Nekromanti klassiska alver och dvärgar.... BLÄ!

Vindhand

Myrmidon
Ett ord: Stormbringer

Ett rollspel baserat på det multiversum Michael Moorcock beskriver. Före Tolkien. Inga alver. Inga dvärgar. Ingen liten nuttig art som är för trevlig för sitt eget bästa, stöldaktig eller bäggedera (hobbitar, halvlängdsmän, kender, misslor (yuck)).

Bra värld IMnsHO. Trevliga regler också... :)

hemsidan [chaosium.com]

nog med gratisreklam för idag :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag brukar ha med såväl alver och dvärgar som orcher när jag spelar, men deras roll varierar kraftigt. En gång var orcherna den kända världens mest innovativa sjöfarare (och det här var innan "Tiraker" kom ut!) medan dvärgarna var skogens små ligister. I en annan värld är alverna till sin roll någon typ av blandning mellan karkioner från Ereb och tauper från Mundana, medan dvärgarna kubbar runt och är pseudo-mexikaner med yxor (dvärgarna brukar få den komiska rollen, av någon anledning). Dessutom håller jag på att skissa på en värld där dvärgarna visserligen har samma gamla näringar, men är en nära släkting till alverna (primitiva folk som slits mellan sin gamla kultur och den i den övriga världen pågående renässansen) och försedda med kraftiga empatiska förmågor.

Problemet med uppmaningen "Det är tillåtet att skriva vad som helst" är att den av alla förstagångsrollspelskonstruktörer som vill verka orginella lätt kan uppfattas som "Du måste ändra allt. Om du gillade alverna som de är så är du inte innovativ. Skriv om trollsländsmänniskor i stället". Om man försöker krysta fram något orginellt blir det lätt själlöst och tråkigt. Man borde i stället skriva om något man verkligen gillar, så att det blir ett nöje att läsa det!

Vindhand

Myrmidon
Re: Bra talat!

Att det dock INTE rör sig om någon mutation, utan att alver är en EGEN ras (som till på köpet har funnits åtskilliga århundraden längre i världen än oss människor) är den elaka twist som alvdynamiken är uppbyggd på. Vi kommer aldrig att "bli" alver. De står som ett monument över vad vi människor måste sträva efter att bli som släkte.

Vilket i sig är ett ypperligt skäl att avsky dem, som spelföreteelse och in game. Det senare av avundssjuka. Det tidigare för att det är ypperligt påfrestande att läsa sida upp och sida ner om hur mycket bättre art X är på allt och att den dessutom är trevligare, moraliskare, snällare samt utvald av ödet. Hübermench-rappakalja till man kräks IMHO.

Vindhand

Myrmidon
Medeltidens mörka sida

Problemet jag har med spel som utger sig för att vara medeltida till sin värld är att det så lätt urartar till en besserwissertävling bland de historieintresserade runt bordet ("man strödde golvet med torkat gräs, inte sågspån", "kopparmynt?!?", "stenkyrkan här kommer inte byggas än på femtio år") under det att resten känner sig ytterst vilsna ("kan jag inte läsa?", "varför finns det inget värdshus?", "vaddå 'måste stanna hemma och försvara grevskapet'?!?").

Det kanske bara är jag som har otur :)

Vad vi oftast hittar är någon konstig blandning av riddartid och Vilda Västern. Feodalism är oftast en ursäkt för att en baron ska kunna ge rollpersonerna ett uppdrag, inte en riktig samhällsstruktur. Riddartiteln har inte ett jota med adel att göra, utan är ett yrke precis som vilket annat. Värdshus påminner mest om en saloon från slumpvist vald spaghettiwestern (det är bara pianoklånkaren som saknas). Kyrkan spelar ingen roll - de enda som över huvud taget bevistar någon form av religiös kultplats är demondyrkare och äventyrare som är ute efter att slakta demondyrkare och stjäla skatten under altaret. Och så vidare.

Mums :)

Men, du glömde ninjaklanerna! Alla riktiga fantasykampanjer jag varit med i har haft minst ett hemligt sällskap (som alla känner till) som lönnmördar folk i ett virrvarr av flygande plåtbitar och svart maskering... :)

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Ett ord: Stormbringer

"Ett rollspel baserat på det multiversum Michael Moorcock beskriver. Före Tolkien. Inga alver. Inga dvärgar. Ingen liten nuttig art som är för trevlig för sitt eget bästa, stöldaktig eller bäggedera (hobbitar, halvlängdsmän, kender, misslor (yuck))."

Före Tolkien? Nä, knappast. Tolkien var flera årtionden före.

Vindhand

Myrmidon
hmm...

Före Tolkien? Nä, knappast. Tolkien var flera årtionden före.

Du har så rätt, tänkte helt fel...

Däremot är inte Moorcocks arv från Tolkien så mycket som från andra författare som föregick JRRT.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snyft

Du har så rätt.

Snyft! Hur länga ska vi behöva bära det pseudomedeltida oket!

Ner med medeltiden! Fram för... fantasytiden... eller nått.

En tävling kanske... vad ska vi kalla den psuedomedeltid som härskar i rollspel, så att vi talar om vad vi menar, och inte det ordet betyder?

Äventyrstiden?
Fantasytiden?

Fler förslag?

MVH

Magnus

Don Kennetho

Warrior
Re: Medeltid (något OT)

Medeltiden är nämligen ofantligt ovanlig i fantasy.

Visst förekommer blandningen som du säger väldigt ofta, men medeltiden är fortfarande så vanligt förekommande och har så stort inflytande att jag hunnit bli less på den.

* I EDD och GDD är kampanjreglerna huvudsakligen inriktade på medeltid, med det mesta det innebär. Endast adelsmän kan bli riddare. Lysande vägens kyrka har stor betydelse i de länder där den finns och påminner väldigt mycket om kristendomen. Att DoD Ivanhoe har med medeltid att göra behöver jag väl knappast nämna.

*Ars Magica har enligt min mening väldigt mycket medeltid och påminner i mångt och mycket om Västmark.

*Pendragon har mycket av medeltidsriddarromantik.

*Eon har jag iofs inte så bra koll på, men att feodalism där bara är en ursäkt att ge RPer uppdrag tror jag väl ändå inte. Många samhällen (consaber bl a, har jag för mig) där påminner väl om vår egen medeltid?

*Medeltidstillbehör är väldigt vanliga i fantasyrollspel, t o m till Palladium finns ett sådant inriktat på vapen, rustningar och borgar.

Jag upplevde som yngre rollspelare också att fantasyrollspelen (främst då DoD) var så inriktade på medeltid att man själv uppmuntrades att läsa facklitteratur inom ämnet bara för att kunna bli en bättre SL.

Sodivra

Champion
Mmmm.. Mums..

Orcher passar faktiskt riktigt bra som sjöfarare.. Bättre än tiraker vågar jag påstå!

(I min ödmjuka åsikt då.. Jag har inte pluggat tiraker så bra förstås.)

Krille

Super Moderator

"Visst förekommer blandningen som du säger väldigt ofta, men medeltiden är fortfarande så vanligt förekommande och har så stort inflytande att jag hunnit bli less på den." [exempel bortklippta]

Näe. Där håller jag inte med en centimeter. Fjantasy är ofta en stor samling myter om hur medeltiden var, men uj vad de missar målet. Alla dessa myter som fjantasyn innehåller om medeltiden är så fel, att jag till slut fick nog och skreven artikel om vad som inte finns i Västmark, just för att försöka göra något åt myterna som folk numera tror är sanna. I Geografica Vistfarthi är listan ännu längre, och expanderad för att även täcka vapenteknik. Totalt sett blev det ett helt uppslag med text, bara för att göra något åt de vanligaste myterna.

Jag håller med om att GDD är mer inriktat på något medeltidsliknande, men det missar ändå målet. I princip är det länshantering och borgbyggarregler som har med medeltid att göra. Resten har det inte. EDD är inte alls medeltid - det är i högsta grad "fantasytid". Lysande vägen är en efterkonstruktion som från början inte hade ett jota med kristendomsmotsvarighet att göra - motsvarigheten och kristendomsliknelserna var något som Target rörde ihop inför Ivanhoe. Tittar man på den del av Ereb Altor som inte är Aidne så lyser en motsvarighet till den medeltida kristna kyrkan med sin frånvaro, och majoriteten av äventyren till DoD utspelar sig trots allt inte på Aidne. Slutligen behöver man faktiskt inte vara adel för att bli riddare, i alla fall inte enligt DoD'91 eller EDD. Där räcker det med att man väljer yrket och uppfyller grundegenskapskraven, men adel nämns det inte ett jota om.

Mycket riktigt är Consaber kraftigt inspirerat av medeltid, men det är också det enda i Eon som är det. Övriga länder, möjligen med undantag av Soldarn (och där krävs det en schysst abbrovinsch för att landet ska funka), har inte en centimeter feodalism eller anknytning till medeltid.

Ars Magica är mycket riktigt medeltid - den officiella starttiden är 1200 e kr. Pendragon är också mycket riktigt medeltid, eller snarare Arthur-tid enligt 1400-talet. Vad som skiljer de två spelen från (i stort sett alla) övriga är att de utspelar sig i Europa, och inte på ett lapptäcke av balla fantasyklichéländer.

Men har vi sagt något om (A)D&D, Palladium med flera fantasyrollspel? Nepp. De är så skilda från medeltid som man kan bli.

"Jag upplevde som yngre rollspelare också att fantasyrollspelen (främst då DoD) var så inriktade på medeltid att man själv uppmuntrades att läsa facklitteratur inom ämnet bara för att kunna bli en bättre SL."

Det gjorde inte jag. Jag blev tvärtom chockad över hur olik medeltiden fantasyrollspel var. Ivanhoe var en första glimt, men allt sedan dess har jag dragits mer och mer mot medeltid till och bort från standardfjantasyn och dess pseudomedeltid.

Don Kennetho

Warrior

Alla dessa myter som fjantasyn innehåller om medeltiden är så fel, att jag till slut fick nog och skreven artikel om vad som inte finns i Västmark, just för att försöka göra något åt myterna som folk numera tror är sanna.

Tror verkligen någon att dessa saker verkligen fanns under medeltiden, de flesta verkar synnerligen självklara (möjligen undantaget värdshusrummen). Många av grejerna du räknar upp är väl medtagna av vissa konstruktörer för att göra sina världar häftigare.

Lysande vägen är en efterkonstruktion som från början inte hade ett jota med kristendomsmotsvarighet att göra

Oavsett om det är en efterkonstruktion så kom den iaf att likna kristendomen väldigt mycket.
I andra delar av Ereb än Aidne är inte kyrkan så dominerande, men medeltida levnadssätt och statsskick förekommer väldigt ofta.

Slutligen behöver man faktiskt inte vara adel för att bli riddare, i alla fall inte enligt DoD'91 eller EDD.

Inte i DoD91, men där förekommer knappt nåt kampanjmaterial överhuvudtaget. Angående EDD är du ute och cyklar, riddare är ett förbjudet yrke för alla samhällsklasser förutom den adliga.

Vad som skiljer de två spelen från (i stort sett alla) övriga är att de utspelar sig i Europa

Ja, naturligtvis är ju det som krävs om man vill få en nästan EXAKT avbildning av medeltiden, eftersom det är den europeiska medeltiden vi jämför med. Men övriga rollspel har lånat så mycket från epoken ifråga att de blir tillräckligt lika för att man ska bli less på tidsperioden.

Men har vi sagt något om (A)D&D, Palladium med flera fantasyrollspel? Nepp. De är så skilda från medeltid som man kan bli.

Sa jag inte att det enda Palladiumtillbehör jag äger handlar om vår historia, med tyngdvikten lagd på medeltiden? I övrigt har jag dock ingen större koll på spelet.
Men när jag menade medeltidsliknande spel menade jag också på deras teknologinivå, som passar in på de allra flesta fantasyspel.

Krille

Super Moderator

"Tror verkligen någon att dessa saker verkligen fanns under medeltiden"

Japp. Utan en sekunds tvekan. Västmark har varit ute på tillräckligt mycket speltest för att jag ska ha lagom med statistik bakom mig. Tro mig, folk har konstiga fördomar om medeltid.

"I andra delar av Ereb än Aidne är inte kyrkan så dominerande, men medeltida levnadssätt och statsskick förekommer väldigt ofta."

Om du menar "medeltida levnadssätt" lika med att man lever i en stad utan el, avlopp, rinnande vatten och i yllekläder och blir tvungen att laga mat över eld på ett eller annat sätt, åkej, då går jag med på att det är "medeltida levnadssätt". Om du menar "medeltida statsskick" som i att det finns en kung och det finns adliga, visst, då har andra hörn också medeltida statsskick. Men om man menar "medeltida levnadssätt och statsskick" som att folket levde som medeltida människor och styrdes som medeltida människor, då är man ljusår ifrån.

"Men när jag menade medeltidsliknande spel menade jag också på deras teknologinivå, som passar in på de allra flesta fantasyspel."

Eh... nej. Emedan de flesta "medeltidsliknande" spel blandar hejdlöst från antiken till renässansen så kan jag över huvud taget inte kalla teknologinivån för "medeltida". Möjligen fjantasyliknande. Ta bara DoD som har gladius, pilum och lorrica segmentata sida vid sida med fjortonhundratalshelrustningar, sextonhundratalsvärjor och artonhundratalssablar. Jag menar, tekniken som krävs för att framställa dessa (och göra en hel del av dem redundanta och omoderna) spänner över minst tvåtusen år! Medeltid my ass - i högsta grad fjantasy.

Hasse

Hero
Re: Snyft

"En tävling kanske... vad ska vi kalla den psuedomedeltid som härskar i rollspel, så att vi talar om vad vi menar, och inte det ordet betyder?"

några förslag:

Sagotider alt: Sagoåldern eller Sagoeran
Trolltider
Hjälteåldern

Cybot

Mest spelbar
Njaaaaaaaa....

Nja, när det gäller sabeln får du nog ge vika i och med att det är inte teknologin som är begränsande i det här fallet.

Att sabeln blev populär på 1800-talet beror på behövet av ett blankvapen för ryttare, och faktumet att den heltäckande rustningen var helt försvunnen. Arabiskt och Indiskt kavalleri och fotfolk har haft liknande vapen bra mycket tidigare, även om rytteriet föredrog bågen som vapen, det samma gäller inom europeisk sjöfart, där dock vapnen var kortare som regel.

När det gäller värjor, så har du fullkomligt rätt. Det samma gäller att blanda romarrustningar och romerska vapen med medeltida även om gladius inte är ett större felsteg medans Lorica Segmentata är så fel som det kan bli(i och med att den blev ersatt av den moderna ringbrynjan till och med innan det romerska imperiet kollapsade).

Vindhand

Myrmidon

Näe. Där håller jag inte med en centimeter. Fjantasy är ofta en stor samling myter om hur medeltiden var, men uj vad de missar målet.

Det beror ju helt på vad man menar med att "missa". Om det lyckas ge användaren en känsla av en svunnen tid så har det inte missat IMHO. Det kanske inte är historiskt korrekt, men myterna är myter just för att de speglar den allmäna uppfattningen (insamlad genom träget tittande på kostymfilmer m.m). Att skrota dem för någon slags historiebokskorrekt variant vore nog en björntjänst för de flesta... ungefär som att göra ett vilda västern spel som försöker slå hål på alla de myter som finns om den tiden...

Lysande vägen är en efterkonstruktion som från början inte hade ett jota med kristendomsmotsvarighet att göra

Lysande vägen var väl i mångt och mycket en efterkonstruktion även till EDD, det förekommer väl knappast i regelboken :)

Slutligen behöver man faktiskt inte vara adel för att bli riddare, i alla fall inte enligt DoD'91 eller EDD.

Titta i tabellen längst upp på sidan 8 i EDD från 1985...

Förutom det att folk som spelar det kan uppleva en medeltida stämning... vilket är allt som spelar någon roll m.t.p. att det är en underhållningsform det rör sig om, inte en vetenskap.

Morgoth

Swashbuckler

...men jag skulle helst vilja slippa all denna fördömda medeltid. Aha! Då tycker jag att du ska prova mitt fina lilla Istid när det är släppt, särskilt eftersom det utspelar sig en aningen varierad värld, och eftersom alver inte är det minsta fisförnäma eller dvärghatande, utan helt enkelt skygga naturväsen. Tyvärr finns endast följande klart till spelet: *Grundreglerna *Basstridsreglerna *Om ett av folkslagen *Om alverna *Lite om alvhusen

Morgoth

Swashbuckler

När jag läste ditt inlägg, sprang jag och slog upp en sida i Västmark och fick syn på följande citat: Denna "moderna" lansform har egentligen inte utvecklats än, men det struntare vi i eftersom den moderna lansen är snyggare. Hmm... det kanske var det fantasyrollspelskonstruktörerna tänkte på när de skapade fjantasyvapenteknologin. Jag håller med om att Västmark är det supercoolaste rollspelet som existerar, men inte så mycket på grund av stenhård medeltidsrealism som på grund av blandningen mellan saga och medeltid, för att inte tala om ett mycket snabbt och verklighetstroligt regelsystem. Så sluta upp med den här diskussionen, ni hugger ändå bara IMHO på samma rollspel fastt från olika vinklar.