Nekromanti Klan fokus: Nosferatu

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Nosferatu:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5kUWNzwLUZA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/5kUWNzwLUZA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Nosferatu är förbannade med att ha fulheten som alla vampyrer har på insidan på utsidan. Detta har dock inte som i en romantisk komedi gett dem insikter om att äkta skönhet kommer inifrån, det har istället gjort dem till bittra och förvridna monster. Nosferatus är hatade i vampyr samhället inte egentligen för att de är fula utan för att de påminner alla de andra vampyrerna om vad de alla egentligen är. En Nosferatu kan inte gömma sig från vad hon är, fulheten bryter alltid igenom.

Nosferatus är också vampyrvärldens spionmästare. Medan detta är användbart i många olika situationer så kommer detta från ett behöv av att skydda sig från klan Nosferatus uråldriga fiende... Klan Nosferatu. Visst, det är en annan gren av klanen kallad Nictuku men det är helt enkelt andra Nosferatus som är lojala till klanens grundare och därför vill utrota resten av klanen. Varför vill klangrundaren utrota klanen hon skapat? Hade inte du velat det?

Discipliner: Nosferatu är en av de där klanerna med riktigt passande discipliner. Obfuscate ger dem deras roll som spioner men låter dem också kunna agera bland människor till viss del. Animalism är perfekt för en klan av råttsugande kloakkrypare och bidrar dessutom ytterligare till deras skicklighet som spioner. Potence är bra eftersom monstret som drar ner dig skrikandes i kloakerna bör vara ostoppbart starkt.

Bra koncept bakom Nosferatu vampyrer jag sett: Sheriffen spelad som ledaren för Gestapo. Vampyrer som talar illa om princes försvinner. De som dyker upp igen berättar ibland om underjordiska tortyrkammare/förhörsrum. Rykten säger att till och med prinsen börjar frukta Sheriffen...

Koncept jag aldrig vill se igen: Det här är en subtil skillnad men en viktig en: En Nosferatu ska absolut ha en reaktion på att han är något av det fulaste som någonsin vandrat gjorde. Det bör dock inte vara hela karaktären.

Klädsel: Antagligen det du dog i. Annars vad som helst. Eller inget. Du är fruktansvärd och bryr dig inte.

Eller så bryr du dig extremt mycket för att försöka kompensera din fulhet.

Embrace: Antingen individer som de har nytta av, dessa är de som ofta blir gamla inom klanen. Individer med färdigheter inom underrättelsetjänsten och elektronisk övervakning är särskilt värdefulla för klanens överlevnad.

Den andra typen som blir förvandlade är vackra och fåfänga människor som siren anser behöver lära sig en läxa. Dessa brukar inte bli gamla utan ser ofta solen en sista gång så snabbt som möjligt. Vissa anpassar sig dock och blir accepterade klanmedlemar.

Varför är Nosferatu den bästa klanen att spela?: Eftersom du kan gå fullt ut och spela ett monster. De yttre lagren av mänsklighet är bortskrapade och du kan släppa din inre fulhet lös till att matcha ditt yttre. Eller så kan du försöka fortsätta vara en god person trots din förbannelse, vilket i alla fall jag tycker är väldigt nobelt och sympatiskt. Fulheten gör det lätt att spela ett monster och gör det givande att inte göra det.