Ymir said:
Även om man kör till 100% på beskrivningen av drakarna som ges i böckerna så är deras stats extremt wankade, då de givits massor av värden och egenskaper "bara för att", som inte alls behövs för deras koncept eller motsvarar vad som etablerats om dem. Jag tänker i synnerhet på att de har ALLA supersinnen SAMTIDIGT, vilket är helt överflödigt och totalt wankat. Det känns jättekeff med varelser som har både HÖR och EKO respektive SYN och VÄR
Behöver inte? Nej inte för just denna peripetin. Tidigare peripetier har innefattat existenser som varelser som saknar alla supersinnen inte skulle klara sig eller dominera i. Syn är helt överflödig i en värld där heliotropi dominerar (då vanlig syn skulle vara tuomatisk bländning), värmesyn är helt meningslös i en värld där termotropi eller pyrotropi dominerar. Hörsel är helt meningslös i en värld där pneumotropi dominerar. Drakar har överlevt peripetier där helt andra naturlagar dominerat än de som finns nu. Om de nu inte har dessa sinnen och förmågor, vad är då förklaringen till att de överlevt? T.ex en termotropiskt dominerad värld.
Skall drakar ha överlevt i den i 10.000 år utan någon form av värmemotstånd? Hur har de orienterat sig i en eldvärld där det är konstant ljust och konstant varmt utan hörsel eller eko? Med synen eller? Totalt bländad och värmesynen utslagen. Känns inte trovärdigt. Drakars överlägsenhet är inte bara en funktion av deras väldigt speciella existens, det är också en direkt nödvändighet för att det inte skall bli skitlarvigt att de klarat samtliga eoner.
Ymir said:
Sedan tycker jag även att deras stats är wankade. Dels kan de -för mycket-, då man gjort det designmässigt dåliga valet att försöka göra en generell template för drakar, när alla drakar borde vara individer med extremt individuella intresseområden och skills. Det är helt enkelt okoolt och ansträngt att ALLA drakar enligt statblocket är övernaturligt bra både på sång, räkning, bergskunskap och ockultism.
Varför då? Drakar har funnits till sedan nästan från början. Deras höga intelligens och deras minneskristaller som gör att de inte glömmer forna liv är tillräckligt för att de skall minnas vad som hänt tidigare, och också de färdigheter de lärt sig. Det är möjligt att du och jag inte kan ha så mycket kunskap i våra huvuden, men du och jag är inte drakar heller, så vad du och jag kan göra är inte alls relevant.
Ymir said:
Sedan är deras färdighetsvärden alldeles för höga. Jag tänker mig att odödliga varelser glömmer saker nästan lika fort som de lär sig nya, och att det över tid blir svårare att plocka upp nya skills.
Typ som alver, som inte glömmer något alls? "Historiens vingslag träffar alverna med full kraft" <--- remember? Du och jag glömmer. Människor glömmer. Odödliga glömmer inte som vi, och speciellt inte drakar. Tycker tvärt om som du att deras färdighetsvärden är alldeles för låga. De bör tredubblas, minst. Detta är varelser som existerat i upp emot 100 000 år, eller mer, där varje peripeti är 10 000 år. Allvetandets brödraskap kan nå färdighetsvärden upp emot 30-40, och detta under ungefär en livstid, så att drakar skulle landa på de färdighetsvärden de har efter hundratusentals år är högst orealistiskt. De borde vara avsevärt mycket högre.
Ymir said:
Dessutom borde man inte få så jävla bra övning på att slåss om man redan från början besegrar allt motstånd skitenkelt.
Stridsvana börjar på 0 hos människor, det finns ingenting som säger att det inte kan börja på högre för icke-människor, representerandes deras instinkter. Du jämför ofta med människor i dina poster, både när det gäller tirakers kultur och nu drakar. Tiraker är inte människor, det är inte drakar heller, så eventuella jämförelser blir haltande. Dessutom, även om de nu skulle lära sig som människor - de har som sagt funnits i hundratusentals år. Ponera att vi säger att de bara hamnar i en riktig strid art 1000e år. Det är fortfarande 100 höjningsslag. Slå OB3T6 100 gånger för att höja och kolla vart du hamnar. Ganska högt kan jag lova.
Ymir said:
De behöver inte ha superhårt skelett
För att motstå påfrestelser av tidigare eoner kan de mycket väl ha behövt det, om man bortset från att det behöver vara hårt och massivt för att bära upp deras tyngd.
Ymir said:
Den enda sak jag också kan ställa mig frågande inför. Å andra sidan har dolksvansar blått blod eftersom det är baserat på koppar. Kanske drakar, för att kunna fungera under extrema förhållanden, måste ha haft väldigt speciellt och motståndskraftigt blod som är frätande för oss människor.
Ymir said:
... que? De kan användas i alkemi, men det kan sten också om det skulle vara så. Har nog missat delen där draktänder är magiska. Vill gärna läsa om det, var står det?
Ymir said:
men att deras hjärtan är kongelat är en cool och unik touch som inte känns lika klyschig
... woah, 180-graderssväng här. Det är inte okej att de har väl utvecklade sinnen, men det är lugnt om deras hjärtan består av kongelat, dvs materialiserade filament. Jag antog att du skulle vända dig emot det eftersom ett kongelat dissiperar okontrollerat om det mottar en extraskada och trycket i en drakes hjärta bör vara larvigt högt. Det är det i elefanters t.ex.
Ymir said:
Jag hade egentligen gärna skippat eldkvastarna helt och hållet, då det är en fantasy-klyscha som känns rätt överflödig i Eon givet att drakarna borde kunna skapa motsvarande effekter med sin magi utan större problem.
Drakar sprutar eld. Det är en av de saker som gör att man identifierar dem som drakar. Det är lite som att ha en alvras som lever 60 år, det tar bort en stor del av det som gör dem till alver. I fantasy är det drakarnas enorma intellekt, magiska förmågor och ursprung som gör dem till drakar. Tycker inte man kan skära bort sådant hur som helst i fantasy, men det är såklart väldigt subjektivt. Stora ödlor finns det andra sorter av, t.ex hydra, lindorm, heave, horndrakar, etc. Man kan besjäla en av dessa om man vill ha något som nästan, men inte helt, är fullständigt olikt drakar.
Ymir said:
Drakarna i Eon hade varit mycket mer spännande om Drakmodulen lagt fokus på dem som uråldriga och mystiska men likfullt individuella, ibland trångsynta eller övermodiga, varelser
Jag tycker att de gjort det. Det finns ett hyggligt stort antal individuella drakar beskrivna. Från Alzakh-Andhor till Ziarna. Visserligen står det inte jättemycket om deras personligheter, vilket jag också sett lite som en brist. Men man kan få en fingervisning om deras personlighet från vad de brukar syssla med. Trångsynthet är i allmänhet sammankopplat till låg intelligens, vilket drakar knappast har. Tveksam till om de skulle begå de typer av logiska felslut som skulle vara nödvändiga för att vara trångsynt, speciellt eftersom de har så höga värden i filosofi (vilken innefattar just logik).
Övermodiga kanske de är, men med rätta i så fall, och övermodig betyder inte nödvändigtvis dum eller otaktisk så jag ser inte varför det skulle leda till att draken skulle vara speciellt mycket lättare för en hög med äventyrare att slå ihjäl.
Ymir said:
En rimligare lösning är dock att helt sonika nerfa Olära, vilket vi gjort och vilket Eon IV kommer att göra.
Ett annat sätt är att låta Draken kasta motmagi i samma sekund som någon börjar närma sig, eller ha ett magiskt föremål med en generator som kastar samma effekt regelbundet.