Nekromanti Klasser.. till världens kanske bästa rollspelssystem.

.113

Swashbuckler
Man vet aldrig ;)

Iaf... Eftersom det är coolt och roligt vill jag ha med klasser i mitt rollspel, det är nog nästa moment just nu.. ish.. jag har skillsystemet ganska klart, hur det ska fungera, och strid är på god väg.

MEN.. Eftersom jag vill att man ska kunna göra vissa saker lite mer fritt än annat, så är jag osäker på hur klasser ska fungera. Skills gillar jag inte att det är bundet till vissa yrken t.ex. och hälsa är jag nog inne på någon sorts variant av gamla d&d spel, fast jag har inte kollat upp det men som jag förstår det har man väldigt lite hp och den ökar inte.. Det är iaf åt det hållet.. Eventuellt kan jag tänka mig att man tål LITE mer.

Hp kommer i stort sett fungera såhär: Man tål X wounds totalt, som man kan få i olika kroppsdelar. En kroppsdel tål bara en viss mängd, som dock är begränsad inte via klass utan samma för alla, det är mest för att ge minus om man får mycket på samma. Så, jag antar att klasser skulle kunna ha en sorts grundläggande hp, som dessutom skulle kunna öka beroende på vem man är, med något enstaka steg, däremot kommer inte ökning ske i olika kroppsdelar utan enbart "totala" hpn i sådana fall.

Hur blandar man dock på ett bra sätt att jag vill att man ska kunna öka lite allt möjligt, beroende på vad man sysslar med, utan att begränsa slagsmål till t.ex. "fighters"?

Jag har ju inte ens bestämt klasser ännu, men jag vet att jag vill ha med en variant av t.ex. gunslingers efter God45's tråd om dessa, jag vet att jag vill ha lite andra saker också som är speciella, men det ska inte vara enbart sådana spelarna är tänka att bestå av, därför är jag väldigt intresserad av en bra grund så att säga.

Eller för att förklara lite bättre kanske, jag gillar inte att t.ex. d&d har humans som det tråkigaste någonsin. t.ex. 5th edition "+1 alla stats." det är allt. Alla andra raser har magiska förmågor och si och så hit och dit. Eller d&d 3.5 fighter: mer feats. Så många att folk tar några fighter levlar men sen räcker det och man multiklassar. Då har man misslyckats med en "ras" och en klass.

Och jag tänker just så, utan att måsta slänga in magi så borde man kunna göra en klass intressant. Det tycker jag delvis man lyckats med i 5th edition fightern battle mastern, med sidenoten att det är kasst att inte alla fighters kan sådant. Det borde vara standard men manövrar osv i strid, inte något som bara fightern gör. Den borde bara vara bättre på det eftersom den kan fler trix.

Så, mest för att jag är trött men väldigt inspirerad att skriva om saker just nu, har ni några ideer på saker man kan få som klass, samtidigt som det inte får begränsa andra (t.ex. att bara fighters kan göra en shieldbash är kasst tycker jag, det borde paladinen kunna också liksom.. ) Och en fighter borde kunna lära sig dyrka lås, så det kan inte vara skills heller. Sneak attack liknande saker tycker jag också alla borde kunna lära sig, dock i utbyte mot något annat. Kanske att sneak attack kostar 3p för en fighter och 2p för en rogue (bara exempel).

Eller vad tycker ni?

.113

Swashbuckler
Håller på läsa igenom den där quick primer for old school gaming grejen (bara för jag blev nyfiken) och läser det här: "Know when to run. A good GM is impartial: he doesn’t favor the party, and he doesn’t favor the monsters."

Det där är ju verkligen den känslan jag försöker få in i min värld till mina spelare, att ibland måste man springa (ibland gör de faktiskt det också! Success!) Lite kul bara :) Fortsätter läsa...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, något jag skulle vilja uppnå är det här med att alla i gruppen har sin roll och är det självklara valet för att utföra uppgifterna som faller inom rollen även fast andra kanske också skulle vara kapabla till att göra det.

Dvs har man med en tjuv i gruppen ska det vara självklart att tjuven är det uppenbara valet när det kommer till att dyrka upp ett lås, även om exempelvis barden också är kapabel till att göra det. Precis som att när det kommer till att göra folk illa är det fajtern man borde skicka in i första hand, även om krigarprästen också är kompetent på att slåss.

Min tanke (även om det är lite för simpelt för många) är någon form av bonus för handlingar som faller inom ens klass. Så en tjuv får en bonus på tärningsslaget när den gör tjuvsaker. En fajter får en bonus på tärningsslaget när den slåss. Och antingen kan man hålla den definitionen lite löst så att bonusen appliceras när helst man tycker att det passar, eller så knyter man den till vissa färdigheter, så att vem som helst kan skaffa "låsdyrkning", men tjuven kommer antagligen alltid vara lite bättre på den.

Vad bonusen skall ligga på vet jag inte riktigt, och beror lite på system och vad du är ute efter. En fast bonus tenderar att gynna låglevelkaraktärer (om vi snackar något DnD-liknande), medan en levelknuten bonus (Typ dubbel profficency-bonus) gynnar karaktärer på en högre nivå.

Jag föredrar nog en fast bonus då jag tycker att det är i början behovet av att låta de olika karaktärerna utmärka sig och särskilja sig är störst, och det låter en känna sig kompetent på nånting redan från start i OSR-sammanhang.

.113

Swashbuckler
Ja, nu har jag läst igenom den där boken och jag inser väl att jag är åtminstone delvis en OSR spelledare(jag har rätt dålig koll, jag trodde det var typ antingen d6 system bara eller d20 med enkla regler, men visste inte åt vilket håll)., höftar mycket och hittar på eget när det gäller regler, bryr mig inte om challenge ratings och sånt utan låter spelarna göra misstag osv... Sen, hur det kommer spela roll i spelskapandet vet jag inte för jag har ju egentligen mest spelat ujst d&d 3.5 eller nu då 5th edition. Har testat lite olika andra men försöker ju komma bort från det här med bonusar från tusen olika källor (däremot som du skriver rymdhamster att ha någon enstaka bonus kan ju funka).

I grova drag tänkte jag nog att skillsystemet, vid just t.ex. låsdyrkning, skulle funka ungefär såhär: Skillen avgör vilka lås du kan dyrka, så i grova drag ett lås med svårighet 3 kräver 3 i skillen. Jag tänker mig att antingen kan man dyrka eller så kan man inte. Slaget i det här fallet avgör helt enkelt bara hur lång tid det tar, vilket inte alltid spelar någon roll så klart, men om det är en vakt på ingång t.ex. kanske det känns jobbigt att det tar dubbelt så lång tid att dyrka upp låset.

Det innebär ju iofs att det är väldigt svårt att lägga på en bonus sådär... Och har inte bestämt mig för om man borde kunna dyrka upp svårare lås, och att det är då slaget avgör om man faktiskt lyckas eller inte kanske. Gillar dock tanken på att det mer handlar om tid än och lyckat/misslyckat så jag vet inte..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, många bonusar tycker jag suger, såvida inte man bara räknar ihop dem en gång och sen aldrig mer. Men om det är olika bonusar som man behöver lägga ihop olika från gång till gång tycker jag att tre är absolut max, så typ egenskapsbonus, färdighetsbonus och bonus-bonus (tre bonusar är egentligen även det för mycket, helst skulle man bara ha en).

Om du hanterar färdigheter lite annorlunda så får man så klart tänka om lite. Då kanske lägre pris för utvalda klassfärdigheter är rätt väg att gå.

.113

Swashbuckler
Mjo, jag tänker mig nog att man inte använder dem så, alltså typ styrka + si och så + yadayada utan snarare styrka mot styrka i något motståndsslag, med eventuellt EN bonus till. Skills är skills, fria från grundegenskaperna tänker jag.

anth

Vetefan
Klasser definierar vad man kan och inte kan göra.
Klassen magiker kan använda magi. Men det betyder samtidigt att ingen annan klass kan använda magi.
Om vi ska ta något modernare så är klassen pilot den enda som kan flyga och klassen kirurg den enda som kan operera.
En klass ger en monopol på ett antal färdigheter/förmågor som ingen annan kan använda.

Sedan är det viktigt att de klasser som finns har förmågor som är användbara i äventyren. I DnD skulle "storfiskare" teoretiskt sett kunna vara en klass, men den skulle inte vara användbar i speciellt många äventyr. Det finns redan i DnD ett par klasser som ställer krav på äventyren. Blir man t.ex. druid kommer man inte att ha så kul om det enda man går är stadsäventyr.
Kort sagt kan man säga att de tillgängliga klasserna definierar settingen.

Sedan är "ras" och "klass" inte alls samma sak. Ras ger någon enstaka förmåga från början och påverkar normalt ens utseende, värderingar och hur andra ser på en.
En klass är ett karriärval och definierar vad man kan bli bra på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n102581 said:
Klasser definierar vad man kan och inte kan göra.
Klassen magiker kan använda magi. Men det betyder samtidigt att ingen annan klass kan använda magi.
Om vi ska ta något modernare så är klassen pilot den enda som kan flyga och klassen kirurg den enda som kan operera.
En klass ger en monopol på ett antal färdigheter/förmågor som ingen annan kan använda.
Nej. Klasser KAN göra det. De kan göra andra saker också, eller istället för.

.113

Swashbuckler
Mjo, jag håller väl med om att t.ex. magiker är en klass som kan saker ingen annan kan, man kan väl tänka sig att t.ex. präster är något liknande om man förutsätter att de faktiskt har helande osv. Vissa är ju enklare att komma på än andra. Men om man förutsätter att en tjuv kan ficktjuva lite och låsa upp lite lås, varför skulle inte magikern kunna det om han bara försökte? Ja, man kan anta att magikern är för upptagen med att studera annat för att ha tid med det, men då borde man å andra sidan kunna halvera dessa och bli en liten mix. Är det något annat som begränsar magi, som t.ex. gandalf, så är det ju en helt annan sak däremot.

Men om vi nu tänker så här: Vi kommer ha med magiker även om jag tänker att de är sällsynta osv, kommer finnas för och nackdelar med det men de får ju iaf massa olika magi att kasta.
Vad får tjuven? Om man har med tjuv, tycker jag inte sneak attack är roligt typ.. Eller jag tycker inte tjuvar ska vara megalönnmördare som är bättre än krigare på göra skada. Då har jag hellre klassen lönnmördare. Dessutom är spelet redan dödligt så det räcker som det är.

Kan man ha Tjuv som får möjligheten att ta en inriktning assassin bara? Som ökar på dödlighet? Det kan ju vara en möjlighet, alltså ungefär som talents (för ett sånt system gillar jag).

Vad får "fightern"? Alla kan ju slåss, så vad gör den bättre i ett sådant system? Varför kan inte tjuven eller fightern lära sig magi? Det är ju lätt begränsa på flera sätt, men tvärtom då? Varför kan inte magikern slåss bra? Det är lite i de här banorna jag tänker nu.

Men jag kan tänka mig att tjuvyrken får en bonus på tjuverier för att de ska bli bättre. Det kan absolut funka. Det jag är rädd för är att man tvingar in grupperna att ta en magiker, "bara för att" typ.. Det gillar jag inte.

Fjodor Pollett

Swordsman
Uppvuxen med BRP som jag är tycker jag att klassen bestämmer
  1. Vilka färdigheter man börjar med
Det var det hela.

Jocke

Man med skägg
Det kanske ska vara ganska små klasser som man går ifrån rätt snabbt, som i Warhammer Fantasy 2:d ed? Så att en spelare kanske börjar som gravplundrare och slutar som överste-cleric efter en brokig resa genom tre-fyra klasser?

.113

Swashbuckler
Hmm, jag gillar ju egentligen det tänket men å andra sidan kräver nog det en hel del färdigheter och förmågor, annars har man ingen bra anledning att byta. Tänkte först att det lät väldigt bra sen kom jag på det, så eftersom jag vill ha ett väldigt enkelt system i grunden (iofs kan det fortfarande vara enkelt med flera klasser).

Kanske något i stil med att klasserna bestämmer färdigheter + vilka eventuella förmågor man får möjlighet att använda (som t.ex. magi om man väljer magiker). Sen någon sorts möjlighet att välja förmågor från andra klasser, t.ex. dyrka lås, men att man antingen får

A: Betala mer på det här sättet. När man "levlar" eller nåt sånt, så får man 5poäng att köpa förmågor för, som kostar 1-2p för klassen och 2-3 för de andra.

B: Eller eventuellt bara att man får xp att spendera på något sätt som leder till att man kan köpa enligt samma kostnadslista (dyrare om icke-class ability alltså).

...

Ska fundera vidare lite, men tack för tips! På sätt och vis vill jag inte ha med levlar riktigt, men å andra sidan är det är kul att levla och inte ett helt tokigt sätt att begränsa vissa förmågor och liknande.. Så jag vill ha med det också ;)