Kanske en utsänd lovande trollkarlslärling nästlar sig in i gänget.Den visa trollkarlen som guidar gruppen är ju en klassiker.
Kanske en utsänd lovande trollkarlslärling nästlar sig in i gänget.Den visa trollkarlen som guidar gruppen är ju en klassiker.
Nu var det länge sedan jag läste, men flirtar inte Wheel of Time med det i bokserien? Inte så att det inte avslöjas förrän på slutet, men det tar ett tag i alla fall?En möjlighet skulle ju kunna vara att sällskapet består av tre* möjliga kandidater, alltså att alla tre genomgår Resan och man får inte reda på vem som egentligen är ödets utvalde förrän precis i slutet.
Yep.Nu var det länge sedan jag läste, men flirtar inte Wheel of Time med det i bokserien? Inte så att det inte avslöjas förrän på slutet, men det tar ett tag i alla fall?
Jag har läst den, och kan rekommendera den halvhjärtat. Det finns bra bitar med den, men också många grejer jag störde mig på redan när jag läste den, och hade stört mig enormt mycket på idag. Till exempel:Någon som läst trilogin Minne, Sorg och Törne av Tad Williams? Känns som gjutet att inspireras av till ett liknande Dod-upplägg (fast sista delens längd skrämmer lite " At over 520,000 words it is one of the longest novels ever written.", och den bröts upp i sex (!) volymer vid den svenska utgivningen).
Simon som fjortiskökspojk som blir magikerlärling känns som ett bra startupplägg, där man tonar ner "Ödet" och det är slumpen som drar in spelarna i plotten.
Äventyr, som passar nya DoD, från andra spelkällor, där mallen följer traditionell young adult-fantasy, vad finns att kolla in?
Dvs där man spelar en ovetande yngling, som snart skall ut på Hjältens Resa, pga utvald av ödet, släktskap, magi, gudarnas försyn, förkämpe, profetior etc. Inte traditionella äventyr där man är en grupp problemlösare som dras in, utan ett som stöder troperna för när en karaktär är utvald för stordåd, och övriga spelare är hjälpare.