handen i handsken.
Det står lite grann om Lasombra Antedelvuianen i klanböckerna men vissa delar måste man läsa antingen Lasombra Trilogin böckerna och Gehenna boken för att få reda på. Det är konstiggt utspritt men det finns en del coola detaljer. Tex så bodda Antedeluvianen i en borg där väggarna på insidorna var gjorda av putsade eller spegelblanka föremål så att alla som inte tillhörde klanen omedelbart skulle avslöjas.

Sedan är Lasombra en av de där Antedeluvianerna som kanske inte alls blev Diableriserad. Mycket tyder på att han lämnade sin kropp och gav sig in i abyssen där han händer med Neverborn och andra grejer tills Gehenna.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Sedan är Lasombra en av de där Antedeluvianerna som kanske inte alls blev Diableriserad. Mycket tyder på att han lämnade sin kropp och gav sig in i abyssen där han händer med Neverborn och andra grejer tills Gehenna.
Enligt Lasombra clanbook så blir han inte dibbad utan bara mördad. Har för mig att hans childe (Gratiano?) går in i kammaren och kommer ut med orden "its dead" typ. Men det är ju inte definitivt etablerat.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
</div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Enligt Lasombra clanbook så blir han inte dibbad utan bara mördad. Har för mig att hans childe (Gratiano?) går in i kammaren och kommer ut med orden "its dead" typ. Men det är ju inte definitivt etablerat.
</div></div>

Ja men de var veliga med det och på något ställe hävdades det att Gratiano dibbade honom. Det är inte vad som hände får vi reda på sen och så men det var lite osäkert.