.113
Swashbuckler
Man vet aldrig
Iaf... Eftersom det är coolt och roligt vill jag ha med klasser i mitt rollspel, det är nog nästa moment just nu.. ish.. jag har skillsystemet ganska klart, hur det ska fungera, och strid är på god väg.
MEN.. Eftersom jag vill att man ska kunna göra vissa saker lite mer fritt än annat, så är jag osäker på hur klasser ska fungera. Skills gillar jag inte att det är bundet till vissa yrken t.ex. och hälsa är jag nog inne på någon sorts variant av gamla d&d spel, fast jag har inte kollat upp det men som jag förstår det har man väldigt lite hp och den ökar inte.. Det är iaf åt det hållet.. Eventuellt kan jag tänka mig att man tål LITE mer.
Hp kommer i stort sett fungera såhär: Man tål X wounds totalt, som man kan få i olika kroppsdelar. En kroppsdel tål bara en viss mängd, som dock är begränsad inte via klass utan samma för alla, det är mest för att ge minus om man får mycket på samma. Så, jag antar att klasser skulle kunna ha en sorts grundläggande hp, som dessutom skulle kunna öka beroende på vem man är, med något enstaka steg, däremot kommer inte ökning ske i olika kroppsdelar utan enbart "totala" hpn i sådana fall.
Hur blandar man dock på ett bra sätt att jag vill att man ska kunna öka lite allt möjligt, beroende på vad man sysslar med, utan att begränsa slagsmål till t.ex. "fighters"?
Jag har ju inte ens bestämt klasser ännu, men jag vet att jag vill ha med en variant av t.ex. gunslingers efter God45's tråd om dessa, jag vet att jag vill ha lite andra saker också som är speciella, men det ska inte vara enbart sådana spelarna är tänka att bestå av, därför är jag väldigt intresserad av en bra grund så att säga.
Eller för att förklara lite bättre kanske, jag gillar inte att t.ex. d&d har humans som det tråkigaste någonsin. t.ex. 5th edition "+1 alla stats." det är allt. Alla andra raser har magiska förmågor och si och så hit och dit. Eller d&d 3.5 fighter: mer feats. Så många att folk tar några fighter levlar men sen räcker det och man multiklassar. Då har man misslyckats med en "ras" och en klass.
Och jag tänker just så, utan att måsta slänga in magi så borde man kunna göra en klass intressant. Det tycker jag delvis man lyckats med i 5th edition fightern battle mastern, med sidenoten att det är kasst att inte alla fighters kan sådant. Det borde vara standard men manövrar osv i strid, inte något som bara fightern gör. Den borde bara vara bättre på det eftersom den kan fler trix.
Så, mest för att jag är trött men väldigt inspirerad att skriva om saker just nu, har ni några ideer på saker man kan få som klass, samtidigt som det inte får begränsa andra (t.ex. att bara fighters kan göra en shieldbash är kasst tycker jag, det borde paladinen kunna också liksom.. ) Och en fighter borde kunna lära sig dyrka lås, så det kan inte vara skills heller. Sneak attack liknande saker tycker jag också alla borde kunna lära sig, dock i utbyte mot något annat. Kanske att sneak attack kostar 3p för en fighter och 2p för en rogue (bara exempel).
Eller vad tycker ni?
Iaf... Eftersom det är coolt och roligt vill jag ha med klasser i mitt rollspel, det är nog nästa moment just nu.. ish.. jag har skillsystemet ganska klart, hur det ska fungera, och strid är på god väg.
MEN.. Eftersom jag vill att man ska kunna göra vissa saker lite mer fritt än annat, så är jag osäker på hur klasser ska fungera. Skills gillar jag inte att det är bundet till vissa yrken t.ex. och hälsa är jag nog inne på någon sorts variant av gamla d&d spel, fast jag har inte kollat upp det men som jag förstår det har man väldigt lite hp och den ökar inte.. Det är iaf åt det hållet.. Eventuellt kan jag tänka mig att man tål LITE mer.
Hp kommer i stort sett fungera såhär: Man tål X wounds totalt, som man kan få i olika kroppsdelar. En kroppsdel tål bara en viss mängd, som dock är begränsad inte via klass utan samma för alla, det är mest för att ge minus om man får mycket på samma. Så, jag antar att klasser skulle kunna ha en sorts grundläggande hp, som dessutom skulle kunna öka beroende på vem man är, med något enstaka steg, däremot kommer inte ökning ske i olika kroppsdelar utan enbart "totala" hpn i sådana fall.
Hur blandar man dock på ett bra sätt att jag vill att man ska kunna öka lite allt möjligt, beroende på vad man sysslar med, utan att begränsa slagsmål till t.ex. "fighters"?
Jag har ju inte ens bestämt klasser ännu, men jag vet att jag vill ha med en variant av t.ex. gunslingers efter God45's tråd om dessa, jag vet att jag vill ha lite andra saker också som är speciella, men det ska inte vara enbart sådana spelarna är tänka att bestå av, därför är jag väldigt intresserad av en bra grund så att säga.
Eller för att förklara lite bättre kanske, jag gillar inte att t.ex. d&d har humans som det tråkigaste någonsin. t.ex. 5th edition "+1 alla stats." det är allt. Alla andra raser har magiska förmågor och si och så hit och dit. Eller d&d 3.5 fighter: mer feats. Så många att folk tar några fighter levlar men sen räcker det och man multiklassar. Då har man misslyckats med en "ras" och en klass.
Och jag tänker just så, utan att måsta slänga in magi så borde man kunna göra en klass intressant. Det tycker jag delvis man lyckats med i 5th edition fightern battle mastern, med sidenoten att det är kasst att inte alla fighters kan sådant. Det borde vara standard men manövrar osv i strid, inte något som bara fightern gör. Den borde bara vara bättre på det eftersom den kan fler trix.
Så, mest för att jag är trött men väldigt inspirerad att skriva om saker just nu, har ni några ideer på saker man kan få som klass, samtidigt som det inte får begränsa andra (t.ex. att bara fighters kan göra en shieldbash är kasst tycker jag, det borde paladinen kunna också liksom.. ) Och en fighter borde kunna lära sig dyrka lås, så det kan inte vara skills heller. Sneak attack liknande saker tycker jag också alla borde kunna lära sig, dock i utbyte mot något annat. Kanske att sneak attack kostar 3p för en fighter och 2p för en rogue (bara exempel).
Eller vad tycker ni?