Re: Medeltid (något OT)
"Visst förekommer blandningen som du säger väldigt ofta, men medeltiden är fortfarande så vanligt förekommande och har så stort inflytande att jag hunnit bli less på den." [exempel bortklippta]
Näe. Där håller jag inte med en centimeter. Fjantasy är ofta en stor samling myter om hur medeltiden var, men uj vad de missar målet. Alla dessa myter som fjantasyn innehåller om medeltiden är så fel, att jag till slut fick nog och skrev
en artikel om vad som inte finns i Västmark, just för att försöka göra något åt myterna som folk numera tror är sanna. I
Geografica Vistfarthi är listan ännu längre, och expanderad för att även täcka vapenteknik. Totalt sett blev det ett helt uppslag med text, bara för att göra något åt de vanligaste myterna.
Jag håller med om att GDD är mer inriktat på något medeltidsliknande, men det missar ändå målet. I princip är det länshantering och borgbyggarregler som har med medeltid att göra. Resten har det inte. EDD är inte alls medeltid - det är i högsta grad "fantasytid". Lysande vägen är en efterkonstruktion som från början inte hade ett jota med kristendomsmotsvarighet att göra - motsvarigheten och kristendomsliknelserna var något som Target rörde ihop inför Ivanhoe. Tittar man på den del av Ereb Altor som inte är Aidne så lyser en motsvarighet till den medeltida kristna kyrkan med sin frånvaro, och majoriteten av äventyren till DoD utspelar sig trots allt inte på Aidne. Slutligen behöver man faktiskt inte vara adel för att bli riddare, i alla fall inte enligt DoD'91 eller EDD. Där räcker det med att man väljer yrket och uppfyller grundegenskapskraven, men adel nämns det inte ett jota om.
Mycket riktigt är Consaber kraftigt inspirerat av medeltid, men det är också det enda i Eon som är det. Övriga länder, möjligen med undantag av Soldarn (och där krävs det en schysst abbrovinsch för att landet ska funka), har inte en centimeter feodalism eller anknytning till medeltid.
Ars Magica är mycket riktigt medeltid - den officiella starttiden är 1200 e kr. Pendragon är också mycket riktigt medeltid, eller snarare Arthur-tid enligt 1400-talet. Vad som skiljer de två spelen från (i stort sett alla) övriga är att de utspelar sig i Europa, och inte på ett lapptäcke av balla fantasyklichéländer.
Men har vi sagt något om (A)D&D, Palladium med flera fantasyrollspel? Nepp. De är så skilda från medeltid som man kan bli.
"Jag upplevde som yngre rollspelare också att fantasyrollspelen (främst då DoD) var så inriktade på medeltid att man själv uppmuntrades att läsa facklitteratur inom ämnet bara för att kunna bli en bättre SL."
Det gjorde inte jag. Jag blev tvärtom chockad över hur olik medeltiden fantasyrollspel var. Ivanhoe var en första glimt, men allt sedan dess har jag dragits mer och mer mot medeltid till och bort från standardfjantasyn och dess pseudomedeltid.